Tudor Only deel V

Haha ik ook

9 likes

Uploaden: 16382041063026323626587989851684.jpg

Ik zou zeker geen Panerai of Breitling in house uurwerk willen, die zijn highly overpayed/priced en per definitie (zeker) niet beter dan dan de ETA uurwerken

Maar als je beseft dat een goed ETA/VJ uurwerk zo weinig kost, vlgs mij is er geen 1 uurwerk wat los de 1000 euro aantikt, sterker nog ze beginnen net boven de 100 voor de goedkopere basis uitvoeringen

Dan voel ik, op zijn tijd, veel weerstand bij de gevraagde prijzen die helemaal nergens meer over gaan

Ik heb (had moet zeggen, heb hem aan een vriend gegeven) b.v. een Steinhart Nav-B Uhr Flieger daar zat een fraai afgewerkte Unitas in, dat horloge koste toendertijd nieuw € 325

Panerai durft voor zijn horloges met hetzelfde uurwerk daar € 4500 of meer voor te vragen

Dat is dan toch helemaal scheef en kan je jezelf als consument afvragen of we nuet van lotje getikt zijn als we daar in meegaan!

Stel je koopt een icoon als een Ferrari met zijn bijbehorende prijs maar onder de motorkap zit
dezelfde motor als een Skoda/Seat/Volkswagen/Audi, de motoren van dat concern zijn overigens prima, maar dat doet dan voor de Ferrari eigenaar dan toch afbreuk aan zijn beleving als dat zo is!

Waarom denk je dat al die horlogefabrikanten, noem ze maar op, we kennen ze allemaal wel, geven hun eigen uurwerknummers of namen aan het movement?!

Dat is natuurlijk om grotendeels te verdoezelen dat er geen in-house uurwerk in zit, maar een ‘gewone’ ETA / VJ / Unitas en hun exorbitante prijzen te kunnen blijven rechtvaardigen

Btw er worden ook Seiko uurwerken in Zwitsersehorloges gebruikt Tag Heuer is daar een voorbeeld van, na eerst ontkennen, moesten ze later met de billen bloot

Het kan m.i. helemaal geen kwaad dit besef mee te laten wegen in onze hobby en adhv dit besef tot een beter gebalanceerde aanschaf te komen

Ik denk dat vele horloge liefhebbers dit best wel weten, denk ook dat ze deze kennis (bewust) niet delen met hun partner, omdat dat dan wel eens kan leiden tot een felle discussie😁

2 likes

Ik kan me b.v. wel merken bedenken die een nette balans bieden tussen hetgeen je betaald en in handen krijgt, dat zijn o.a. Hamilton & Longines

Zijn niet ‘duur’ en 2de hands al helemaal niet, en zijn echt top afgewerkt!

Beide met ETA / VJ’s

Overigens is Hamilton de afgelopen 15 jaar flink in prijs opgetrokken, maar nog alleszins redelijk betaalbaar🙂

1 like

Je bent ook wel compleet delusional als je denkt dat men horloges louter koopt voor het uurwerk. Als je de boel graag met auto’s wil vergelijken, moet je ook afvragen waarom mensen een Rolls-Royce willen rijden. Ik kan je nu al te kennen geven dat er véél beteren motoren, voor véél minder geld zij.
Fan zijn van Alphine in de F1? Nee, kan niet, die kopen hun motor bij Renault en tweaken 'm nergens!

Mij kan uurwerk over het algemeen weinig rotten. De uitstraling van het horloge, de heritage erom heen, samenwerkingen en geschiedenis van het merk, dat zijn dingen die me boeien. Als ik die Tudor om de pols zie zitten weet ik toch echt heel zeker dat ik geen Hamilton om wil (overigens vind ik alsnog dat Hamilton best knappe horloges heeft, oke oke).

Mensen doen een moord voor een Zenith Daytona, zal vast wel om het geweldig accurate inhouse uurwerk zijn. Helaas gaat mijn vintage Datejust ook niet elke maand weer omhoog in waarde (Sarcastische disclaimer hier), zal vast door het oude uurwerk komen.

Moraal van me verhaal, er komt zo veel meer bij de pracht van een merk kijken. Als je enkel naar uurwerken kijkt, ben je bijna bij geen een van de gerenommeerde merken prijs kwaliteit het beste af. Gelukkig kijken mensen naar een totaal plaatje en lang niet enkel of de Ferrari een Seat motor heeft

1 like

Groetjes

9 likes

Het is voor mij ook wel meer dan alleen het uurwerk, een mooie authentieke historie telt zeker mee

Daarom kan ik kleinere merken soms zeer waarderen

Of een ‘underdog’ zoals b.v. Bulova met zijn ‘moonwatch’, die is niet de eerste keuze van Nasa geworden bij het Apollo project, dat is zoals we allemaal weten de Omega Speedmaster geworden een icoon die commercieel nog steeds word uitgemolken voor hele dikke prijzen

De nummer 2 (of anders verwoord, de 1ste verliezer) is eigenlijk in vergetelheid geraakt en kost nieuw rond de € 400

Het is een prachtig horloge rijk aan geschiedenis voor een ‘habbekrats’ hoe zou dat geweest zijn als deze Bulova de 1ste Moonwatch zou zijn geworden en niet Omega?!:wink:

Ik vind heritage een leuk iets, maar b.v. niet zoals Panerai dat heeft gedaan

Merk was lang in ruste, toen hebben investeerders het merk en de rechten opgekocht als verdienmodel en zijn het gaan ‘bewieroken’ dat doet voor mij afbreuk aan de authenticiteit hoor

De Breitling Navitimer, daar zijn vlgs mij meer dan 200 uitvoeringen van, prachtig model als je ervan houd en als het je zal jeuken wat voor uurwerk erin zit, dan zit je altijd goed😁

Maar voor mij doet het er wel in hoge mate toe wat voor uurwerk er in het horloge zit zit net zoals authenticiteit van de heritage, dit icm de (vraag)prijs

En voor gebakken lucht ben ik niet gevoelig, want dat voelt als 'de kleren van de keizer’:wink:

1 like

Undeniable dat Omega een groot deel van hun huidige reputatie te danken heeft aan het maantruukje. Ik begrijp ook heel goed dat mensen daarom graag een Speedmaster zouden willen. Mij niet per se gezien, ook al zitten er wel leuke varianten tussen.

