Tudor Pelagos

Na ernstige overwegingen die hier http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1459612,page=1 te vinden zijn heb ik uiteindelijk toch de knoop doorgehakt, kijk maar:

Ik kan natuurlijk mijn uiterste best gaan doen vele foto’s te schieten, maar internet staat er vol mee.

Aangeschaft bij S+C in Den Haag -die echt een fantastische service leverde en ruimschoots de tijd voor me maakte- zit de ‘Griekse oceaan’ sinds vorige week vrijdag om mijn pols.

[i]Mijn bevindingen:[/i]
(Met de achterliggende gedachten dat ik tot voor de Tudor meestal klokken droeg in de klasse Seiko Spork/Ecozilla waar echt helemaal niks mis mee is trouwens)

Uurwerk:
Allereerst een veel gelezen bezwaar van deze Tudor is dat het hart een ETA 2824 is. Zelf vind ik dat juist prettig ivm zeer goede ervaringen, accuratie en de ‘servicefactor’. De rotor is onhoorbaar om de pols; vind ik ook wel zo prettig in tegenstellig tot sommige Kinetics bijvoorbeeld…
Secondewijzer glijdt mooi soepel en na een paar dagen dragen geeft 'ie mij ongeveer +5sec/dag. Ik verwacht dat dit nog verbetert na wat inlooptijd, maar voor nu ruimschoots voldoende.
Grappig detail is dat de datum vrijwel instant wisselt om 00:00 uur: ik heb geen grotere marge dan 20 seconden na twaalf kunnen ontdekken. Wat dat betreft wel altijd baas boven baas bij de quartz varianten van Grand Seiko: ongeveer in 1/50 sec!

Glas:
Vlak, AR on the inside. Mooi helder en steekt een heel klein stukje boven de lunette uit.
Weerspiegelt niet bijzonder veel zoals ik bij andere saffiertjes soms had.
Erg goede inkijkhoek.

Lunette:
Piece of art, echt. Mooi, mat keramisch schijfje erin, de lichtgevende prut schijnt geïnjecteerd te zijn.
Anyway, alle cijfertjes/streepjes lichten prachtig (blauw) op: even sterk en dezelfde kleur als de indices en wijzers. Ook lijnt de lunette perfect uit en zit op ‘12 uur’ een stroevere klik zodat verdraaien vanaf de nul positie minder makkelijk gaat. Ook zijn de minuscule vertandingen netjes en allen gelijk uitgevoerd. Prima beet te pakken met leren handschoenen. Wbt duiken zou ik het niet weten en zal er waarschijnlijk ook nooit achter komen. Twee meter is voor mij diep genoeg namelijk :wink:

Kroon:
Triple afdichtinkje zo te zien, vier volle omwentelingen voordat 'ie dicht zit. Grappig detail is dat wanneer de kroon netjes tegen de kast aangedraaid zit het Tudor kroontje netjes horizontaal zit. Dat soort details kan ik erg waarderen. Daar stoorde ik me nl altijd aan bij gesigneerde kronen; als ze niet netjes uit te lijnen waren waarom dan de moeite nemen er een merkje op te zetten?
Mijn afwijking… :slight_smile:

Kast:
Mooi, consistent, zijdenglans polijstwerk; ik vind het mooi hoewel ik inschat dat sommigen het wat te grof vinden. Mooie, scherp geplaatste randen en de lugs gaan soepeltjes over in de endlinks.
Het achterdeksel heeft de typische Rolex-vertanding en vermeldt verder alleen ‘Tudor’, ‘Geneva’ en ‘Suisse’. Tussen elk woord het typische Tudor-schildje. Beetje kaal & saai, maar om de pols toch niet zichtbaar. Ook hier weer is alles netjes uitgelijnd aangenomen dat het deksel niet gegraveerd en gepolijst is nadat deze gemonteerd is.

Wijzerplaat/wijzers:
Snowflake, mat, blauwe lume. Bij daglicht is er nauwelijks verschil te zien tussen de lume en echt witte delen. Mooie, opliggende tekst (ook datumschijf) die lijkt op verf ipv print oid. In het donker één groot lichtfestijn.

Band:
De sluiting is wat grof; ik vind het wel mooi, maar kan begrijpen dat sommige mensen het liever iets subtieler hebben. Ik vind het goed bijdragen aan het toolwatch principe.
Hoe dan ook: de 3 vaste en 1 variabele verstellingen zijn echt geniaal. Makkelijk ‘on the fly’ verstellen en het systeem voelt solide aan. De veerkracht op de laatste, variabele stand is ook goed. Ik neem alleen wel aan dat deze alleen bedoeld is voor het ‘krimpen’ van de pols bij duiken, maar volgens de S+C meneer kun je 'm ook gewoon dagelijks gebruiken en is dit ingecalculeerd mbt garantieclaims.

De schakels zijn gewoon netjes afgewerkt en voorzien van schroefjes. Aangezien bijna het hele horloge van titanium is voelt deze redelijk licht, maar wel met het gevoel van degelijkheid.
Ik heb ooit een titanium Pulsar gehad; was niets mis mee, maar alleen veels te licht. Volgens mij doet de Tudor alsnog tegen de 160 gram; prima zo.

Er wordt ook nog een rubberen band meegeleverd. Die heb ik er nog niet omheen gelegd en kan ik dus niet uit ervaringen beoordelen behalve dan dat deze band bij montage gebruikt maakt van de bestaande endlinks wat zorgt voor een naadloze aansluiting op de kast. Wel heeft de rubberen band een behoorlijk scherpe gesp zo te voelen.

De bandaanzet is trouwens 22mm dus er zijn genoeg mogelijkheden om er ander speelgoed omheen te leggen. Zowel de rubberen als de metalen band hebben nog een aparte duikextensie. De metalen variant zelfs voorzien van een vernuftig mechaniekje. Mijn pols is ook nog niet onthaard door de band, maar dat komt misschien ook wel voor een deel door mijn gebrek aan echte begroeiing.
Hier ook weer een leuk detail: de ‘kogeltjes’ die zorgen voor de klemming van de vouwsluitingen zijn ook keramisch. Ook na openklappen zie je dat Tudor het ‘schildje’ her en der in het ontwerp verstopt heeft. Een deel van de sluiting is niet van titanium, maar staal; ik weet niet zeker welke delen dus dat is een goed teken. Uiteraard hebben mijn bureaux al wat wrijving veroorzaakt bij sluiting en schakels van de band :wink:

Overig:
Sobere, maar zware verpakking, wat kaartjes,pasje en andere troep die in een nep leren, rood hoesje gepropt zijn. Beige omdoos; tsja, wat moet ik ervan zeggen? Netjes gedaan, maar ik heb niet zo’n dozen-fetish :wink:

Algemene indruk/conclusie:
Ik ben er echt heel erg blij mee!
Duidelijk verschil qua afwerking & details met mijn andere klokken. Ook moet ik eerlijk zijn dat ‘het weten’ gewoon erg plezierig voelt. Ander groot voordeel vind ik dat weinig mensen (buiten ons horloge-gekken om dan) deze klok zullen herkennen als ‘duur’. Wel ben ik in de trein al twee keer aangesproken door mensen die ‘iets’ zagen, maar ik heb ze in het ongewisse gelaten. Anonimiteit en understatement :slight_smile:

Dit soort speeltjes koop ik puur voor mijzelf en mijn ervaringen met dit prachtig stukje Zwitsers huisvlijt deel ik met jullie zodat potentiele aanschaffers mogelijkerwijs iets wijzer zijn geworden :slight_smile:

Supergaaf. Echte top toolwatch :~

Veel draagplezier, goede keuze :wink: en draag hem in goede gezondheid

Mooi horloge en verslag natuurlijk.

Erg erg gaaf idd.
Prachtig horloge

Helder verhaal van een mooie klok met dito foto.
Gefeliciteerd Lex geniet er van.

Mooi hoor, proficiat:)

Ik ben trouwens wel meer van de Seiko’s… :wink:

Prachtklok. (tu)

Erg mooie klok

Gefeliciteerd !!

Alex, topverhaal van een topklok! Voor mij op dit moment het enige echte alternatief voor de Omega PO. Ik kan me jouw enthousiasme en blijdschap helemaal voorstellen.

Het is inderdaad genoeg om het alleen al “te weten”, alleen dat brengt op de meest vreemde momenten een glimlach op je gezicht, geniet ervan!

Eric

Blij?:
Jep
Geld waard?:
Nope
Waarom niet?
Tsja, het is en blijft een horloge en er zijn gezinnen die hier 2 maanden voor moeten werken wat me enigzins een schuldgevoel geeft.
Zou je het nog een keer doen?:
Ik heb er al één, wat moet ik met een tweede…
Maar bedoeld wordt: wat als je het over kon doen?
Potjandosie, moet ik wéér naar de juwelier rijden…
Spijt?:
Hell no!! :wink:

EricPP Schreef:

Alex, topverhaal van een topklok! Voor mij op dit
moment het enige echte alternatief voor de Omega
PO. Ik kan me jouw enthousiasme en blijdschap
helemaal voorstellen.

Het is inderdaad genoeg om het alleen al “te
weten”, alleen dat brengt op de meest vreemde
momenten een glimlach op je gezicht, geniet
ervan!

Eric

Die PO trok ook al m’n oogjes bij de klokjesboer hoor!
(net zoals die Rollie DSSD, Omega SM en Pam MM Sandwich, maar ik verdien onderwijscentjes die mij verplichten tot keuzes…)

@allen: thanks, jullie reacties doen me goed! :slight_smile: (en ik houd ook nog steeds van Seiko’s hoor!)

Duidelijk verhaal! Veel plezier ermee!

Jep! Echt een mooi horloge…

Maar ik ben een ietwat teleurgestelt!

Maar 1 Foto?!?!

Ik wil graag meer :slight_smile: (tu)

Dat met internet heb ik genegeerd :slight_smile:

Mijn beste,

Proficiat met deze weloverwogen aanwinst!! Een aanwinst die er zijn mag!!
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit horloge:
"voorbeeldig in zijn soort met blijvend gezag ".

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Goed gedaan, zelf vind ik dit ook een erg mooi horloge. :~

Werkelijk schitterend! Van harte met deze mooie aanwinst en bedankt voor het verslag, leuk om te lezen… (en een tikje jaloers, maar dan in de positieve zin…)

Goed verhaal en een prachtig horloge! Van harte proficiat.

proficiat! leuke review, maar die mag wat mij betreft opgefleurd worden met meer plaatjes. zegt iemand die zelf amper foto’s maakt :stuck_out_tongue:

wat vinden jullie van de pelagos in blauw?

Mooi duidelijk verhaal en deze blijft ook lonken naar mij. Maar mooi dat je knoop hebt doorgehakt.

Wat zijn het toch mooie horloges hè, die Tudor’s?