Geen idee.
Waar zie jij trouwens dat vrijmetselaars teken?
Sorry hoor, maar ik zie nergens het vrijmetselaarsteken? Waar staat dat dan ? Vrijmetselaarshorloges hebben wel degelijk een specifieke groep verzamelaars.
Dit is zo’n teken:
Staat er nog iets op de buitenkant van het binnen deksel?
Geen idee wat dit is maar het weinig met vrijmetselarij te maken volgens mij
Inderdaad, zowel het horloge als dit medaillon ontberen vrijmetselaarssymboliek. Van een directe link met de vrijmetselarij is dus geen sprake. Die horloges zijn er overigens wel, in overvloed zelfs, en dan ligt de symboliek er vaak heel dik bovenop.
Dit suggereert een heel andere betekenis van deze penning:
Ook wel apart ergens: https://www.vredespaleis.nl/
De vraag is, heeft het iets met het horloge te maken
Dank. Ik vond het zelf ook al vreemd, Vredespaleis. Hoort dit eigenlijk wel bij het horloge?
Sorry; ik reageerde even tussen mijn werk door en kon er niet meteen verder op ingaan, maar ik zie dat het embleem inmiddels verklaard is. Nu nog kijken naar wat de relatie tussen dat horloge en het embleem is.
Als het embleem niet iets aan het horloge toevoegt, dan is het klokje (denkelijk) alleen de goudwaarde waard. Er zijn nog heel veel van dit soort 14K horloges in omloop, dus heeft geen zeldzaamheidswaarde. Ik schat in dat geval een paar honderd euro.
Mogelijk waren ze ooit van dezelfde eigenaar, maar veel verder zal de link niet reiken denk ik. Als het horloge ook iets met de bouw van het Vredespaleis te maken had gehad had er waarschijnlijk wel een inscriptie in gestaan.