Tuxedo/Bullseye Dial op 16014 Rolex Datejust

Onlangs was ik op weekend met mijn vriendin, en toen we een horlogewinkel tegenkwamen ging ik uiteraard even kijken. Ik was al even op zoek naar een dress watch voor naast mijn duiker-beater (Pelagos) en overweeg ook een vintage (zal wel mijn eerste zijn).

Mijn oog viel op een 16014 Datejust van begin de jaren 80: staal met wit gouden fluted bezel, tot daar behoorlijk standaard, maar hij had een dial die ik nog nooit had gezien. Two tone, buitenkant zwart en in het midden sunburst zilver. Zou blijkbaar een bullseye of tuxedo dial noemen.

Link naar foto

Een datejust is op zich al klassevol, maar met die dial vond ik het helemaal top. Nu, ben ik te weinig op de hoogte van deze dial. Op google vond ik enkel wat advertenties voor soortgelijke horloge. Kan iemand me hier er wat meer over vertellen?

Zijn ze zeldzaam? Leuke koop?

Ik had toen te weinig tijd om in detail te kijken en te vergelijken met andere modellen. Maar het viel me toch op dat de fluted bezel minder scherp is dan ik me herinner van een moderne (nieuwe) datejust. Is dit ook anders bij de oude modellen en de huidige nieuwe? Of is deze gewoon te gepolijst? Of is dit te verwachten bij een klokje van +35jaar oud?

Bedankt

5 likes

Hele horloge lijkt niet in orde. Jaren '80 moet tritium lume hebben geloof ik, deze heeft waarschijnlijk een luminova lume (ofwel service dial), date window ziet er ook niet helemaal top uit… De superlative chronometer lijkt ook heel erg op een elkaar geprakt zooitje… Ik zou er van wegblijven

1 like

Met die dial is niks mis, hoort alleen niet in dit horloge.

2 likes

En het glaasje zit scheef, zie je vaak op Datejusts.

Ik krijg hier op m’n flikker van m’n broer I.v.m. slap gelul. Lees post @Logixa :point_down:t2:

Dit ding is rotzooi.

Wijzers zijn niet van rolex, datumschijf is niet van rolex en volgens mij is dit niet eens een echte rolex dial. Ja de tuxedo dial bestaat maar dit ding komt naar niet mee overeen.

Dit is een echte:

Zie hoe de Swiss Made onderaan aan afstand heeft in vergelijking.

2 likes

Daar zou je zomaar eens helemaal gelijk kunnen hebben!!!

Ben ik trouwens de enige die doorheeft dat het lume OF aan de verkeerde kant zit van de minutenwijzer OF de wijzer verkeerd om erin zit?

1 like

Hallo,

Bedankt voor de vele reacties. Het is inderdaad zo dat deze dial wel degelijk bestaat op de 16014. Maar aan jullie reacties te zien is het ook duidelijk dat er toch iets niet helemaal pluis is (minuten wijzer, date window, plexi, …).

Intussen heb ik verder gezocht en kwam ik ook een ref 16234 tegen met deze dial. Maar dus half zo oud, een 3135 ipv 3035 en saffier ipv plexi. Lijkt me dus nog een betere koop voor mij.

Hier enkele foto’s
wat is jullie mening van deze?