Vorig jaar kocht ik deze Tudor van eBay UK voor een in mijn ogen redelijke prijs van ca 200 pond.
Zeg nou zelf zag er toch niet verkeerd uit? Toen het horloge na een paar dagen aankwam heb ik het gecontroleerd (niet de kast opengemaakt omdat ik daar geen gereedschap voor had) door hem op te winden en hij liep goed gedurende 24 uur, het enige probleempje was dat de wijzers verschoten wanneer ik hem op tijd had gezet en de kroon induwde. Het lukte wel maar was best een gedoe. Ik heb hem toen weggelegd voor een service beurt tot ik weer wat geld had. De verkoper had 100% feedback dus ik vertrouwde er op dat het wel goed zou komen. Heb hem een goede feedback gegeven maar kreeg geen feedback terug. Wat bleek, hij was geroyeerd na mijn feedback???
Maar goed een paar maanden terug heb ik hem naar Richard gezonden samen met 3 andere horloges. Na een paar dagen kreeg ik een mail van Richard met de vraag of ik de historie van het horloge kende daar het een samenraapsel was van een aantal uurwerkjes in een zeer slechte conditie, hij verbaasde zich erover dat het horloge nog liep. Ook plaatse hij een foto van het uurwerkje.
Natuurlijk zag ik in een oogopslag dat het uurwerkje niet correspondeerde met het uurwerkje zoals ik het had gekocht van eBay. Maar ik kon daar niets meer aan doen daar er al meer dan een half jaar overheen was gegaan sinds de aanschaf.
Richard heeft toen voorgesteld om naar een origineel uurwerk voor deze Tudor op zoek te gaan en dat is hem gelukt. Ik was wel bang dat de kosten voor de reparatie hierdoor erg zouden oplopen hetgeen het horloge misschien niet waard was. Volgens Richard doen deze Tudors op eBay (mist in goede staat) meer dan $600 en daar zou ik ver onder blijven incl. de aanschaf prijs.
Het horloge is inmiddels klaar zoals jullie begrijpen en dit is het eind resultaat geworden. (foto’s zijn van mezelf, Richard en de verkoper)
De stem bleek ook tekort (veroorzaakte het op tijd zet probleem) en die is ook vervangen voor een origineel.
Moraal van dit verhaal, wanneer je een wat duurder horloge koopt via eBay of anderszins en je hebt niet het goede gereedschap of genoeg kennis, laat hem inwendig checken voordat je feedback geeft.
Geld niet alleen voor een duurder horloge( al is de financiele impact groter en daarom voor malafide verkopers interessanter)
Heb met een relatief goedkope (100-150 euro )seiko mod gemerkt dat opmerkingen als: recent geserviced; loopt zeer nauwkeurig. niet altijd waar zijn.
er blijken wat onderdeeltjes te ontbreken danwel los te zitten.
Maar ook bij deze deal is dusdanig tijd verstreken dat er niet meer te reclameren valt
Een bewogen verhaal, prachtige foto’s en een heldere geest, geven deze ‘Tudor’ niet alleen de nodige geschiedenis, doch maken van deze ‘Tudor’ een mechanisch wonder van inventiviteit.
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit levendige horloge!!
Vorige week een vintage Longines met caliber 340 ontvangen. "recently serviced and running smooth"
Bij aankomst bleek er van alles mis. Ergste, het lager van de rotor was helemaal gaar. Iets wat wel vaker voorkomt bij die calibers maar wat toch zou moeten opvallen bij een servicebeurt.
verkoper zegt “stuur maar terug, maar het horloge moet wel in de staat zijn zoals ik het heb verstuurd”
ben dus heel benieuwd wat er gaat gebeuren. en of het horloge überhaubt aankomt.
Ik heb al $30,- shipping betaald. toen €34,- inklaring. Ik had geen zin in nog een keer €25,- verzekerde verzending.
Ik heb het dus maar gewoon in een enveloppe gestopt en we zien wel wat er gebeurd.
het blijft altijd een beetje een gok dat ge-Ebay. Soms moet je je verlies nemen.
“Vintage” = older than the ham sandwich you had for lunch.
“Rare” = any watch sold in ebay
"made in the 70’s" = made any time in the last 50 years, including last year
"excellent condition" = any watch sold on ebay
"recently serviced by a watchmaker" = some guy was able to wind it
Het bovenste uurwerkje is wat er in zou moeten zitten,maar het middelste zat er in.
En als ik het goed begrijp is het onderste uurwerkje het nieuwe uurwerkje wat Richard er in heeft gezet.
Maar die lijkt meer op het middelste uurwerkje en niet op de bovenste originele toch?
Voor zover ik heb begrepen hoort in dit horloge een bepaald caliber (vraag me niet naar het nummer). Richard heeft een donor uurwerk gemonteerd van het caliber dat bij dit horloge hoort. Ja er zijn verschillen (optisch) maar ik ben er van uitgegaan dat dit caliber uurwerk bij dit model Tudor hoort, alhoewel ik zelf twijfel over het balanswiel, maar goed ik heb er niet genoeg verstand van.
Horloge loopt in ieder geval keurig op tijd met een geweldige gangreserve.
Kopen op ebay blijft altijd een gok, daarom betaal ik er ook nooit veel voor.
De horloges hoeven ook niet in nieuwstaat te zijn.
De uurwerkjes in deze Tudor zijn gewoon ETA uurwerkjes.
Het uurwerkje die de verkoper heeft afgebeeld zit ook in mijn Doxa.
Onderdelen zijn vrij makkelijk te vinden.
Groet. Chris