TW steel & slechte service

hallo mede horloge fanaten!

dus ik heb een kleine twee jaar geleden voor een kleine 400 euro een TW steel horloge gekregen voor mijn verjaardag. stainless steel & waterproof dus surfen moet geen probleem zijn, dacht ik!
Totdat bij een kleine tikje de band in tweeën brak.Gelukkig had ik de mazzel dat ik mijn horloge in het water terug vond. Gevolgd door een bezoekje aan de juwelier. Na 3 weken krijg een mailtje met de mededeling dat ik een keuze heb. Een leren band voor 25 euro of een stalen band voor 160 euro. HUH & WTF !?!? Dus de garantie wordt niet na geleefd en ik mag er ook nog voor betalen.
Maar goed, wat nu te doen? Hebben de lezers van horloge forum een tips voor mij, wat nu te doen?
Ik wel voor de lezers van Horloge forum: Koop nooit een TW steel horloge of verwacht service van TW steel!

Je hebt garantie op het uurwerk. Niet op de band. Dat is bij ieder merk zo. Dus het heeft niets met slechte service te maken.

Ik was ook niet van plan ooit een TWsteel te kopen. Dreski heeft gelijk, banden vallen niet onder garantie.

Garantie van fabrikanten is natuurlijk een beperking als je deze naast de Nederlandse wet legt, maar je bandje moet wel nadrukkelijk waterproof en bestand tegen (waarschijnlijk) zeewater zijn.

Vanzelfsprekend heb je garantie op het complete horloge voor een redelijke levensduur met ‘normaal gebruik’ in acht genomen.
Ik verwacht niet dat TW surfgebruik/zwemmen met band/zout water expliciet in de voorwaarden noemt dus dat betekent geen geluk hebben, maar wel normale slijtage.

Was ook niet van plan een TW Steel te kopen, maar dit ter zijde.

Hun garantie zegt:

With the purchase of your TW Steel watch you are entitled to a guarantee against factory defects for a period of two years. Damage resulting from incorrect use or poor treatment as well as wear and tear resulting from use are excluded.

Zie niet dat ze je onrecht aan doen. Alles conform hun voorwaarden.

+1.

Klopt!

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

lencoth Schreef:

Was ook niet van plan een TW Steel te kopen, maar
dit ter zijde.

Hun garantie zegt:

With the purchase of your TW Steel watch you are
entitled to a guarantee against factory defects
for a period of two years. Damage resulting from
incorrect use or poor treatment as well as wear
and tear resulting from use are excluded.

Zie niet dat ze je onrecht aan doen. Alles conform
hun voorwaarden.

Precies. Betekent natuurlijk niet dat het minder k*t is voor je. Ik zou kijken of ze misschien nog wat kunnen zakken met hun prijs van de banden, of misschien kijken naar aftermarket band/ander horloge. Sterkte.

dreski Schreef:

Je hebt garantie op het uurwerk. Niet op de band.
Dat is bij ieder merk zo. Dus het heeft niets met
slechte service te maken.

Dit is erg kort door de bocht of beter gezegd - grotendeels onjuist, juridisch gezien. Een bandje is wel onderdeel van een horloge, net zo goed als banden dat zijn bij een auto. Het is, anders dan de kast, meer aan slijtage onderhevig, echter betekent dat niet dat een simpele bepaling in de algemene voorwaarden van het merk (let ook dat je als particulier enkel met de dealer te maken hebt, niet zo zeer met iets wat een fabrikant op hun website zet - dat mag ook James Joyce’s Ulysses zijn for all it matters), een onderdeel kan uitsluiten voor eventuele garantie. Sterker nog, het bij voorbaat uitsluiten van onderdelen mag niet. Het gaat om een deugdelijk product. En daarbij heeft hij (volgens het merk zelf) €240 voor de kast betaald en €160 voor de band. Dan lijkt het mij toch een zeer belangrijk onderdeel van het horloge?
Logisch dat als je 50000 kilometer met een auto band rijdt, er slijtage is en de banden niet meer helemaal goed zijn. Maar als je na 1000 km met 2 versleten banden staat, kan je ook gewoon terug (met je hele auto) naar de dealer.

Net als alle ellende bij Apple, hebben verkopers/fabrikanten geen voordeel van het correct en volledig uitvoeren van de garantiewetgeving. Gezien er hier veel reacties komen die dat ondersteunen, lijkt het erop dat de industrie (in het algemeen) de zaakjes vrij goed voor elkaar heeft, ondanks Consuwijzer.

Nu de nuancering. Is het horloge ouder dan 2 jaar of niet? Ondanks dat de periode van 2 jaar niet zwart/wit is (enkel als minimum), wordt het veel vaak als een soort uitgangspunt gebruikt. De eerste 6 maanden is helemaal makkelijk als consument, maar daarna is het lastiger. De deugdelijkheid is echter de ware norm (hoelang mag je redelijk verwachten dat zo’n product meegaat?); des te ouder het product, des te minder rechten je eigenlijk hebt. Zeker bij een goed dat meer aan slijtage onderhevig is. Echter, is de levensduur van de gemiddelde stalen band minder dan 2 jaar? Bij een van leer (natuurproduct) kan ik mij daar op zich wel wat bij voorstellen. Staal is een zeer consistent product. De bandjes worden per duizenden door dezelfde machine gemaakt. Dus of ook een stalen band standaard uit te sluiten is voor minimaal 2 jaar garantie is twijfelachtig. Zeker als de band 40% van de waarde van het product uitmaakt.