Ik vind alleen niet dat je kan stellen dat mensen ‘vallen voor de marketing’ als ze een Omega Speedmaster kopen omdat dat het eerste horloge op de maan was. Gevallen voor de marketing doet meer denken aan een placebo word-nu-slank-pil kopen.

De kritiek op Tudor in het oh zo blije Tudor forum plaatsen begrijp ik dan ook echt van geen kant, als je verder kijkt dan enkel uurwerken. Overigens, zijn ze uurwerk technisch best prima, ook al is het een gesleutelde ETA. Overigens heeft mijn BB58 een inhouse movement, die nog altijd top loopt. Tudor heeft ook een mooie, rijke geschiedenis, die denk ik zelf in een rap tempo rijker wordt, helemaal vergeleken met andere merken. De verkoopcijfers liegen er niet om.

Gelukkig kunnen we nog wel ergens common-ground vinden, ik vind Panerai ook kut.

Wij liggen inderdaad niet zover uiteen en hebben wel beide een eigen invalshoek

Vind het leuk en leerzaam om de lezen hoe jij erin staat

En ik heb wel degelijk wat met Tudor met name de oudere chronographen, maar die zijn helaas erg kostbaar geworden

Ik wist vroeger eigenlijk heel goed wat ik moest aanschaffen qua horloges, maar ik moest zonodig aan een sportwagen beginnen, dat was totale kapitaal vernietiging

De onverstandige keuzes van een jongeman toendertijd denk ik dan maar
:expressionless:

Horloges er wel altijd bij gedaan, maar ik had er (veel) meer rendement van kunnen hebben in de breedste zin van het woord

Overigens heb ik in mijn collectie thuis ook Tudor, Breitling o.a. Navitimet, Omega Speedmaster, Panerai

Maar wel eigenlijk allemaal met een ‘twist’ en een verhaal om het voor mezelf te kunnen verdedigen

En doorgaans heb ik bij verre niet de ‘going price’ ervoor betaald

Als het louter om rendement gaat in de horloge wereld, denk ik dat 95% van de forumleden aan de verkeerde horloges is begonnen.

Hier typt zelf een somewhat jonkie (21 jaartjes), en ikzelf probeer dingen te kopen die niet na aankoop de helft minder waard worden. Mocht er ooit een fikse financiële tegenslag zijn, vind ik het toch een lekkere gedachten dat die BB58 met een misschien 20-30 procent afschrijving de deur uit kan, of de Rolex met 20-30 procent extra de laan uit kan.

Sportauto’s hoef ik niet. Heb paar maanden geleden m’n eerste auto gekocht, omdat ik genoodzaakt ben hier in de States, maar de Hyandai Sonata 2006 brengt me prima van A naar B voor 3.5K. Over prijs-kwaliteit gesproken, top ding. 235PK, 245kmh topspeed, 6.5 seconden 0-100! Alleen niet gigantisch zuinig helaas.

Los van dat alles, mensen kopen Tudor echt niet als geweldige investering, maar om er van te genieten. Wat ik doe.

2 likes

Mogguh Tudormigo’s, toch maar weer op de Vanguard.

14 likes

Lekker aan het wisselen Dan :sweat_smile::ok_hand::ok_hand:

1 like

Hahaha ja voordeel van een redelijk rustige nachtdienst .

Die van mij heeft al 654k gelopen met 1x een storing.
Nokkenas sensor 65euro koste dat
 dat was t
 elk jaar bij de apk een kleine beurt en door.
Geniale auto.
1op14 snelweg doet tie wel.

Zo nu en dan komt er een vervanger maar de Sonata mag dan wel erbij blijven. (Niks meer waard)
Elke keer weer mag de vervanger er dan weer uit want de sonata blijft de fijnste

Ow tudor, GAAF spul :sweat_smile:

3 likes

Die Genesis, z’n verhaal en het toch niet snappen. Je spreekt je zelf wel een beetje tegen, maar dat is niet erg.
Heb je wel plezier in jouw horloge hobby?

1 like

Nou fantastisch. Zoek je dan nu een ander topic om je uitgekauwde epistels in te herhalen? Of post anders een plaatje van je tudor, waar dit draadje voor bedoeld is.

1 like

Zeker wel en de spreekwoordelijke ‘knuppel in het hoenderhok’ op z’n kan helemaal geen kwaad😉

Hele discussie over al dan niet in-house movement heeft bij mij toch ook deels meegespeeld in mijn keuze voor een BB58 in plaats van een BB36. Al was het ook gewoon toeval dat de BB58 eerst online kwam. Had het omgekeerd geweest was ik nu wellicht eigenaar van een BB36.
Eens je tot aankoop overgaat is het wellicht meer een kwestie van ‘mijn kind schoon kind’ en zoek je argumenten om een aankoop verder te verantwoorden?
Koopt BB58 -> in-house movement is top!
Koopt BB36 -> dit is heus geen standaard ETA / Sellita klokje, hier heeft Tudor liters bloed zweet en tranen aan gespendeerd om het binnen deze specs te krijgen!

1 like

Welke Tudors heb jij dan @genesis ?

1 like