Prachtige horloges hoor! Ze zijn erg goed behandeld en opgeslagen, want ze lijken er behoorlijk goed aan toe te zijn.
De IWC is een kwalitatief zeer hoogwaardig en de staat is zo te zien nog erg goed! De kast is gemaakt van massief goud. De wijzerplaat is nog niet verkleurd, dat is vaak wel zo. Het is een zakhorloge van omstreeks jaren 40-50, aan de hand van het serienummer kan een nauwkeurigere datum achterhaald worden. De markt waarde ligt rond de 700-1000 euro ligt.
De andere is een een massief gouden zakhorloge. Het is een typisch Zwitsers zakhorloge uit de jaren 40-50. Prima uurwerkje en mooi slank vorm gegeven. De waarde is vaak helaas van beperkt tot de goudwaarde, alhoewel deze misschien iets meer oplevert door de zeer goede staat. De marktwaarde zal rond de 300-500 euro liggen.
Mocht je nog aanvullende vragen hebben dan hoor ik het wel.
met een goud prijs van ruim 30 € per gram zal dit veel meer opbrengen, 18K zit rond de 36 € p/g ( vorige week 39 € per gram ) en 14 K rond de 32 -30 € per gram, wordt nu vele ringen en horloges gesloopt omdat ze nu meer in goud opbrengen dan wat de waarde is, dit ter info.
Dit soort gouden kastjes is altijd flinterdun, binnendeksel is niet van goud, net zo min als de verstevigingsringen om het uurwerk. Veel meer dan 10-15 gram goud zal er denk ik niet in zitten.
Heb toevallig laatst een 18k polshorloge uit elkaar getrokken, zat ongeveer 5 gram goud aan.
Heb goede contacten met diverse opkopers en smelterijen van edelmetalen Heb al duizenden gouden horloges geselecteerd en gesloopt de afgelopen jaren bij klanten. Je vind de leukste dingen, maar het overgrote deel is inderdaad echt niets meer waard dan het goud.
Ook vroeger was goud duur en een een zware gouden kast was vaak toch wel voorbehouden aan de echt betere uurwerken. De meeste “midden segment” zakhorloges moesten het doen met een flinterdunne kast. Mensen konden zo wel zeggen dat ze een “gouden horloge” hadden, maar ze waren zo enorm kwetsbaar dat ze vandaag de dag voor 95% zo gehavend zijn dat ze geen enkele waarde meer hebben voor een serieuze verzamelaar. Dat die horloges van de markt verdwijnen en gesmolten worden vind ik dus niet zo erg, bijzonder zijn ze toch niet en ze zijn met tientallen miljoenen gemaakt.
Gemiddeld zakhorloge cilindergang begint rond 8 gram.
Gemiddeld zakhorloge ankergang (jaren 40) zal ietsje meer zijn, rond de 12 gram.
Polshorloges verschillen enorm. Het begint bij een gram of 4-6. Dit zijn dan vaak de flinterdunne kasten het messing versteviging aan de binnenkant.
Polshorloge (dresswatch) jaren 60 van goede kwaliteit meestal 14-18 gram
Overigens schat ik dat het goud in de bovenstaande horloges 12 gram per stuk weegt. Is wel een redelijk accurate schatting voor dergelijke zakhorloges uit die periode. Uitgaande van 14K zit je dan rond de 420 euro.
Het serienummer valt in de periode 1935-1940.
Mocht je ze overigens ooit willen verkopen mag je altijd een PBtje sturen, dit soort horloges hebben zeker een premium bovenop het goud dus zou ze niet zomaar bij de willekeurige opkoper om de hoek inleveren.
Ik kom er wel op terug. Ze zijn van de vader van mijn schoonvader geweest. Aan de ene kant wil hij ze wel houden om die reden. Aan de andere kant zat hij te denken om te inderdaad te verkopen en dan een aandenken te kopen wat wel gebruikt kan worden.
soms is geld niet alles, vind dat je zulke stukken gewoon moet bewaren en doorspelen naar de kinderen en moet toegeven , ze zien er nog heel mooi uit. Gewoon houden, ga je spijt van krijgen en je kan ze op zijn tijd gewoon gebruiken , is niets mis mee
Als je deze gevonden hebt tijdens het opruimen in eigen huis, zijn het ws familie stukken.
Dan is het zeker zonde om deze prachtige horloges weg te doen.
Aan de ene kant wel. Aan de andere kant, dan verdwijnen ze in een la en zie je ze over 10 jaar weer. Weet niet of er iets is dat je ze ergens kan neerzetten dat het ook een beetje smoelt.
Dag allemaal, Leuk al die kennis over horloges hier!
Ik heb gisteravond ook een vraag in dit forum gesteld. Kunnen jullie mij ook helpen? Alvast bedankt allemaal.