29 uur, dat is dus 76% van de maximale gangreserve. Dan komt het er op aan hoeveel uur je hem draagt, hoe actief je bent en tenslotte of het opwindmechaniek optimaal werkt. Als elk van die drie 10% minder is dan maximaal dan zak je al naar 70%. Om de dag dragen is misschien niet zo geschikt voor dat uurwerk in combinatie met dit draaggedrag.
Met meer kennis van het draaggedrag kun je er meer over zeggen. Als hij veel beweegt en hem 17 uur draagt dan zou het mechaniek wat aandacht nodig kunnen hebben.
Heb niet echt verstand van ETA uurwerken maar kan je dit horloge ook opwinden? Dan zou je als je hem weglegt nog even 40x of 30x kunnen opwinden, doe ik al sinds dat ik een Seiko 5 heb gekocht en deze loopt nog steeds na 6 mnd…
Ah…beter, zo kan je je horloge nog even laten lopen na 1.5 dag en dan weer dragen🖒☺…Heb deze Seiko 5 nu ± 6 mnd of langer😁 en draag die af en toe maar als ik hem wegleg doe ik even 40x opwinden en hij blijft lopen😁
40 keer is ook prima denk ik. Die ETA is een beter uurwerk denk ik en dat zou verschil moeten maken, maar ik ben uiteraard geen horlogemaker.
Ik stap er weer in. Werk ze Nils:slight_smile:edit: welterusten !
Even handmatig volledig opwinden en dan de gangreserve controleren.
Als die dan wel rond de 40uur zit dan zit het probleem in de automaat of krijgt het te weinig beweging.
Om gangservice te garanderen moet je wel genoeg bewegen. Als je smorgens in de auto stapt, op je werk achter de computer gaat zitten, en weer naar huis rijdt, zal dit niet genoeg zijn om een volledige gangservice op te bouwen.
Let wel, elke 2 dagen opwinden is niet wenselijk voor een ETA mechanisme.
Thx voor de reacties; ik heb hem voorgesteld om het horloge eens op de Timegrapher te leggen.
Het horloge is nog nieuw, dus moest het die van mij zijn ging het linea recta terug naar de winkel.
Nu, hij heeft wel een kantoorjob, dus dat bewegen zal wel miniem zijn
Ik heb een Ranger (inderdaad 2824) en die haalt toch echt wel 38 uur. Ik wind nagenoeg nooit met de hand op behalve misschien een paar slagen om ‘m te doen lopen. Ik beweeg wel voldoende, dus daar kunnen we al niet vergelijken.
Ik heb de mijne met mijn garantiekaart wel moeten opsturen omdat hij te traag liep en de kroon slipte bij het opwinden. Hij is ‘m zeker 2 maand kwijt als ie richting Tudor gaat, althans bij mij was het zo. Ik geef maar een heads up