Tutima glasshütte met swiss made uurwerk?

ww2 vintage horloge - tutima glashütte 30mm plexiglas
Bieden


Hallo allemaal,
Ik probeer nu al twee dagen duidelijkheid te krijgen over dit horloge.
Ik kwam hem 2 dagen geleden tegen op marktplaats, heb de verkoper gelijk een paar vragen gesteld en ben toen even gaan nadenken en heb wat onderzoek gedaan. Nu ben ik er achter gekomen dat tutima glasshütte zeker geen goedkoop merk is. Wat ik alleen raar vindt is dat ik er geen een tegenkom op het internet behalve deze. Dit samen met dat het een oost duits horloge is maar een swiss made uurwerk heeft, begin ik te twijfelen of dit wel een juiste aankoop is. Weet iemand hier meer van af?.
Alvasg bedankt.

Ik zou het niet weten of ie echt is of een samenraapsel. Vraag je om te beginnen af waarom je denkt dat een horloge uit de jaren 40 uit Oost Duitsland kan komen. (Okee, 1949 zou net kunnen, maar is niet meer ww2)

Bedankt voor uw reactie.
Dat is zeker ook weer iets wat raar is.
Wel is het zo dat tutima glashütte sinds 1927 bestaat en toch wordt het overal omschreven als het horlogemerk uit oost Duitsland.
Vraag me inderdaad alleen af of het allemaal wel origineel is. De verkoper zegt van wel.

Denk niet dat het er een van Tutima is, ze gebruik(t)en namelijk onderstaand logo en die van de marktplaats advertenties lijkt er niet op.
Lijkt mij ook sterk dat ze toen de tijd swiss made uurwerken gebruikten.

Ook was het uurwerk gewoon signeerd met eigen naam.

1 like

Als je goed kijkt lijkt het me sterk dat het uurwerk oorspronkelijk in deze kast hoort.

Bedankt voor de reacties.
Ik heb besloten het niet te doen.
Dit was de eerste keer dat ik het forum gebruikte maar zeker niet de laatste keer.

2 likes

Wees welkom om het een en ander hier te leren over de wereld van horloges als je er in geinteresseerd bent.

Bedankt. Ben zeker geïnteresseerd.
En moet inderdaad nog een hoop leren.

Glasshuette (het dorp) ligt in een deel van Duitsland dat later deel van de DDR werd. For what it’s worth… :slight_smile: …in de DDR-periode werd de hele horloge-industrie daar gelijkgeschakeld om onder het Volkseigene Betrieb-principe (VEB) horloges voor het eveneens (in theorie) gelijkgeschakelde volk te produceren.

Horloges met Glashuette op de wijzerplaat uit de jaren '60 worden vaak voor -gezien de kwaliteit in die periode- veel te veel geld aangeboden op eBay, doordat het huidige GO zo’n high-end merk geworden is sinds de jaren '90. Maar dat terzijde…

Weet ik, maar de verkoper zegt dat het horloge uit 1940 komt, topic starter heeft het over een horloge uit Oost Duitsland, een term die ook gebruikt wordt voor de DDR. Wat niet kan als ie uit 1940 zou komen. In die tijd had men het nog niet over “Oost Duitsland”. Als de verkoper “1950” had gezegd was het weer een ander verhaal natuurlijk :smile:

1 like

Dit horloge heeft niets met WWII te maken, het is zeker geen militair horloge. Wat er op de wijzerplaat staat weet ik niet maar Tutima volgens mij niet.