Turtles On Tour, show me your Turtles!

Even een vraagje; welke dikte pushpins kunnen het beste in een turtle? 2mm? Of is 1,5mm al voldoende… Heb niets op voorraad dus moet ze ergens bestellen nu de juweliers dicht zijn :sweat_smile:

Alvast bedankt :+1:

1 like

Dat is afhankelijk van welke bracelet je gebruikt.

1 like

Eigenlijk kun je geen ‘gewone’ spring bars gebruiken. Het is namelijk belangrijk dat de tip 1.1 of 1.2 is. Standaard spring bars hebben meestal een tip van 1.0 mm en schieten hierdoor door de drilled lugs heen.

De maat van de originele Seiko Fat spring bars is 2.5/1.1 mm. Je kunt ook kiezen voor 1.2 mm tips. De spring bar zit dan iets strakker, met minder speling.

De 2.5mm ‘body’ van de Fat spring bars past niet in niet-Seiko banden, daarom zijn er ook ‘Skinny Fat’ spring bars in 2.0/1.1.
Volgens mij bestaat 1.8/1.1 ook, maar daar heb ik even geen linkje van bij de hand. Bij de andere twee (Watchgecko en de E-bay seller) heb ik beiden naar tevredenheid besteld.

1 like

De Turtle verschijnt af en toe weer even terug in mijn collectie. Ze dragen werkelijk heerlijk maar toch zijn het voor mij tot nu toe geen blijvertjes geweest. Hier bij wat van mijn exen.

Als ik deze zie krijg ik toch weer wat kriebels…

5 likes

De Great White met de bandoleer

5 likes

Vandaag op een Ali waffle.

7 likes

Een turtle op NATO is misschien wel het enige horloge dat je nodig hebt.

8 likes

Asian limited srpb01k1 op een miltat solid oyster

11 likes

Weer een Turtle in het blauw waarvan ik had gedacht dat 'ie al lang weg zou zijn.

Turtle in het blauw…

5 likes

Even in dit topic omdat er veel kenners aanwezig zijn.

Miltat rollball koopje gedaan op MP. Lijkt alleen net niet helemaal (lees: helemaal niet) lekker te passen met de dikke spingbars…iemand een idee? Ps zitten nu dunnere springbars in en past het net.

2 likes

Gebeurt nog wel eens bij deze banden is mijn ervaring. Zelf geeft Strapcode de “schuld” aan de verschillen in productie tolerantie bij Seiko. Staat ook ergens op hun website.

Maar als de dunnere passen is het toch goed? Anders de pinnen een beetje buigen met zo’n tooltje.

1 like

10 likes

Dit heeft er meestal mee te maken dat de gaatjes in de lugs niet helemaal op dezelfde hoogte zitten waardoor de spring bar een klein beetje schuin zit, zie dit filmpje voor een aantal extreme voorbeelden. Ik denk dat het met het blote oog wel zichtbaar is of dit bij jou aan de hand is.

Het probleem is dat de meeste solid enk links naar op 1 manier, 100% recht tussen de lugs passen. Bij de originele band wordt hier rekening mee gehouden in de tolerantie (deze kunnen een klein beetje schuin zitten), al past een originele band ook niet als de afwijking heel groot is.

After market banden worden gemaakt met minder toleranties, hierbij komt het dus (letterlijk) iets nauwer of de end-link past. Dunnere spring bars is helaas de enige oplossing. Als je ervoor zorgt dat de kop van de spring bar 1.1 mm is, zit deze in ieder geval goed vast aan de kast en schiet ze niet te ver in het gaatje in de lug. Bij sommige after market banden worden daarom 2.0/1.1 spring bars meegeleverd i.p.v. de standaard 2.5/1.1 ‘fat’ spring bars. Als het past is dit de netste manier om het op te lossen.

Deze spring bars zijn o.a. te bestellen bij Watchgecko. Als dat niet past zou je nog deze kunnen proberen, die zijn met 1.78 mm nog iets dunner, terwijl de kop wel 1.1 blijft.

3 likes

Deze is nu in het blauwe gedeelte.

6 likes

Het is nu niet het goede moment… Maar ow, wat vind ik dit een mooie! Hopelijk blijft hij binnen HF, dan komt er vast nog wel weer een kans voor mij :crossed_fingers:

Oei, weet je dat wel zeker? Daar kon je nog wel eens spijt van krijgen :woozy_face:

1 like

Time to move on.

2 likes

Deze dus. 1.78/1.1

Crosspost :wink:

8 likes