Tudor manufacture

Wat vinden jullie van deze keuze?

We hebben natuurlijk al eerder discussies gehad over de voor- en nadelen van manufactuur uurwerkjes. Bijvoorbeeld exclusiviteit VS 3rd party onderhoud op een 2824 ofzo.

Maar in het geval van Tudor vind ik het beetje z’n charme verliezen. Rolex was altijd The Crown, wat luxer en exclusiever was met een eigen uurwerk, terwijl Tudor The Shield voor de kwaliteit stond van Rolex onderdelen, maar met de betaalbaarheid voor de minder rijken door gebruik van eta uurwerkjes. Makkelijk en goedkoop te onderhouden bij elke horlogemaker.
Dat is natuurlijk wat veranderd met prijskaartjes van enkele duizenden euro’s, niet bepaald alleen meer een gebruiksvoorwerp.
En dan hebben we het nog niet over het dichtdraaien vd kraan bij eta/swatch group. Toch zal ik die link missen.

Wat vinden jullie, fijne keuze naar manufactuur, of liever een eta/sellita/soprod/ander Swiss uurwerkje er in?
Ik ga er even van uit dat we er geen Miyota 9015 in willen zien. Toch :wink:

Wellicht niet opgelet, maar wat is een selling uurwerk?

2 likes

Sellita?

1 like

En achter selling stond sorrow… Bedankt predictive toetsenbord :slight_smile:

1 like

Aan de ene kant vind ik het inderdaad jammer, ik vind een ETA in een Tudor geen probleem, hoort eigenlijk wel bij het imago wat ze hadden.

Maar zoals je zelf al zegt over de Swatchgroup die de kraan dicht draait. Rolex SA geeft ze min of meer de middelvinger, gewoon omdat ze het kunnen.

Helaas zullen de andere goedkopere merken buiten de Swatchgroup het gaan oplossen met een Miyota werkje, en deze horloges zie ik de laatste tijd zelfs nog wat duurder worden ook.

We zullen zien wat de ontwikkelingen brengen.

Groeten,

Noel.

1 like

Tjah, er zal er wel een gedachte achter zitten en het marketing-bureau zal er goed over hebben nagedacht. Zelf vond ik de kenmerkende verschillen met Rolex qua uurwerk etc prima, maar kennelijk zijn zij een andere mening toebedeeld…

Zelf ben ik nog steeds heel blij met mijn ‘oude’ Pelagos; ETA uurwerk en een topklok!

2 likes

Nou ja zoals ik al zei is er naast de mimosa ook nog bijvoorbeeld seiko, selling en soprod.

Respectievelijk miyota en sellita :slight_smile:

1 like

en wat mij betreft ook gewoon een miyota uurwerkje hoor :wink: niks mis mee, gewoon heel erg goed.

1 like

Ja, maar niet in een Swiss Made Tudor :wink:

1 like

Ik heb de oude pelagos maar zie toch veel liever het eigen uurwerk om mijn pols.
Doe mij toch maar een Ferrari met Ferrari motor. :slight_smile:

Of is tudor geen high?

Ik zou tudor geen high end noemen. Maar imho Is t wel een luxe merk. Een swatch, pulsar, casio, ofzo zou ik tegenwoordig onder de noemer jan modaal prijs scharen.

Tudor is al jaren geen rolex voor de gewone man meer. Dat zie je terug in hun designs en marketing. Ze proberen op eigen benen te staan ipv altijd leunen op zijn grotere broer.
En ik denk dat ze daarin aardig zijn gelukt.
Eerlijk gezegd de oude strategie is ook niet meer van deze tijd en ze hebben ook veel meer concurrentie bijgekregen. Zie al die hommages van goede horloge merken.

Ik snap het wel. Tudor kan ook veel meer kanten op qua designs dan Rolex. Anders beginnen de behoudende fans te zeuren. En met meer eigen smoel komt dat je Tudor als merk ook onderscheidender neer kan zetten. Bijvoorbeeld met een manufacture.

Het is voor eender welk merk (in bijna eender welke sector) zeer moeilijk om als “budget” oplossing te blijven bestaan. Je verliest constant je klantenbasis, want zij willen steeds een stapje hoger zetten.
Het is dan slim om mee te groeien met je klantenbasis. Vermoedelijk is dat wat Tudor aan het doen is. Inderdaad misschien wel geholpen door het dichtdraaien van de kraan bij Swatch group…