Tijdens Basel 2017 introduceert Tudor een zeer interessante chronograaf met eigen manufacture uurwerk… De Tudor Heritage Blackbay, ware het niet dat het uurwerk gebaseert is op het B01 uurwerk van Breitling… verbazingwekkend… het blijkt dat Tudor en Breitling een samenwerking zijn aangegaan waarbij uurwerken worden uitgewisseld tussen deze aartsrivalen… Vraag of dit wordt gewaardeerd door de Tudor c.q. Breitling puristen onder ons… zie meer info beneden:
extra info:
Ik ben geschokt!
Ik zeg prima zet!
Als ETA niet wil leveren, en ze voor de base modellen niet willen uitwijken naar bv Soprod of Sellita, kan je op deze manier van elkaars techniek gebruik maken. Heb je toch een “manufacure” oplossing zonder mega investeringen.
Ik zie dat de SOH II niet in prijs is gestegen ten opzichte van de vorige SOH. Heb je dus voor hetzelfde geld een eigen uurwerk (bijna dan )
Ik zie eerlijk gezegd je punt niet, dit soort uitwisseling bestaat al heel lang. Nog even los van ebauche’s. Jaeger LeCoultre leverde decennialang de uurwerken voor talloze ultra premium merken. De Rolex Daytona draaide op een Zenith El Primero uurwerk. En zo nog talloze voorbeelden.
Het wordt een probleem als je er niet oprecht over bent, ik geloof dat Tag Heuer een zwaar verbouwde Seiko als manufacture probeerde te verkopen. Tsja dan gaat het mis…
Het lijkt erop dat Breitling geen geld heeft om zelf een stabiel (time only) uurwerk te ontwikkelen en daarvoor bij Tudor aan komt kloppen en Tudor zo gebruik kan maken van het B01 uurwerk…onder het mom van het ‘‘movement exchange program’’
Volgens mij heeft Tudor zelf geen manufacture chronograph movement.
Dat was ooit…de laatste jaren is dat zeker niet meer het geval.
Het schijnt dat juist Breitling heel erg te lijden heeft onder de sterk dalende export .
klopt, Tudor heeft geen ‘inhouse’ chrono uurwerk en dit B01 gebaseerde uurwerk heeft wel Tudor aanpassingen, maar het is nog steeds geen ‘manufacture’ zoals wordt beweerd door Tudor…
B01 is trouwens een erg goed uurwerk, dat is niet ter sprake…
Het is een mooie Breitling maar een lelijke Tudor
Als je een 100% in house kaliber bij een ander bedrijf inkoopt is het toch meteen 100% NIET in house meer
Ik denk ook niet dat het een slechte zet is want beide merken hebben inderdaad een geweldig uurwerk in huis.
ja dat is mijn punt, het wordt wel beweerd…
Ach, veel Volvo rijders tuffen met een Ford motortje rond… en de instap diesel van Mercedes komt van Renault, en ligt ook in een Dacia Duster…
geen punt dus
Lijkt me ook geen probleem. Breitling is niet mijn ding maar volgens mij maken ze prima uurwerken. Vraag me wel af waarom Tudor niet naar z’n grote zus Rolex gaat voor uurwerken als ETA niet meer wil leveren? Of wordt dan het verschil tussen Rolex en Tudor te klein om het prijsverschil nog te kunnen verantwoorden?
Een tudor purist? Bestaat zo iets? Zo veel eigen uurwerken maakt Tudor uberhaupt niet, ik zie het probleem niet hier
Tudor en Rolex zijn totaal onafhankelijk van elkaar en het enige wat de twee merken nog verbind is eigenaarschap wat valt onder de Hans Wilsdorf foundation.
De 1887! , dit een verbouwd Seiko kaliber noemen is kort door de bocht.
Maar voorruit
Het verhaal achter het TagHeuerSeikocaliber1887 debacle.
https://www.calibre11.com/1887-calibre/
En Tag was niet de enige…
Bremont had er ook een houtje van.
http://www.ablogtowatch.com/real-story-behind-bremont-wright-flyer-in-house-made-bwc01-london-watch-movement/
De ceo heeft een hele verklaring online gezet omtrent het verhaal.
Kan het zo snel even niet vinden , na het lezen hiervan kocht ik mijn 1887
Ontopic : slimme zet van Tudor vind ik