Tutima 1941 Deutsche Fliegeruhr

Te koop en/of te ruil (doorhalen wat niet van toepassing is, ruilwaarde verplicht!):

Te koop:€1500
Ruilwaarde: €1800

Merk en model: Tutima 1941 Chronograph (Deutsche Fliegeruhr)

Diameter: ca. 38,5 mm (zonder kroon)

Leeftijd: Bouwjaar 1991

Datum waarop het in mijn bezit is gekomen (maand/jaar): 07/2025

Factuur en/of certificaat: Origineel garantieboekje aanwezig (gestempeld door Grüttert Galerie-Juwelier, Bremen)

Originele doos en/of eventuele accessoires: Originele houten Tutima box, omdoos, boekjes en extra lederen band aanwezig

Verzendkosten of afgehaald in regio Amsterdam In overleg – ophalen mogelijk in overleg

Conditie (krassen, werking etc): Zeer nette vintage staat. Lichte gebruikssporen passend bij leeftijd. Chronograaf functioneert correct, loopt netjes op tijd.

Soort uurwerk en kaliber: handopwinder chronograafuurwerk (Valjoux 7750 basis)

Vraagprijs: €1500

Ik verklaar hierbij dat mijn vraagprijs niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.

Verkooptekst / Historie

De Tutima 1941 Chronograph is een eerbetoon aan de rijke Duitse luchtvaartgeschiedenis van het merk. Tutima werd in 1927 opgericht in Glashütte en leverde in de jaren ’40 chronografen voor piloten – robuuste instrumenten die bekend stonden om hun precisie en betrouwbaarheid. De 1941-lijn grijpt qua ontwerp terug op deze klassieke militaire chronografen: duidelijke Arabische cijfers, twee subdials, kathedraalwijzers met lume en een sterk instrumenteel karakter.

Dit exemplaar dateert uit 1991 en is daarmee een vroege uitvoering uit de herintroductieperiode van Tutima na de wederopbouw van het merk in Duitsland. De karakteristieke gekartelde bezel, de symmetrische pushers en de matte zwarte wijzerplaat geven het horloge een authentieke uitstraling van het merk uit 1941

Wat dit set compleet maakt:

• Originele houten box
  • Gestempeld garantieboekje uit Bremen (24-12-1996)
  • Extra lederen band
  • Mooie, eerlijke staat

Voor de liefhebber van Duitse horlogerie en klassieke chronografen is dit een bijzonder en historisch interessant stuk met karakter.

Het horloge heeft recent een servicebeurt gehad, waarbij het uurwerk is nagezien, gereinigd en opnieuw gesmeerd. Het loopt netjes op tijd en de chronograaffunctie reset strak en correct. Hierdoor is het horloge technisch volledig in orde en heeft een nieuwe pilot strap om (handgemaakte Duits)
en klaar voor jarenlang draagplezier.

Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).

Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.

4 likes