Tudor ETA vs. Sellita uurwerk

Ik ben van plan een Tudor Black Bay 36 met zwarte wijzerplaat te kopen en in m’n vooronderzoek heb ik inmiddels geleerd dat de ETA 2824 uurwerken vervangen zijn door een uurwerk van Sellita (SW200-1).

In een aantal topics ben ik hier al commentaren op tegengekomen:

Ik kwam ook een topic tegen op WatchUSeek waar mensen zich tegen het Sellita uurwerk keren.

Ik las ook een artikel van een horlogemaker die aangeeft dat er uiteindelijk niet veel verschil is tussen beiden en dat het meer om een imago kwestie gaat.

Wat vinden jullie? Zijn er hier horlogemakers die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Ik heb overigens al 2 Oris horloges met een Sellita SW200-1 uurwerk en die lopen prima!

6 likes

Niks mis met Sellita. Zelf nooit slechte ervaringen mee gehad. Tudor heeft altijd gereguleerde en gemodificeerde ETA topgrades gebruikt.

Als dat het geval blijft zijn het echt top uurwerken. Als het niet gemodificeerde/gereguleerde top uurwerken zijn is het ook prima spul.

Elabore wordt erg basic maar functioneert ook prima. Is gewoon een echt werkpaard. Icm de 5 jaar garantie op Tudor zie ik geen problemen.

4 likes

Ik ben geen horlogemaker, maar je hebt mij geciteerd, dus wil ik ook graag reageren.

Belangrijk is denk ik om er achter te komen hoe zo’n uurwerk in een horloge komt. Bijvoorbeeld:

-Wordt het door Sellita aangeleverde uurwerk uitgepakt en direct in een horloge verwerkt?
-Wordt er door de fabrikant die de Sellita gebruikt nog geserviced/gemodificeerd.

Technisch denk ik dat Sellita goede uurwerken maakt en grotendeels identiek aan ETA (Sellita was vroeger toeleverancier voor ETA dacht ik zelfs).

Ik heb een paar Orissen gehad met een Sellita er in waar ik niet blij van werd. Met name rondom opwindmechanisme/gangreserve. Ik weet echter nog steeds niet of dat aan Sellita ligt of aan Oris (gevoelsmatig: Oris :slight_smile: )

Bottomline (mijn aanname): Niks mis met Sellita als de horlogefabrikant er goed mee omgaat.

2 likes

Alsof een gerespecteerd merk als Tudor een inferieur uurwerk zou gebruiken. Natuurlijk niet, dus niets mis met Sellita.

5 likes

Dat herken ik wel bij mijn Oris deze heb ik daarvoor 2 maal retour gestuurd maar volgens mij is het nu goed. Mag ook wel natuurlijk.
Verder heb ik nog diverse andere horloges gehad met een Sellita SW-200 en SW-300 uurwerk en daar nooit een probleem mee gehad.
Maar of het nou een ETA of Sellita is zo soepel handmatig opwinden als mijn Seiko met 6R15 doen ze niet, dat gaat echt boterzacht.

1 like

Welk probleem heb je daarmee ervaren?

1 like

Ik heb altijd wel gelezen dat Tudor de ETA mouvement flink onderhanden neemt. Ik kan me voorstellen dat dat voor de Sellita uurwerken niet anders is. Maar dat zou je van een foto van een Tudor Sellita uurwerk al moeten kunnen zien.

“ETA Top grade with a modified balance. Kif shock absorbers and triovis regulator.”

Incabloc-and-KIF

3 likes

Ik reageer ook even op mezelf :smile: Ik denk dat er kwalitatief inderdaad weinig verschil zit in beide uurwerken.

De meerwaarde van ETA specifiek bij Tudor zit 'm er voor mij in dat Tudor een lange geschiedenis heeft met deze uurwerken, en hier ook zelf aanpassingen in doorvoert (net zoals IWC dat voorheen deed). Zo wordt de balans aangepast, wordt de ETAChron regulator vervangen door een Triovis regulator en wordt het Incabloc anti-shock systeem vervangen door KIF. Vervolgens wordt het uurwerk door Tudor binnen COSC waarden gereguleerd. Dit deden ze voor de Black Bay 36 zoals ze dat in de jaren '80 en '90 voor de ‘Rolex’ modellen deden. Ik vind het tof dat mijn Black Bay hetzelfde uurwerk heeft als een Tudor Submariner uit de jaren '90.

EDIT @Petteflet was me een beetje voor :slightly_smiling_face:.

6 likes

Aanvullend:

3 likes

In mijn geval stroef opwinden met een schurend gevoel en een rotor die als een malle in het rond begon te spinnen. En dat bij een relatief nieuw en weinig gedragen horloge.

Vervelend! Heb ik gelukkig geen ervaring mee.

Sinds augustus 2017 heb ik een Oris met het Sellita SW 200-1 uurwerk, dit is een probleemloos horloge die zo ongeveer op COSC niveau presteert. In juli vorig jaar kocht ik een Oris met een ETA uurwerk, dit horloge wordt vandaag naar Oris gestuurd (garantie), omdat het in het afgelopen weekend een paar keer ging stilstaan.

Een goede vriend van mij heeft z’n leven lang een juwelierszaak gehad en vertelt mij altijd dat er nogal wat problemen met ETA 2824 uurwerken waren.

Zelf nuanceer ik dit, maar ik hoor in het horlogemakers wereldje dat de Sellita 200-1 echt niet minder is dan de ETA 2824. Een paar keer hoorde ik zelfs zeggen, dat een Sellita uurwerk er iets mooier afgewerkt uit ziet.

Mijn conclusie is dat deze twee uurwerken niet onderdoen voor elkaar.

3 likes

Te lage gangreserve en bij een andere Oris niet meer automatisch kunnen opwinden.

Ik noem het nog maar een keer: Sellita is waarschijnlijk een prima bais uurwerk. De feitelijke kwaliteit (betrouwbaarheid, duurzaamheid en nauwkeurigheid) zijn vooral afhankelijk van hoe het uurwerk wordt verwerkt door de horlogefabrikant. Tudor en IWC maken daar veel werk van. Andere merken (zoals ws. Oris) doen er zelf een stuk minder aan.

1 like

Zeker. Oris doet bijna aan plug & play. Knallen er een rode rotor op en klaar.

Al schijnt het nieuwe Oris uurwerk wel heel goed te zijn. Gangreserve van 5 dagen en 10 jaar garantie.

3 likes

Dat is bijna 100% zeker. Het zat hem in de rotor en laat die nu net van Oris zelf zijn , dat mooie rode dingetje :sweat_smile:

1 like

5 dagen? Knap, ik zie niet niet vaak horloges boven de 72 uur gangreserve

Ik neem aan dat voor een pointer date complicatie Oris toch wel wat aanpassingen zal moeten doen. Toch? :thinking:
Mijn Mühle heeft trouwens wel een mooi aangepast Sellita uurwerk maar dat doet Mühle volgens mij voornamelijk om aan de Glashütte regels te voldoen.

Ik ben denk ik onvolledig geweest. Gaat in dit geval om de sw200 gezien het topic.

Al kan het zomaar zijn dat de andere uurwerken die ze inkopen van Sellita ook plug en play zijn.

Ik moet zeggen met 3 verschillende tudors in de collectie de eta uurwerken wel wat verschillen ik kijk naar de jongste van allemaal een uit 2002 ref:74000 die wind echt serieus zwaar op tot het punt dat mijn vriendin die hem ook draagt bijna niet kan winden (denk dat die dit jaar maar eens een service gaat krijgen). De andere twee die ouder zijn winden makkelijker op en gewoon soepel.

1 like