Tusal


Dag allemaal,

Fijn dat ik toegelaten ben in dit forum.

Tussen de spullen van wijlen mijn ouders trof ik dit horloge. Het is een Tusal, 17 jewels, incabloc. Het is een “opwindhorloge” en loopt nog prima.
Ik ben echt een leek op dit gebied, heb al wat rondgekeken op internet, maar niet echt iets concreets over een soortgelijk horloge kunnen vinden.
Hopelijk hier experts aanwezig die mij wat op weg kunnen helpen?
Graag hoor ik uw reacties.
Ps. Ik kan het horloge niet open krijgen.

3 likes

Plaats eens een foto van de achterkant, kunnen we kijken hoe het vast zit

Dit is de achterzijde

Is iig goud

Hoe krijg ik deze open?

Is een schroefdeksel.
Kan met een case openen zie foto, of een zachte rubber bal en hoor zelfs mensen met een bol ducktape.

1 like

Dank je… met ducktape ga ik morgen proberen…

1 like

Ik denk dat het een Duits horloge is, de kast heeft in ieder geval een Duits merkteken (kroontje) en op de wijzerplaat staat EB SWISS, oftewel het uurwerk komt uit Zwitserland maar het horloges is ergens anders gemaakt. De aanwezigheid van incabloc suggereert een productie van na 1940, “Waterproof” veranderde in de jaren zestig in “Water resistant”, qua styling zit het horloge voor mijn gevoel ergens begin jaren vijftig.

2 likes

Welkom Margriet! Dit is een interessante binnenkomer…

1 like

Leuk om te horen… ik denk dat die datering van ná 1940 wel klopt. Mijn ouders hebben het horloge gekregen van een Oostenrijkse dame, niemand heeft het daarna ooit gedragen. Jaren in de kast … Het tikt er lustig op los, loopt gewoon nog gelijk.
Ik ben een beetje in dubio wat ik ermee zal doen. Wéér voor jaren de kast in is ook zonde…

Hmmz aan de stempel te zien is het 14k goud,
En aangezien die goed loopt waarom dan open maken, enkel voor het type uurwerk?

Qua waarde kan iemand hier er vast wel iets zinnigs over roepen.
Zoiezo de goudwaarde voor kast en deksel en misschien zelfs wel de band. (Mits die ook goud is natuurlijk.)

De band heeft ook een stempel… echt ieniemini… misschien kan iemand daar wat van maken?

Als je er verder geen binding mee hebt dan kun je het misschien beter verkopen, het slechte nieuws is dat het niet veel meer waard is dan de smeltwaarde, het goede nieuws is dat de goudprijs echt enorm hoog is op dit moment.

Ik denk trouwens dat de band alleen verguld is, maar deze kunnen ze eventueel voor je testen.