Zal me even voor stellen,ben remco uit capelle aan de ijssel,en helemaal gek van oude vintage horloges,heb er erg weinig verstand van maar denk dat het hier zeker gaat lukken om wat beter geinformeerd te worden.
Mijn vraag aan dit forum is alsvolg.
Ik heb vanmiddag een 14kt gouden horloge van mijn opa gekregen die helaas is overleden.maar kon helaas niks over dit horloge vertellen.
Nu wil ik erg graag weten of het merk tusal een bekend merk is .Waar komt het vandaan? want ik wil hem graag op laten knappen,is dit het waard .Hoe oud is dit klokje?Hem hem al opgewonden en loopt tot nu toe zeer goed.Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.Alvast bedankt voor evt reacties.met vriendelijke groet remco
Ik heb toevallig ook een Tusal van mijn opa geerfd. Erg fraai gouden horloge met een Zwitsers uurwerkje en superplat! Geen idee wat de herkomst van het merk is. Ik vermoed dat hij ooit in Rotterdam is aangeschaft. Zou zomaar een eigen merk van een juwelier daar geweest kunnen zijn. Heb inmiddels ook een andere Tusal op de kop kunnen tikken met een automatisch uurwerkje. Ook zeer degelijk.
DEze horloges zijn niet veel waard maar erg fraai.
Waarde van het horloge is niet echt belangrijk,meer de history ervan leuk om beetje uit te pluizen,mijn opa kwam ook uit rotterdam toevallig.Open maken ga ik zelf niet aan beginnen sloop ik denk ik meer mee.Ga hem wel een beurtje laten geven,en dan gelijk vragen welk uurwerk erinzit.heb hem nu 2 dagen om en nog maar 1x opgewonden en loopt echt perfect op tijd nog.
Tusal is een “echt” merk hoor , en ook redelijk bekend , niet duur dat klopt maar goudwaarde heb je sws . Ik heb ook een 14K Tusal van opa , best aardige uurwerkes in,zeker geen penanker rommel of zo.
Open kan lastig zijn , sommige hebben kast uit 1 deel,dan moet hij via glas eruit dus enige voorzichtigheid is geboden, denk dat een simpepel beurt €75 kost .
waarde is goudwaarde maar gezien de geschiedenis lijkt het mij zeker de moeite waard om hem eens goed te laten reinigen.
Tusal is een “echt” merk hoor , en ook redelijk
bekend , niet duur dat klopt maar goudwaarde heb
je sws . Ik heb ook een 14K Tusal van opa , best
aardige uurwerkes in,zeker geen penanker rommel of
zo.
Open kan lastig zijn , sommige hebben kast uit 1
deel,dan moet hij via glas eruit dus enige
voorzichtigheid is geboden, denk dat een simpepel
beurt €75 kost .
waarde is goudwaarde maar gezien de geschiedenis
lijkt het mij zeker de moeite waard om hem eens
goed te laten reinigen.
Het is een merk wat je inderdaad met enige regelmaat voorbij ziet komen maar of het een ‘echt merk’ is, is nog maar de vraag. Ik kan er in ieder geval helemaal niets maar dan ook niets over vinden. En zelfs over de meest obscure merken vind je altijd wel iets op internet. Dus wie meer weet over het Tusal en de herkomst; schenk ons licht in de duisternis!
Ohhh heb ik weer ga ik naar een juwelier(met echt dure merken)sloop dat piep piep mevrouwtje de lug af omdat ik een mooie band erom wilde.dus de juwelier heeft hem naar naar de goudsmit gebracht om hem te laten maken,is nml 14k gelukkig hoef ik niks te betalen maar baal er wel zo van omdat het toch een erf stuk is.nu maar hopen op een goede afloop.
Ik heb wel eens een oude rotte pushpin doormidden geknipt met een tangetje. Werkte prima. Bandje en puspin waren toch niet meer bruikbaar en dan hoeft dát niet heel te blijven. Voorzichtig buigen (zonder kracht op de lugs te zetten) werkt soms ook al. Vooral met leren bandjes die je heel wil houden. Leren bandje buigt mooi mee, nieuwe push pin erin en klaar. (mosterd na de maaltijd…)
ja dat dacht ik ook voor een juwelier volgens mij heeft ze het met een waterpomp tang gedaan ofzo.al met al hoop dat ik er straks niks meer van ziet hij word ook gelijk gepolijst.
zelf knip ik oude pins vrijwel altijd tussen de lugs uit.
as een nieuw bandje ook al in de planning zit en de oude er niet geweldig mee uitziet, gewoon bandje eraf knippen en dan pins losknippen.
tsja, om het gals en de kast te polijstem moet het uurwerk eruit. Hte gals kan je eruit drukken, mar als er een spanring aan de binnnenkant zit, krijgt je hem er niet zelf is. Je zou het acrylglas kunnen polijsten op een tissue met tandpasta. Klikt gek, maar een half uurtje polijsten en het glas in weer als nieuw(met uitzondering van de echt diepe krassen)
Kast is enkel te polijsten met een polijstmachine(denk ik). Maareh, zo de goudsmid die hem repareert hem niet ook een kunnen polijsten?
Het tusal horloge is weer terug van de goudsmit,en ziet er werkelijk weer als nieuw uit.Gelijk een nieuwe band gekocht wilde een simpele maar elegante band en ik vind zelf het is aardig gelukt.en de gesp is ook 14k goud deze apart er op laten zetten.
Nu nog een beurtje laten geven,dan kan ik dit mooie klokje eindelijk dragen ter gedachtenis aan mijn opa.
toch wil ik graag nog wat weten,waarom is bv een vintage omega deville van 14k nou zo veel waard,terwijl de kasten bijna zelfde zijn al een tusal,is het toch het uurwerk wat hem zo duur maakt wil iemand me dat eens uit leggen.want goud is goud lijkt me.mvrg remco
toch wil ik graag nog wat weten,waarom is bv een
vintage omega deville van 14k nou zo veel
waard,terwijl de kasten bijna zelfde zijn al een
tusal,is het toch het uurwerk wat hem zo duur
maakt wil iemand me dat eens uit leggen.want goud
is goud lijkt me.mvrg remco
Omdat in de verzamelwereld meer vraag is naar bekende namen.