Dag iedereen. Ik heb een vraagje. Ik hoorde van iemand dat je 2 horloges niet naast elkaar mag opbergen, omdat het de batterij neutraliseert. Klopt dat?
Ik merk dat dat wel met mijn horloges gebeurd. Nauwelijks 3 maanden vervangen of ze zijn al leeg.
Horloges beinvloeden elkaar niet. Het is niet mogelijk dat de batterijen leeg raken door horloges alleen naast elkaar te leggen. Dit lijkt mij dan ook een zogenaamd “Broodje Aap verhaal”. Er moet echt een andere reden zijn waardoor de batterijen zo snel leeg zijn geraakt.
‘Oude’ batterijen? Batterijen hebben een levensduur van een x aantal jaar. Dus een batterij kan al leeg zijn als het nog nieuw in de verpakking zit. Een ‘vers’ batterijtje zal waarschijnlijk de oplossing zijn.
Twee horloges naast elkaar leggen is inderdaad levensgevaarlijk. Ik had er vijf jaar geleden ook maar twee in een kist en nu zit de hele kist vol met horloges. Lijken wel konijnen…
Alleen oppassen met vintage horloges icm moderne klokken. Moderne klokken zijn niet beschermd tegen evt toegepast radium voor de lume.
Klopt, ik zou ook uitkijken met onder ladders doorlopen en een zwarte kat tegenkomen is ook niet goed.
Leg er een horloge met rubberen band tussen. Is dat probleem ook meteen opgelost.
Nee, maakt niet uit. Er zitten gaatjes in het rubber
Het ligt er gewoon aan op wat voor manier je de horloges naast elkaar legt.
Leg je ze beide met de wijzerplaat omhoog, dan heb je van beide batterijtjes waarschijnlijk de + naar boven gericht. Vrije elektronen in de ether willen graag van + naar - overspringen, maar in zojuist genoemde geval gaat dat niet. Hier zul je dus een kortsluiting krijgen doordat deze vrije elektronen van + naar + overspringen waardoor de batterijen sneller leeg zijn.
Als je twee kwartshorloges naast elkaar op wilt bergen kun je dat dus het best om en om doen, dus één met de wijzerplaat omhoog en dan de naastliggende met de wijzerplaat omlaag. Je zult dan merkbaar langer doen met de batterijen.
Wanneer een batterij snel leeg is, kan dat ook een andere (eenvoudige) oorzaak hebben. Wanneer tijdens het monteren door vingers contact gemaakt wordt tussen + en - wordt er een permanente verbinding gelegd van (ik dacht) boterzuur die geleidt en waardoor er een continue lekstroom ontstaat en presto…
Dit tijdens montage contact maken gebeurd overigens heel simpel door het batterijtje aan de rand beet te pakken, wat tijdens montage voor de hand ligt.
Oplossing, handschoentje of met een plastic pincet monteren.
Bedankt allemaal. Ben wat wijzer geworden nu.
Nog een vraag. Mijn ene horloge lag een week stil. Ik bracht t gister om de batterij te vervangen. Blijkt dat het weer loopt. Hoe kan dat nou? Is een kwartshorloge.
Geen goed contact? Soms wel en soms geen contact?
Om welk horloge gaat het en hoe oud is het?
Ofwel een slecht contact (meest waarschijnlijk) of het quartz-werkje is vervuild en aan onderhoud toe (maar dan zou hij toch eerder tientallen jaren oud moeten zijn).
edit: @Canis is me 1 minuut voor
En waar laat je je batterijen doen? Lees je een beetje hier in en leer hoe je het zelf doet. Misschien heb je een minder courant batterijmodel in je horloges en liggen ze al jaren waar je ze laat doen. Kun je kopen bij een leverancier die goed omzet draait die dus écht verse heeft.
Het merk is Timex en ik heb minder dan twee jaar geleden gekocht. En al 3 keer batterij verwisseld. want sons loopt t soms niet
Ik herken het fenomeen…
Ben geen horlogemaker maar dacht dat het met vuil of sleet op mechanisme zou te maken hebben.
Een nieuwe Rodania gekocht 20 jaar geleden, eerste batterijtje is zeer lang mee gegaan… daarna heeft elke batterijwissel sneller plaats gevonden dan de eerste. Nu zit ik ook op een maand of 4 -5…
Ligt er een magneet in de buurt ?
Dat zou ik nooit doen!
Ik prop tientallen horloges in een kistje totdat de deksel bijna niet meer dicht kan.