Tutorial: Rolex bezel insert verwisselen

Zojuist de faded bezel insert van mijn Rolex GMT Master (Ref. 16700) eruit gehaald en een nieuwe geplaatst. Ik wilde eens proberen hoe dat werkt en het valt dus reuze mee, vandaar dat ik het graag met jullie wil delen voor het geval je het zelf eens wilt proberen.

Stap 1:
Zorg voor een goede nieuwe bezel insert

Stap 2:
Zorg voor een bijpassend horloge :wink:
De insert die er nu inzit is licht verbleekt en daar wil ik wat zuiniger op zijn, dus vandaar dat ik hem eruit haal en vervang voor een nieuwe. Let op het kleurverschil in het rode gedeelte, de oude insert neigt naar roze terwijl de nieuwe sprankelend rood is.

Stap 3:
De hulpmiddelen

  • Afplaktape om krassen te voorkomen
  • Zwitsers zakmes
  • Tooltje om de band te verwijderen

Stap 4:
Verwijder de band

Nu kun je direct bij aan de bovenkant bij de 12 uurs positie tussen de poten het model nummer van de Rolex checken. ref. 16700 in mijn geval :slight_smile:
Tussen de poten bij 6 uur vind je het serienummer.

Stap 5:
Plak een poot af.
Bij voorkeur bij de 5 of 7 uur positie omdat bij de 12 uur een veertje zit wat je niet kwijt wilt raken en welke zeer klein is.

Stap 6:
Klap het Zwitsers zakmes uit en druk deze tussen de bezel ring en de kast

Stap 7:
Met een lichte draai bewegen van het mes, plopt de bezel ring los (let op dat je hem er niet af laat springen)

Stap 8:
Bij 12 uur zit namelijk een piepklein veertje (Click Spring) dat zorgt dat de ring niet vrijelijk rond kan draaien. Verwijder het veertje en berg het goed op zodat je hem niet kwijt raakt.

Het veertje is echt klein

Stap 9:
Druk vervolgens de bezel insert voorzichtig vanachter naar voor uit de bezel. Hier is niet heel veel kracht voor nodig

Stap 10:
Nu is een mooie kans om alles even goed schoon te maken want achter zoā€™n bezel verzamelt zich flink wat aanslag.
Let op dat er om het glas nog een platte cirkel-schijf zit welke als een soort lager dient. Deze ben ik vergeten te fotograferen maar kan er ook af om even gewassen te worden.

Stap 11:
Als alles schoon is de lager schijf en het veertje terugplaatsen

Stap 12:
De bezel terugplaatsen. Leg hem schuin op de kast en druk hem voorzichtig recht tot je een klik hoort. Nu zit hij vast. Even op en neer draaien om te kijken of het veertje goed zit.

Hier zie je hoe het veertje voor weerstand zorgt. In dit geval is het overigens een bezel die naar twee kanten draaibaar is. Bij een Submariner ziet de bovenkant van het veertje er iets anders uit waardoor de bezel niet naar rechts kan draaien.

Stap 13:
Nu leg je de nieuwe insert schuin in de ring. Zorg dat hij bij 12 uur goed aanlijnt en druk vervolgens schuivend met twee duimen van 12 naar 6 uur de bezel op zijn plaats. Op het laatst zul je een klik horen wat wil zeggen dat de bezel op zijn plaats zit

Stap 14:
Bevestig de band weer aan het horloge . . . en klaar is kees(tu)

2 likes

klasse Marc (tu) dit is info waar je wat aan hebt (tu)
ik had er al 1 gevonden, maar die van jou is vele malen beter (tu)

ik moet er nog aan beginnen :smiley: :smiley:

Heel duidelijke uitleg met fotoĀ“s,nu alleen nog een rolex:D

Heel informatief en mooi op de plaat gezet. Verder refereer ik aan Harb.:wink:

Hallo Marc,
Een ding begrijp ik niet(natuurlijk een Breitling fan)
Bij stap 2 zeg je dat je bij de oude bezel er zuinig op wilt zijn.
Is de nieuwe slechts een vervanging ofā€¦
groeten
Jack

Mooi verslag, dit hoort in ā€œArchief, Techniek & Reviewsā€ thuis!

Toppie hoor(tu)

Super bijdrage (tu) Een kind kan de was doen zo te zien. Horloge lijkt weer als nieuw.

Prachtig! Dat ga ik ook eens proberenā€¦ maar niet met mā€™n Rolex :stuck_out_tongue:

Mooi duidelijk verhaal.
Ik las hier al vaker over het vervangen van de insert en vroeg me af hoe dat dan ging (niet dat ik een Rolex heb overigens :sunglasses: )

Werkt dit ook zo bij andere merken met soortgelijke modellen of is het echt een Rolex verhaal. Kan me voorstellen dat goedkopere merken niet die mogelijkheid hebben, maar ik heb bijv een Oris diver waar wat kleine krasjes op de bezel zitten. Kan die ook zo worden vervangen?

Hans

jackwillen Schreef:

Hallo Marc,
Een ding begrijp ik niet(natuurlijk een Breitling
fan)
Bij stap 2 zeg je dat je bij de oude bezel er
zuinig op wilt zijn.
Is de nieuwe slechts een vervanging ofā€¦
groeten
Jack

Hoi Jack,

De nieuwe is een NOS rolex insert. De ā€˜oudeā€™ is echter mooi verbleekt en die wil ik dus wat voorzichtiger dragen en gaat er nu nog maar af en toe op.

Groet,

Marc

Gedurfde operatie met een goed resultaat (tu)

Persoonlijk zou ik daar toch wel even x keer over nadenkenā€¦

JĆ¼rgen Schreef:

Super bijdrage (tu) Een kind kan de was doen zo te
zien. Horloge lijkt weer als nieuw.

Klopt, een kind kan hier inderdaad de was doen. Ik had ook niet gedacht dat het zo eenvoudig was. Punt is alleen dat je je even over het feit heen moet zetten dat je aan een wat duurder horloge gaat frƶbelen.

Dank je (tu)

Ik heb echter geen idee hoe het bij andere merken werkt maar volgens mij redelijk hetzelfde. Ik weet dat het bijvoorbeeld bij een Seiko ook eenvoudig te doen moet zijn.

Yep, dat nadenken heb ik ook een hele tijd gedaan.

Maar uiteindelijk toch maar de stoute schoenen aangetrokken :slight_smile:

Mooi in beeld gebracht Marc, waarvoor dank.
Gaat direct naar de archieven voordat het verdwijnt en vergeten wordt.

ā€“ moved topic ā€“

ik wil je hardstikke bedanken voor de mooie foto s en goede uitlegā€¦nu nog een beetje lef bij mezelf

Perfecte uitleg!!

Heb zelf nog geen Rolex, maar heb het net bij mn Seiko gedaan en werkt perfekt. Hoewel er eigenlijk geen rotzooi zichtbaar was draait de bezel nu een stuk soepeler.

Heb het geprobeerd bij een gestorven NEP SUB , en na veel wrikken was de bezelring krom en de (keramische) inlay zei krak !
Had ik wel een reden om `m in de kliko te kieperen .

Vraagje waar koop je de bezelā€™s of heb je die van andere watch?!