Dit geval is echter lastig omdat
*Je aangeeft dat er een ‘klein tikje’ was. Hoe klein dit tikje is maakt wat dat betreft een groot verschil. Een goed bandje, wat je mag verwachten bij een horloge van €400, moet tegen een tikje kunnen. Ook moet je gewoon actief kunnen zijn met een deugdelijk bandje. Als TW Steel zegt dat dit een enorme klap was, moet je eigenlijk een andere juwelier om een verslag vragen of hij kan onderschrijven dat dit door slecht gebruik is veroorzaakt. Het is mij overigens niet helemaal duidelijk wat er nu stuk is.
*Het bandje al wel 2 jaar oud is.
*De garantie voorwaarden niet in je voordeel staan.

De praktijk in dit soort gevallen is vaak vervelend als consument. Dealers zeggen vaak ‘jammer maar helaas’. En dan? Als je rechtsbijstand hebt kan je die inschakelen. Vaak wordt er dan wel wat geregeld omdat niemand zin heeft in een zaak voor €160. Heb je geen rechtsbijstand? Dan heb je mogelijk recht op toevoeging, als je inkomen niet erg hoog is. Dan kan het alsnog goedkoop zijn voor jou om een zaak te starten. En als je wint, wat de advocaat die de zaak goed kan bekijken vaak wel kan inschatten, dan krijg je al je kosten terug.

Ter info, ik heb dit soort zaken (geen horloge bandjes, maar wel garantie perikelen) meermaals gedaan (als advocaat). En mijn advies is altijd, schrijf een mailtje naar de betreffende dealer (nogmaals, je hebt in principe niets met het merk te maken, evenwel kan het soms lonen om ook dit topic naar hen te sturen en te hopen dat de webcare afdeling het oppakt) en ga in gesprek. En je moet je altijd afvragen - is het jou waard om hier tijd in steken? Je kan ook voor €10 een leuke nato kopen en dan ben je ook klaar.
Wat ik schrijf is consistent met hoe de rechter vaak kijkt en wat er in de wet staat en hoe de meeste juristen de wetten uitleggen. Ik kan echter geen directe jurisprudentie vinden over horlogebandjes, dus er is ruimte aan beide kanten. Wat wel belangrijk is, is dat ik er met mijn verhaal vanuit ben gegaan dat het bandje zonder goede reden stuk is (is niet deugdelijk). Het kan best zijn dat er flinke slijtage is of dat de tik toch vrij flink was. Dan geldt het natuurlijk niet zo.

Nu eens zien of de OP na zijn eerste optreden nog terugkomt :+

Wat is er gebroken precies? Want een pen is zo te vervangen en dus geen garantie. Maar als er een schakel breek zonder duidelijke stootschade moet het horloge naar mijn mening gewoon onder garantie gerepareerd worden mits binnen de garantietermijn.

Citaat: “Totdat bij een kleine tikje de band in tweeën brak…”

Tja, wat is een klein tikje? Zoiets blijft m.i. discutabel.
En valt iets wel onder productgarantie als dit is ontstaan door stoten?

Het zal best zo zijn dat sommige importeurs uit coulance voor herstel zorg dragen, maar om een importeur die dat niet (direct) doet, gelijk te beschuldigen van slechte service vind ik erg kort door de bocht.

TW-Steel heeft het horloge niet gestoten, de importeur heeft het horloge niet gestoten, maar jij.
Is het dan niet logisch als de rekening ook door jou wordt betaald?

Brutus Schreef:

Citaat: “Totdat bij een kleine tikje de band in
tweeën brak…”

Tja, wat is een klein tikje? Zoiets blijft m.i.
discutabel.
En valt iets wel onder productgarantie als dit is
ontstaan door stoten?

Het zal best zo zijn dat sommige importeurs uit
coulance voor herstel zorg dragen, maar om een
importeur die dat niet (direct) doet, gelijk te
beschuldigen van slechte service vind ik erg kort
door de bocht.

TW-Steel heeft het horloge niet gestoten, de
importeur heeft het horloge niet gestoten, maar
jij.
Is het dan niet logisch als de rekening ook door
jou wordt betaald?

Oh ja, als ik met mijn auto door “en klein tikje” schade heb opgelopen, hoef ik ook niet aan te kloppen bij mijn garage, importeur of fabrikant.
Geven zij dan ook een slechte service?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

SuperC Schreef:

Ik heb zon gevoel dat we niet veel meer van Dennis
gaan horen…

Verder vind ik het verhaal van Paradigm
interessant, maar snijdt het hout als de schade
veroorzaakt is door eigen schuld?

Hoe dan ook…ik vind het verhaal van TS flink
kort door de bocht.

Het snijdt in de meeste gevallen alleen hout voor de advocaat die de zaak in behandeling heeft. :wink: