Tudor ETA vs. Sellita uurwerk

Zou ik direct wegbrengen. Ws. meer aan de hand dan alleen benodigd onderhoud.

Ja gekke is via de rotor wind hij wel gewoon op en heeft ook niet super veel slagen nodig om aan de gang te krijgen. Power reserve is ook normaal en loopt gewoon goed dus alleen het winden gaat zwaar. Nu heb ik in het tudor prince topic mensen met een hagel nieuw horloge ook gehoord over het zwaar opwinden handmatig. Ik zal het even in de gaten houden maaar verlies van de baan helpt niet mee nu het horloge weg te brengen helaas.

Edit: je hebt gelijk ik hoor de rotor ook mee draaien als ik hem op wind gaat binnenkort voor service aangezien ik de kosten niet de pan uit wil laten rijzen.

1 like

Precies dat :+1:

2 likes

Ik heb me wel eens uitgesproken over dit onderwerp en was toen van mening dat het verschil verwaarloosbaar is, echter enkele jaren verder en wijzer moet ik terug komen op mijn mening en verkies ik 100% eta boven sellita,
Bij sellita zijn de kloven dunner en schroeven zwakker, veel problemen met palraderen, automaat tussen raderen etc, waarbij de tanden afbreken. Uurwerken van Sellita zijn schraler gesmeerd en lopen als snel vast bij 't automaat gedeelte. Maar de meest gehoorde argument is “gevoel” het voelt gewoon minder…als eta

2 likes

Ik ben schrijver van een van deze onderwerpen die je vond. Ik had een duikhorloge (net vorige week verkocht) van paar honderd euro die een ETA 2824-2 had, was dagelijks horloge 4 jaar lang. Nooit gezeik mee gehad. Vermoed ook dat, omdat het een duikhorloge was met gesloten achterkant dat het zo 1-op-1 in het horloge was gezet zonder poespas. Ik ben wel nog steeds van mening dat ik het veel geld vind voor een Sellita uurwerk horloge die Black Bay 36. En met Tudor die nu eigen manufacture heeft. Wachten totdat ze die ook in de Black Bay 36 gaan gebruiken of doorsparen voor die Explorer :wink:

1 like

Dank je wel Ali, zelf heb ik ook goede ervaringen met ETA 2824! Ik ben het met je eens dat de prijs voor een BB36 behoorlijk hoog is, voor een horloge met een relatief niet zo duur uurwerk. Dit vind je ook terug in andere redelijk dure merken, zoals Breitling en Oris, waarvan de uurwerken ook gebaseerd zijn op ETA 2824 of op Sellita SW200-1. Bij een eventuele nieuwe aanschaf van een horloge boven €2000,00 zou ik waarschijnlijk zelf bij voorkeur kiezen voor een horloge met een uurwerk die gebaseerd is op bijvoorbeeld ETA 2893-2.

1 like

Je kan natuurlijk ook gewoon voor 500 euro een Glycine Combat Sub kopen met een
Sellita SW-200-1 erin. :thinking:

2 likes

De ETA 2824 uurwerken werden de laatste paar jaar eigenlijk alleen nog in horloges van de Swatch groep gebruikt. Schijnt nu weer aangepast te zijn.

De Selita SW200-1 uurwerken zijn erg goed.
Ik heb de ML115 in de Pontos S Diver zitten en deze loopt erg mooi. Ook in mijn CW c65 Trident zit de Selita. (Afwijking 5 sec per dag)

1 like

Typisch probleem met bepaalde ontwerpen van automatische binnenwerken: zodra de wielen van het reverser systeem wat smering betreft niet 100% meer zijn ontkoppelt de boel niet lekker meer, en draait het hele systeem mee als je met de hand probeert op te winden. Gaat alles natuurlijk ook een stuk zwaarder door. Onder andere de 7750 en de 2824-2 staan hier wel om bekend, dus het verbaast mij niet dat de Sellita kloon hetzelfde probleem vertoont.

