Twee keer Oris, zijn ze echt of nep?

Inmiddels een tijdje ben ik bezig met horloges, vooral Oris vind ik mooi en ik heb inmiddels enkele recente modellen. Ook heb ik de afgelopen jaren via mijn horlogemaker wat vintage horloges gekocht, steeds betrouwbaar en goed.

Een half jaar geleden kocht ik in een opwelling voor weinig geld twee Oris vintage horloges op internet. Na mijn eerdere goede ervaringen waren deze wat dubieuzer van aard.

De eerste lijkt het meest echt, maar het binnenwerk… daarbij is hij niet te verstellen omdat de kroon scheef zit. Ik wil hem misschien laten maken, maar dan moet hij wel echt zijn.
De tweede lijkt niet echt, omdat er ook “made in India” op de plaat staat…

Natuurlijk ben ik er nog niet mee langs mijn horlogemaker geweest, want ik ben een beetje bang om uitgelachen te worden.

Wie heeft er hier verstand van vintage Oris horloges en bespaard mij de hoon… :smile:

Nummer 1:

Nummer 2:

Oris, Made in India? :thinking: dat is het antwoord al, denk ik.

2 likes

Ze hebben wel vaker bijzondere horloges gemaakt… maar ik dacht hetzelfde natuurlijk. :upside_down_face:

2 mumbai specials

Indiaase samenraapsels

2 likes

… maar niet in India, volgens mij :wink:

Neppers :slight_smile:

Dit is een grap, toch ? :see_no_evil:

Tja… de eerste reacties verbazen mij niks. Toen ik ze openmaakte en nergens op het uurwerk “Oris” zag staan wist ik ook eigenlijk wel waar ik aan toe was.

(Ik vind ze overigens nog steeds wel bijzonder.)

Dat stond er vroeger nooit op.
Neemt niet weg dat deze helemaal fake zijn overigens. 2 vd duizenden Mumbai’s , kliko ermee in dus :roll_eyes:

2 likes

En dat zijn ze, maar dan verwacht ik nog wel een bijvoeglijk naamwoord aan het eind vd zin.
Kan je uitleggen wat jij er bijzonder aan vindt?

Wellicht de lsd kleurcombinaties?

1 like

Ik geef je €20 om ze kapot te gooien tegen de muur.

2 likes

Helaas Boris, het zijn inderdaad ‘Mumbai Specials’. Horloges die in India in elkaar zijn geknutseld. Vaak hebben ze een eenvoudig Zwitsers handopwinder uurwerk (een FHF ST96 bijvoorbeeld) en een (nep) dial en wijzers.

Toch is weg gooien zonde! Je kunt ze gebruiken om te leren sleutelen, de werking van een mechanisch horloge te doorgronden. Als je dat zelf niet wil zijn er hier vast andere leden die de horloges voor persoonlijke ontwikkeling van je over willen nemen.

Heb je mijn Topic over ‘ORIS’ onderhoud gelezen? Dan snap je precies wat ik bedoel :wink:

3 likes

Klopt… het uurwerk is prima te gebruiken voor oefeningen.
De fake dials zouden weg mogen…
edit: moeten. :sweat_smile:
Verschrikkelijk deze rommel die momenteel heel eBay inmiddels vervuild :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Dat ja…

Ik heb ze tot nu toe niet durven dragen. Denk ook niet dat dat nog gaat gebeuren.

Bedankt voor het meedenken.

Gaan voorlopig weer in de la.

Laat gewoon @Barboendel een paar wijzerplaten printen, dan heb je wat bijzonders.

5 likes

De as la vd Bbq mag ik hopen? Beter op het rooster trouwens… En dan goed heet stoken een keer of 10 :grinning: