Dag allen, ik bracht mijn Tudor Northflag naar de juwelier voor een servicebeurt. Horloge is opgestuurd naar Tudor in Zwitserland en vandaag kreeg ik de prijsopgave. Ze stellen een complete revisie voor en optioneel kan ik ook nog aangeven of ik mijn horloge gepolijst wil hebben.
Voor de geïnteresseerden: de revisie komt op EUR.- 413.- en polijsten kost EUR.- 143.- .
Dat deed een klein beetje pijn toen ik het las, maar mijn horloge vindt ik het zeker waard.
Ik heb niet zo´n enorme collectie, als in 2 Tudors,twee Seiko Alpinisten,en een Seiko 5- maar ik vraag me alleen af of ik het ook zal laten polijsten. Dat houdt toch eigenlijk in dat het horloge weer als nieuw wordt?
Ik vind het volgens de huidige maatstaven best een schappelijk bedrag, maar dan moet je het niet als percentage over totale de waarde van het horloge uitdrukken.
Als het horloge je aan het hart gaat zou ik het zeker doen.
Ik betaalde destijds 285 euro voor een full service bij mijn Oris. Daarna heb je een jaar garantie. Was exclusief polijsten. Alles wordt duurder dus die 400 komt dan aardig in de buurt.
Gelijkend op nieuw. Niet als nieuw. Polijsten is, hoe je het ook wendt of keert, materiaal weghalen. Ik zou er goed over nadenken bij een horloge met strakke lijnen als de North Flag. In mijn persoonlijke ervaring is polijsten bij een fabrikant geen garantie dat het mooi/goed gebeurt en die ervaring heeft mij geleerd dat ik mijn horloges niet opgemaakt/gepolijst wil hebben. Dus: persoonlijk zou ik het niet doen en wellicht dat er duidelijke gebruikssporen zijn waar jij niet overheen kunt of wilt kijken.
Ik vind € 413,- voor groot onderhoud overigens een sympathieke prijs in vergelijk met wat veel andere grote merken rekenen.
Inderdaad. In januari is er een Omega mij weggegaan. Die komt pas in augustus (geschat) terug en dat kost me het dubbele.
@PTRL Een North Flag is (in mijn ogen) een geweldig toolish horloge. Ik zou hem niet zomaar laten polijsten, tenzij er beschadigingen opzitten die mij echt zouden storen.
Een keertje laten polijsten is op zich niks mis mee. Fris en fruitig horloge terug. Zeker als dat door de fabrikant zelf wordt gedaan en niet door de lokale beunhaas. Wel netjes vermelden bij verkoop. Zou het wel idd laten afhangen van de huidige staat van de kast.
@BadgeandBezel heeft het juiste antwoord gegeven. Prijs lijkt mij zeker schappelijk. Tenzij het horloge compleet afgedragen is, lekker niet polijsten. Succes.
Wauw. Een volledige revisie voor dat bedrag. Zou ik niet heel erg van schrikken voor een Tudor. Heb je een recente foto? Want als ie niet meer toonbaar is, is polijsten niet gek. Is ie nog mooi dan zou ik het zeker niet doen.
Zoals eerder al gezegd: service ja, polijsten nee tenzij hij compleet afgeragd is en niet meer draagbaar. Maar stuur hem dan naar Marco/Il Menzerna. Ben je een paar honderd piek meer kwijt maar is hij mooier dan nieuw…
Bij een enkele lichte polijstbeurt: zeker. En voorbeelden te over van high-end horloges die door de jaren heen volledig uit model zijn gepolijst. Horrorvoorbeeld:
Dit was precies mijn gedachte voordat ik een matig gepolijst horloge terugkreeg waar harde lijnen zichtbaar zachter/ronder waren geworden. Uiteraard geldt N=1 en iedereen moet doen wat hij of zij wil maar het feit dat het horloge in Genève of Biel/Bienne ligt is geen garantie voor vakwerk.
Eens maar aan de andere kant: Ik heb een keer een Meistersinger naar MS opgestuurd met de mededeling om vooral niet te polishen. Dit hebben ze echter genegeerd maar de kwaliteit was wel zo goed dat ik niet de behoefte voelde om er over te klagen.
Ik vind hier het resultaat na polishing wel zoveel beter dan voor… Zou mij een gram aan materiaal wel waard zijn.
Oew, auw. Maar dat kan weer gelaserwelt (?) worden toch!
@PTRL, doe anders even een foto’tje van het slachtoffer? Mocht je trouwens besluiten om te polijsten zou ik altijd goede foto’s van de kast nemen zodat je een (kast)poot hebt om op te staan in geval van beunhazen werk.