2 likes

Ja ga de mijne maar binnenkort naar wesselink sturen die hebben mijn date day met eta uurwerk top geserviced!

1 like

@alirsfwatches, @TimeLapse en @Stefanmol, het feit dat ik jullie quotes heb gebruikt was niet om jullie in een kwaad daglicht, het was puur ter illustratie, maar heel erg bedankt voor jullie reacties en ook van de rest van de heren.

Toch weer wat wijzer geworden, maar er zal uiteindelijk inderdaad weinig verschil zitten tussen de uurwerken.

Hier ben ik het zeker mee eens, alhoewel ik dus ook wel zoiets heb betaald voor de Oris modellen die ik heb. Maar nog een paar maanden afwachten om te kijken waar Tudor nog meer mee komt is misschien niet eens zo’n slecht idee.

2 likes

Ik ben echt zo benieuwd! :smile: Vorig jaar hebben ze eigenlijk maar weinig gelanceerd… alleen een blauwe BB58 en de ‘Royal’ collectie.

1 like

Ja precies, ik ook, zat ook nog aan de blauwe BB58 te denken, maar dan ga ik toch liever voor een lange termijn Rolex Sub denk ik

Maar ja, waarschijnlijk komt Tudor toch wel uit met iets waar ik in de tussentijd niet omheen kan :wink:

1 like

Zo kwam dat ook niet over hoor :+1::+1:

1 like

Haha, raad eens wat ik net verkocht heb met een ETA2824 uurwerk?! :grimacing::rofl:

Ik ervaarde ook jouw post niet als iets negatiefs. Juist leuk om te zien dat ik niet enige ben met zelfde dilemma’s en gedachten. Hier is het forum ook voor naar mijn bescheiden mening.

1 like

Sellita SW200 en ETA 2428-2 zijn exact dezelfde uurwerken. De Sellita is een kloon met één extra jewel, een moderne herziening dus. Die uurwerken zijn al zo oud als methusalem en in de 17 jaar dat ze nu gemaakt worden heb ik nog nooit over noemenswaardige kwaliteitsproblemen gelezen.

Ik heb een door Mühle Glashütte gemodificeerde Sellita, en die loopt als een speer. Die is gedecoreerd, afgeregeld en van een Mühle rotor voorzien.

Daar zeg je wel wat. Ik heb een horloge met een standaard ETA, en in vergelijk met die standaard zie ik liever het Sellita uurwerk van Mühle, zowel optisch als qua gang.

Klopt. Sterker nog, er is nog een rechtszaak geweest waarbij Nomos Mühle voor de rechter daagde omdat ze vonden dat Mühle niet recht genoeg in de Glashütter leer stond, en daarop heeft Mühle wat wijzigingen aan de decoratie en customisatie van hun uurwerken gewijzigd.

Ik vraag me af of dat altijd zo is. Nogmaals, van de Mühle zijn alle schroeven door geblauwde exemplaren vervangen, zit er een driekwartsbrug en spechthalsregulering op en is er weinig meer over van het uiterlijk van die SW200.

Ik kan me voorstellen dat de ene fabrikant hier meer aan doet dan de andere. Ik zou m’n Glycine Combat met Sellita niet open hoeven maken om te gissen dat daar een bog-standard uurwerkje in zit.

Yup. Het feit dat ik een DUW3001 van Nomos heb die standaard niet ontkoppelt bij het opwinden neukt dan ook danig met m’n hoofd.

1 like

Is een Sellita uurwerk goedkoper dan ETA?

Voor wat het waar is… ik krijg ze beiden op mijn werkbank. Tolerantie onderdelen bij Sellita is minder nauwkeurig. Wel vaker gehad dat een nieuw rotor lager niet paste omdat de toleranties te hoog waren. Oppervlakte afwerking is minder strak als ETA maar lopen doen ze beiden goed.

1 like