Tutima vs Hanhart

In een draadje van Tom Koerts viel mijn oog op zijn Tutima, wel van het merk gehoord uiteraard alleen mezelf er nog niet in verdiept.

OP mijn verlanglijstje staat nog steeds een klasieke chronograaf van Hanhart. Nu kom ik horloges tegen die in mijn ogen hetzelfde kunnen zijn van deze merken. Is hier een connectie? “Homage”? Tijd voor een geschiedenislesje van een forumlid mischien?

Ik ben zeer nieuwsgierig, wellicht hebben jullie iedeeen over welke de “beste” keus is op de lange termijn?

Ik vind ze geweldig en een dergelijke chrono gaat weer is stapje hoger op de wishlist. Toch nog even 2 foto’s opgezocht om mijn vraag tot de verbeelding te laten spreken.

Explore koningcaris

Cool zijn ze hè… Kort verhaaltje: Zowel Hanhart als Tutima hebben in WW2 voor de Luftwaffe zulke horloges gemaakt. Uiteraard in vele variaties, allemaal super cool.

Na de oorlog zijn alle Tutima spullen door de Russen meegenomen en in Moskou terecht gekomen (geweldige Tutima Urofa 59 site:


.

Later exemplaar van Tutima – niet bij hen zelf geassembleerd.

Russisch exemplaar – uiteraard niet voor de Lüftwaffe

Hanhart heeft na de oorlog ook nog horloges gemaakt (de 417/417ES voor de Bundeswehr) en ook de Vixa Type 20 komt stiekem bij Hanhart vandaan.

Kal.40 (WW2)

Nog een Kal.40 (WW2)

Kal. 41 (WW2)

Kal.41 variantje (Kriegsmarine WW2) – Henrik heeft ooit zo’n exemplaar gehad, HF barn find van de eeuw.

417 (Bundeswehr)

417ES (Bundeswehr – hype vanwege Steve McQueen link)

Vixa Type 20

Alle bovenstaande foto’s zijn © www.classicwatch.com

Mijn Vixa Type 20 – zie ook
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,2004722,2005822

1 like

Dat verhaal in WWII ken ik ook van Hanhart, niet over Tutima, MWC heeft ook nog steeds deze horloge in het programma zelfs met het Hanhart logo voor een fractie van de prijs. Het voelt dan (ben ik bang) wel een beetje als een nepper hoewel het historisch verandwoord is.

De Vixa kende ik nog niet het blijft een geweldige klok en tijdloos ontwerp. Heeft ook meteen iets dressy.

Bedankt voor de uitleg.

Welke zou jij kiezen, ik ben voor de heb niet zo van vintage

zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1330232,1600412#msg-1600412
groet Roelof

Beste keus weet ik niet, maar de Tutima staat hoog op mijn wishlist. Erg mooi.

Ik denk dat het niet uit maakt, beide is een goede keuze.

Succes.

Roelof Schreef:

zie
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1330232,1600
412#msg-1600412
groet Roelof

Hi Roelof!

Kun je misschien iets meer vertellen over die “andere bronnen”? Wordt een beetje een crosspost zo, maar heb dit topic destijds gemist.

Ik heb het wel eens eerder gelezen op fora, maar verder ook niet. Het kan natuurlijk, maar het is niet zo heel waarschijnlijk. Tutima werd gemaakt in Glashütte (Oost Duitsland), Hanhart echter in het Zwarte Woud, in de latere Franse bezettingszone. De Vixa’s waren naar verluidt ook onderdeel van de herstelbetalingen.

@koningcaris Heb je specificaties van de Tutima en Hanhart?

Ik heb nog geen specs, ik ben gewoon voor het horloge gevallen na die andere post en nu kom ik de tutima tegen. Wanneer ik investeer dan koop ik een horloge voor lange tijd. Ik viondt het dan interessant om te weten waar het vandaan komt.

De een loopt graag met Rolex bij een ander is dat not done, dit is overigens voor meer merken. Nu was ik benieuwd naar de merkbeleving binnen het forum tussen deze 2 merken Hanhart en Tutima. Op straat kennen de meeste mensen deze merke toch niet.

Ik zal me eens in de specs verdiepen en kom er op terug.

Tutima:

Kaliber
Opwinden Handopwind
Kaliber/Werk Valjoux 7760
Aant. stenen 17

Horlogekast
Materiaal horlogekast Staal
Diameter 38,5 mm
Hoogte 14,8 mm
Waterdicht 100m
Materiaal lunette Staal
Glas Saffierglas
Wijzerplaat Zwart
Uurmarkeringen Arabisch

Band
Materiaal horlogeband Leer
Kleur band Zwart
Sluiting Doornsluiting
Materiaal sluiting Staal

Functies
Chronograaf

Overig
Kleine seconde, Lichtwijzer, Draaibare lunette, Originele staat/Originele delen

Hanhart:
Opmerkingen
Hanhart Vintage line Pioneer caliber II Fliegerchronograph
Ref: H716.0100-00
Movement: automatic caliber valjoux 7750
The watch is working correctly and all functions operate as they should.
Power reserve 42h.
Crystal: Sapphire
Case: stainless steel
Width (without crown): 40mm
Width (including crown): 45mm
Length: 50mm
Height: 14mm
Lug Width: 20mm
Water resistant 100m

In dit geval is de Hanhart net iets groter wat mijn voorkeur zou kunnen hebben.

Op jacht naar de echte om ze eens te passen.

Hanhart heeft overigens meer erg aansprekende modellen De Tutima site krijg ik niet geopend op deze PC

ik heb een Hanhart Fliegerchronograph 1939 en een Tutima Flieger 1941. Beide mooie horloges en handopwinders (valjoux 7760 als ik het goed heb). De Hanhart lijkt het meest op het origineel uit de jaren '40. Tutima is recent gestopt met de productie van dit model, maar in Duitsland zou het bij een juwelier nog wel te vinden moeten zijn. Hanhart heeft nog steeds historische modellen, nu automaten en fors(er) geprijsd.