Tudor | Omega

Hi allen,

Ik ben al een behoorlijke tijd op dit forum rond aan t neuzen als bezoeker. Uiteindelijk toch maar een account aangemaakt omdat ik benieuwd ben naar jullie meningen en zaken waar ik rekening bij dien te houden bij aanschaf van een vintage Tudor of Omega prijsklasse <2000 euro. Momenteel bezit ik een seiko snzf17k1 jubilee, maar zou graag een horloge toe willen voegen die het hele leven mee gaat, kwalitatief iets sterker is en iets mer allure heeft.

Waarbij de voorkeur uit gaat:

  • Datum aanduiding
  • Automaat
  • Staal / evt two tone
  • Saffierglas / of echt een mooi model met plexiglas
  • Jubilee band of een normale band met licht kleurverschil tussen midden en zijkanten

Uiteraard heb ik mijn huiswerk al gedaan op chrono24, echter zou ik een dergelijke aankoop niet snel online doen. De volgende modellen staan mij aan:

Kortom, waar moet ik op letten bij het aankopen van een dergelijk vintage horloge, zijn er handelaren waarbij er veelvuldig tudor / omega aanbod is (bij voorkeur Noord-Brabant / Limburg). Alle tips zijn welkom.

3 likes

Welkom op HF!

Laat ik je meteen uit de droom helpen. Een Seikootje 5 met een 7S-uurwerk, zoals jij hebt, is een belachelijk degelijk horloge, dat zonder onderhoud gemakkelijk 15 - 30 jaar probleemloos doorloopt. Daarna laat je voor 8 tientjes onderhoud doen of voor 5 tientjes het gehele uurwerk vervangen en je kunt weer een paar decennia verder, etc… Dit kun je met een vintage Tudor of Omega wel vergeten. Je laatste punt, ‘allure’, ja dat heeft de gemiddelde Tudor of Omega imo wel veel meer dan een SNZF. Ik kan je helaas niet helpen aan een adres bij jou in de omgeving. Maar wens je veel succes en plezier met het vinden en dragen van jouw perfecte horloge!

6 likes

Pas wel op op chrono24… 9/10 horloges is zwaar overpriced.

Je kunt daar wel altijd afdingen. Ik doe dat standaard met EBay, Chrono24, etc…

1 like

Dat kan zeker. Wanneer je een maximaal te besteden bedrag in je hoofd hebt maar niet specifiek een horloge is het wel makkelijk de fout in gaan als je iets moois ziet, enthousiast bent en nog niet zo veel kennis hebt.

Zorg dat je weet van wie je koopt als je zelf niet echt een deskundige bent. Doe geen bod op afstand maar koop, liefst samen met een kenner, face to face.

Ik heb wel een paar specifieke modellen in gedachte. Zie mijn post. Waar moet ik met name op letten?

@taged zijn vintage horloges toe aan vaker onderhoud dan?

Vintage is nogal een verhaal apart. Ja, het ziet er cool uit en ‘heeft een ziel’, ‘historie’, etc… Maar er zitten ’n hoop haken en ogen aan. Ontbreekt bijvoorbeeld de onderhoudshistorie, houd er dan maar serieus rekening mee dat je horloge binnen afzienbare tijd onderhoud en/of reparaties nodig gaat hebben. En dit kan behoorlijk kostbaar zijn en zelfs meer kosten dan de aanschafprijs van je horloge. Zonder verstand van zaken is de kans zeer reëel dat je een kat in de zak koopt. Dit geldt misschien nog wel meer voor gewilde en exclusieve merken, zoals Tudor of Omega. Denk aan slecht onderhoud of defecten. Maar ook bijvoorbeeld niet originele onderdelen, waardoor het horloge veel minder waard blijkt te zijn. En het kan ook nog zo zijn dat onderdelen heel lastig of niet meer te vinden zijn. Dus weet dus waar je aan begint. Sowieso moet je rekening houden met regelmatig terugkerende onderhoudskosten en af en toe een reparatie. Alle onderdelen van een vintage horloge zijn immers oud. Maar, wil je gewoon jarenlang probleemloos horlogeplezier, koop dan een nieuwe. Ben je zelf handig met horloge-onderhoud of maken eventuele extra kosten je niet uit, dan kun je op zoek gaan naar een leuk vintage exemplaar. Ik zou zelf in dit geval van een forumlid of een gerenommeerde professionele aanbieder zien te kopen. Nou ja, dit is hoe ik het zie, in ieder geval. Veel plezier en succes met het vinden van jouw ideale horloge!

1 like

Hi Pipita, de beste tip op vintage gebied is ‘buy the seller’. Heb je vertrouwen in de verkoper?

Zie dat bij je chrono24 keuzes ook een verkoper uit Italie zit. Natuurlijk zijn er ook betrouwbare verkopers daar, maar ik zou dat persoonlijk nooit doen. Er zijn topics genoeg over internationale vintage aankopen die in werkelijkheid defect zijn of ‘zoek’ raken in de post.

Zou hier in het blauwe gedeelte bij een lid met goede referenties eerder een aankoop doen. Je kan dan ook persoonlijk de verkoper bezoeken en het horloge zien.

De tweede tip is doe je research, verzamel zoveel mogelijk kennis over het model dat je wil hebben. Pas dan kan je een horloge beoordelen als je het in handen krijgt.

Over de onderhoud valkuil sluit ik mij aan bij TagEd

Veel succes met de zoektocht!

Bedankt allemaal, ik zal ook zeker het te koop gedeelte op dit forum in de gaten houden.

Goedemorgen. Volgens mij moet je kopen wat jij het mooiste vindt. Onderhoud hebben ze allemaal nodig en deze merken vallen nogal mee. Een merk horloge kost nu eenmaal geld. Ik zie in jouw voorkeur maar 1a2 echte vintage horloges staan de rest is eigenlijk gewoon 2dehands, als je eigenlijk een nieuwe zou willen zou ik je aanraden om nog even door te sparen voor een nieuwe Tudor. Bij Watchdeals op chrono24 zie ik 1 van jouw voorkeurs horloge nieuw staan voor 1950euro. Dat is nieuw met garantie en volgens mij kun je hem op afspraak ophalen. Of een andere optie is om eens een dagje Maastricht te doen. Hier zijn behoorlijk veel Vintage dealers waar je alles eens om je pols kunt voelen. Misschien valt het horloge in het echt een beetje tegen terwijl een andere net perfect past. Hoe dan ook koop gewoon wat je mooi vindt.

Wat is jullie ervaring met de Omega classic date & geneve modellen? En waarom zijn deze in verhouding zo goedkoop tegenover andere omega’s?