Ja daar is 'ie dan toch al, of eindelijk, na veel te lang de boot afgehouden te hebben
Maar waarom eigenlijk de Black Bay 36 (in zwart/staal)?
Ik had in m’n collectie nog niet echt een horloge dat niet al te opvallend was, makkelijk draagt, toch speciaal genoeg is voor mezelf om te dragen, en er natuurlijk gewoon eigenlijk altijd goed uitziet.
Ik heb het in het verleden geprobeerd met een oude DateJust uit 1974, maar de combinatie van de blauwe plaat en het feit dat je er toch een beetje voorzichtig mee moet doen maakten dat het niet echt een succes werd.
Daarna geprobeerd met een 15200 uit 1997, maar dit was me toch teveel geld en ik voelde het gewoon niet zo op de pols.
Mede dankzij accounts als Onceuponatimepiece op Instagram bleef de BB36 me een beetje achtervolgen. Het ontwerp is net even wat anders, simpel, maar nog steeds een lekker eigen karakter. Ik wist inmiddels dat 36mm een goede alledaagse maat voor mij is en het feit dat 'ie goed tegen water kan maken het voor mij het perfecte horloge dat eigenlijk altijd kan. Ook de prijs vind ik voor een Tudor toch wel netjes. Wellicht komt er later eentje met een manufacture uurwerk, maar die zal dan wel weer iets duurder zijn en misschien halen ze dan die ronding in de tekst op de plaat weg (zoals ze dat bij de grotere broers destijds hebben gedaan toen ze overgingen naar manufacture), die mij nou juist wel weer aanspreekt!
Ik heb ook nog heel even de Black Bay 58 overwogen, maar die draagt toch weer wat groter en is nog iets meer uitgesproken. En bovendien vond ik dat een beetje teveel van hetzelfde naast een Seiko SPB143J1.
Dus de Black Bay 36 ging er komen, maar zoals bij elk horloge zijn er dan een paar dingen waar je over na moet denken, voor de BB36 waren dat voor mij de volgende dingen:
- Wil ik een nieuwe, met een Sellita uurwerk?
- Wil ik een tweedehands model met een ETA uurwerk (en de Camo Fabric Strap die er nu niet meer wordt bijgeleverd)?
- Wil ik toch een two-tone (die ik eventueel met m’n vrouw kan delen)?
Eerst het uurwerk:
Ik heb behoorlijk wat info gelezen over het verschil tussen de Sellita SW200-1 en ETA 2824 uurwerken.
Maar uiteindelijk is er volgens mij weinig verschil. In beide gevallen werd/wordt er door Tudor respectievelijk gebruik gemaakt van een Premium/Top Grade uurwerk: adjusted in five positions; accuracy of +/-4 sec/day up to +/- 15 sec/day
Dat lijkt me goed genoeg en de mijne loopt overigens +5 sec/dag na een dag of 2 dragen.
Meer weten over de verschillen tussen de grades?
Check deze video van dit fantastische Youtube kanaal! (gevonden dankzij @Nozomi
Nieuw of tweedehands:
De Black Bay 36 doet het bijzonder goed op de tweedehands markt, dat betekent dus dat de prijs niet veel lager gaat dan EUR 1800,- tot EUR 2000,- Toen ik naar de AD ging om te vragen naar een nieuwe kreeg ik een aanbod dat behoorlijk dicht daartegenaan zat inclusief 5 jaar garantie, dat was me toch ook wel wat waard. Dus uiteindelijk voor een nieuwe gegaan, waar ik nu zelf ook eigenhandig alle krassen op mag zetten.
Jammer dat die Fabric Camo Strap er niet bij zit, maar die kan ik wellicht later nog wel ergens op de kop tikken. Net jammer dat @Tijner die van @Stefanmol voor m’n neus heeft weggekaapt
Tijdens het overwegen van de two-tone ook m’n vrouw af en toe betrokken, maar het enthousiasme spatte er bij haar niet vanaf dus besloten lekker voor mezelf verder te gaan in deze hobby
Ik heb het ook hier op HF nog even voorgelegd en dat ging toch wel sterk richting de stalen versie, die bij mezelf toch ook wel de voorkeur had.
Enfin, ik wil iedereen hartelijk danken voor de hulp bij de beslissing, die ik voor mezelf natuurlijk eigenlijk allang genomen had
In de eerste dagen met het horloge heb ik al meteen gemerkt dat het een “match-made-in-heaven” is! Wat een heerlijk comfortabel ‘dingetje’ op m’n 17cm pols. De band is top, plaat super leesbaar en gisteren ook al even mee rondgelopen in een T-shirtje thuis en dan ziet het er ook allemaal heel erg ‘in proportie’ uit. En hij loopt dus nu ongeveer +5 sec/dag. Niet dat ik nou zo enorm op de nauwkeurigheid let alsmaar, maar toch wel prima voor zo’n Sellitaatje
En dan nu…de foto’s van de afgelopen dagen!
Op het ijs
Bij het ontbijt

Tijdens het bouwen van de Lockdown Land Rover
Even de lume uittesten
en de eerste echte foto op m’n eigen pols nadat ik 'm had opgehaald bij de AD
Volgens mij zijn er genoeg BB36 eigenaren op het forum en al heel veel NA’s voorbijgekomen, dus ik hoop dat ik nog wat heb kunnen toevoegen
(Ik probeer ook nog GIFjes toe te voegen, maar dat is me nog niet gelukt, iemand die daar ervaring mee heeft? Hebben die een max. grootte?)