Twee dames horloges van schoonmoeder

Hallo iedereen,

Hieronder twee nieuwe aanwinsten vanuit schoonmoeder. De horloges zijn nog van haar moeder geweest en mijn vriendin en ik hebben ze gekregen als aandenken (schoonmoeder is ziek) en voor mij om tijdens de opleiding een onderhoudsbeurt aan te geven.

Heb zelf nog geen onderzoek gedaan, dus dat komt nog. Maar wil ze wel alvast met jullie delen. Mogelijk dat jullie er alvast iets van weten (vandaar ook in de categorie; vragen over echtheid etc.).

Eerste; 14k Zentra handopwindertje. Krijg de plaat er niet goed op vanwege de geringe grote, maar die is werkelijk prachtig.

Tweede; 20 micron verguld Stowa parat handopwinderte met een bijzonder metalen armbandje. Vandaar even om een banaan :sweat_smile:.

Beiden echt super klein. Wel zin in om deze twee over een tijdje uit elkaar te draaien en te voorzien van wat verse smering. Beiden lopen. Zal binnekort eens kijken of ik ze open krijg voor een uurwerk foto.

Dit is geen vraag over de waarde. Die zal nihil zijn (buiten de emotionele waarde), maar eerder iets dat ik met jullie wil delen.

8 likes

Veel sterkte in deze tijd, al kan je schoonmoeders soms achter het behang plakken… dit zullen geen leuke tijden zijn.

Die zentra zal in elk geval wel een paar gram goud in zitten. Dus is iig wel wat waard, hoewel de sentimentele waarde veel hoger zal zijn.

Zijn beide nog mooi inderdaad!

2 likes

Dank Ruud. Schoonmoeder is een prachtvrouw. Denk dat veel HFers een dergelijke schoonmoeder zouden willen.

Exact dit. Ze gaan ook echt niet weg. Maar wilde het even delen, al zullen ze voor de rest niet zo mooi zijn als voor mij en mijn vriendin :ok_hand:t5:

1 like

Sterkte de komende tijd, wel leuk dat je ze zelf een beurtje gaat geven, toch altijd spannend die kleine uurwerkjes.

1 like

Dank! Is nu nog wat hoogmoedig. Moet nog beginnen aan de opleiding, maar gaat er zeker van komen.

Uurwerk van de zentra net gepoogd zichtbaar te maken, maar de caseback en uurwerk lijken uit 1 deel te bestaan. Wijzerplaat moet dan volgens mijn vanaf om aan het uurwerk te komen. Gaat dus op de lange baan.

1 like

Mag ik vragen wanneer je gaat beginnen met de opleiding? En ga je voor de dag of de avondopleiding?

Meestal kun je met een kleine schroevendraaier het uurwerk uit de achterdeksel wippen, maar als je er geen ervaring mee hebt dan zou ik er voorzichtig mee zijn

2 likes

Tuurlijk,
September. Driejarige avond opleiding.

Het uurwerk laat ik nog even liggen totdat ik wat ervaring heb met uurwerken die ik voor de opleiding inkoop/gebruik. Daarna mijn eigen uurwerken.

2 likes

Veelal zit het uurwerkje van een dameshorloge in de caseback gedrukt en kan je die er redelijk makkelijk uitwippen.

Het zelf servicen van horloges met een grote emotionele waarde geeft de grootste voldoening, althans dat is mijn ervaring. Maar dat hoef ik jou niet te zeggen. Een tijdje geleden had je in een topic al geschreven over een horloge van je oom, die je had laten opknappen door een forumlid. Moet je voorstellen wat een voldoening het geeft als je dit zelf kan straks.

2 likes

Dank Lassale,
Dat durfde ik gisteren met het toeziend oog van mijn vriendin niet zomaar aan haha. Eens naar kijken als er geen ogen op gericht zijn :).

Dit lijkt me dan ook echt prachtig. Eerst mijn eigen en na wat ervaring lijkt het me ook mooi om dit zo nu en dan voor een forumlid te doen.

Zal over enige tijd (kan even duren), dit topic opnieuw leven inroepen met foto’s van het service proces :grin:

1 like