Turbo watch winders?

Ik gebruik geen watchwinders maar… aan de ander kant denk ik dat het wellicht toch wel goed is om iedere automaat bijv. eens per maand op volle spanning te brengen. Een gewone watchwinder is gemaakt om de gang reserve vast te houden, maar niet echt op te bouwen. Dan kan je gaan opwinden, maar dat doet meer kwaad dan goed.

Een andere manier is om het horloge een paar honderd keer horizontaal bijv. 40 graden heen en weer te bewegen, maar dat is ook niet optimaal. Zijn er watchwinders, die gemaakt zijn om een horloges, zo snel als raadzaam is, op volle gangreserve te brengen?

P.S. Handopwinders zijn uiteraard gewoon op te winden, maar daar is het mechaniek dan ook op gemaakt.

Ik weet wel dat enkele winders in te stellen zijn op het type horloge/uurwerk. Die kun je dan downloaden via een app.
Echter of dit dan voldoet aan je wensen,… geen idee.

Enfin, wellicht dat je daar verder op kan zoeken of dat iemand anders een beter antwoord heeft. :wink:

Ik zou niet weten waarom dit zou moeten.
De mainspring doet het gebruikt of niet over driehonderd jaar
nog net zo goed.
( mits schoon en geolied )

Ik ook niet, als in “een horloge wil elke maand volledig opgewonden zijn”.

Maar het kan soms wel nuttig zijn voor horlogemakers als je de gangreserve wilt testen. Ook handig voor als je wat vaker wat gebruikt koopt en je wilt snel weten of de gangreserve goed is. Daar zijn wel watchwinders voor:
At one extreme, consider a winder like Superior’s Cyclomatic Due™ or its Time Mover™, both of which offer a “continuous wind” mode (intended mainly for fast winding on a watchmaker’s workbench and usable only with an AC adaptor) by means of which the unit’s spindle rotates at 19RPM without stopping. In this mode a watch can be given 24 hours’ worth of power reserve in about 32 minutes. Following this procedure, the watch can be left on the stopped winder until its motor is restarted 23 hours and 28 minutes later.

Mijn eigen Beco heeft na een defect aan de besturing alleen nog een standje coninue draaien, die kan ik nu gebruiken voor dit doel (met een timer om niet te overwinden, steeds even per kaliber bepalen hoe lang hij mag draaien). Maar dat komt maar een paar keer per jaar voor.

Elke automaat komt tijdens het dragen op volle veerspanning. Ontelbare malen per dag. De veer slipt dan telkens een fractie door, om niet te breken - en om de tandwielen niet te laten strippen door de kracht van de rotor.

Je redenering gaat geheel mank, vanuit een (lang) niet volledig besef van de exacte werking van een automaat-mechanisme. Geeft niet, ik zeg het maar even. :slight_smile:

4 likes

Ik geloof niet dat mijn horloges iedere maand opgewonden willen zijn, maar ik weet ook niet of ze blij zijn als ze eens per jaar gedragen worden. Ergens daartussen zal wel een optimum zijn, ergens tussen overbodige slijtage en ingedroogde olie :wink:

De eerst genoemde zijn waarschijnlijk overkilll. Maar ik heb nog wel een paar ongebruikte watchwinders liggen. Maar eens kijken of ik er een zodanig kan aanpassen dat hij continu blijft lopen.

Allen bedankt :+1: