'ORIS' onderhoud volgens de 'Quick Service' methode

Kennen jullie de ORIS uit dit Topic nog?

Daarin vroeg @PerSecondeWijzer om hulp bij het vervangen van een gescheurd glaasje. Zover kwam het echter niet. Forumleden @Joachim88 en @Lieuwedv zagen met goedgetrainde haviksogen namelijk direct dat het hier om een heel speciale ORIS ging. Eentje uit Mumbai in het hier ver vandaan gelegen India (red: een “Mumbai Special” is een horloge uit de (Indiase) horloge industrie met een re-dial en een verrassing onder de motorkap).

Trotse bezitter Bob was door die berichtgeving helemaal ontdaan, beende naar buiten en gooide de ‘ORIS’ met een sierlijke salto achterwaarts in de kliko. Toen hij binnen weer achter de laptop ging zitten om op het Forum naar een echte ORIS te zoeken trof hij in zijn inbox een PB-tje aan: NIET WEGGOOIEN!

En zo belandde het horloge binnen 2 dagen op mijn werkblad. Ik ben Bob dankbaar dat hij bij wilde dragen aan mijn persoonlijke ontwikkelingswerk en dat hij voor mij ondersteboven in de kliko heeft gestaan. Na clinics van Vinwat en 1-op-1 sessies met Inca zag ik Het Licht en heb Ik de cursussen van Mark Lovick gevolgd. Sindsdien poog ik mij steeds verder te bekwamen in de horlogerie: oefenen, oefenen, oefenen.

Na het horloge opgewonden te hebben begon het direct vrolijk te lopen. Zie hier de prestaties: 35 seconden per dag te snel, een amplitude van 183 en een beat error van slechts 0.5 ms. Welk pareltje verschuilt zich hier in deze verchroomde kast? Kan in zijn prestaties verbeteren?

Aha! Een FHF ST96! De wijzerplaatpootjes bleken afgebroken. De wijzerplaat zat vast geplakt. Tevens een lelijke ‘boobytrap’ met de stift: In het verleden is een afgebroken stift verlengd, maar die verdikking paste niet door de tube van de kast dus de kroon is niet te verwijderen. Men heeft de stift verlenging door de tube gestoken en aan de binnenzijde verlijmd met de afgebroken stift. Alles wordt op z’n plek gehouden met een afgeknipte plastic ring. Het was een heel gevogel om uurwerk en dial te verwijderen, laat staan straks weer terug te plaatsen. Indiaas vakmanschap….

De “Quick Service” methodiek

Even een moment voor bezinning en zelfreflectie: als jij je auto voor de jaarlijkse beurt naar de garage brengt, laat je dan ook meteen de aandrijflijn, motor en versnellingsbak uit elkaar slopen? Nou?

Dus……

Ik besloot Boris (een grappige samentrekking van Bob en Oris) een “Quick Service” te geven. Daarvoor gebruikte ik de Infrasonic Vibration Unit VK/1 van Elma (een primeur op dit Forum! Lees je mee Harm? Bedankt!). Deze produceert vibraties van 45 tot 50 HZ hetgeen de reiniging van (deels) ontmantelde uurwerken in de reinigingsmachine bevordert. Er zijn uitvoeringen voor 3 en voor 6 uurwerken. De mijne is 45 jaar oud maar ze zijn bij Cousins nog steeds te koop voor de liefhebbers. Korf verwijderen, Vibration Unit monteren en voilá.

https://www.cousinsuk.com/product/jars-lids-spares-elma-rm90-super-elite?code=C8907

Badderen

Boris ging dus hevig schuddend in bad. Eerst wassen in Elma WF Pro, daarna 2 x spoelen in Elma Suprol Pro om vervolgens lekker in de kachel droog te waaien. In totaal 4 x 10 minuten.

Smering

Boris kwam vervolgens, nog lekker warm, in de werkhouder terecht voor de volgende stap: de smering. Dat is natuurlijk wel een dingetje bij slechts deels ontmantelde uurwerken. Ik heb naar beste eer en vermogen de relevante smeringsmiddelen aangebracht. Daarvoor zijn een paar onderdelen alsnog verwijderd. Ik zal jullie niet met de details vermoeien maar de jewels van het balans anti-shock systeem hadden natuurlijk wel speciale aandacht nodig. Na verwijdering en inspectie bracht ik met een automatische oliegever Moebius 9010 aan. (red: probeer slechts 30% van het deksteentje te raken met de olie. Was het meer bij de eerste poging? Schoonmaken en opnieuw proberen). Ik gebruik een Bergeon 1A. Je ziet trouwens dat deze FHF ST96 van het Zwitsere Camy is, niet de eerste de beste :wink:

Ondertussen werden kast en deksel (en kroon :wink: in de ultrasoon gereinigd. Voor de -acrobatische- eindmontage in de kast controleerde ik of Boris mogelijk magnetisme had opgelopen. Leuk om zelf thuis te proberen! Loopt je mechanische horloge niet helemaal naar wens? Hou hem vlak bij een kompas, als de kompasnaald gaat bewegen (hoe weinig ook!) is je horloge gemagnetiseerd en moet het gedemagnetiseerd worden met een demagnetiseer apparaat. Het uurwerk hoeft daarvoor overigens NIET uit de behuizing, ook de band kan blijven zitten. Bij Boris bleef de naald keurig stil staan.

Toch maar even op de Greiner. Baat het niet dan schaadt het niet denk ik dan. Uurwerk plaatsen, 1 x op de handle drukken, uurwerk 90 graden draaien, 1 x op de handle drukken en al het magnetisme is verdwenen….

Zo, de “Quick Service” zit er bijna op. Even kijken wat het resultaat is: 26 seconden per dag te snel, amplitude omhoog gegaan naar 229 en de beat error is weg. Nu alleen nog even fijn-afstellen en de klus is geklaard. Ik ben best tevreden moet ik zeggen.

Boris gaat op reis!

Boris eindigt niet in een doosje op de plank maar hij gaat op reis ter ‘Leering ende Vermaeck’ voor collega horloge sleutelaars in spé! Hij gaat nu eerst naar @BroederBill.

Ik hoor het je denken: Maar Aqualand! Wat doe je nu? Waarom heb je juist Broeder Bill gekozen? Waarom mij niet? Er zijn veel meer Forummers die eens flink op Boris los willen gaan! Nou, hierom dus……

Bill is (nog te) huiverig om zijn eigen juwelen open te maken en kan dan eerst eens even op een FHF ST96 oefenen.

Bob, nogmaals bedankt voor je hulp. Boris, het ga je goed! En Bill, heel veel succes, we zien je eerste restauratieverslag vanaf je nieuwe werktafel met spanning tegemoet! Laat je ons even weten naar wie Boris gaat als jij er (helemaal) kaar mee bent?!?

Dank voor het lezen allemaal en ik sta natuurlijk open voor vragen en suggesties……

Hartelijke groet,

Aqualand

43 likes

Nou ben blij dat ik kon helpen in dit prachtig verhaal, had nooit gedacht dat er nog een vervolg zou komen haha! Nog veel succes gewenst :smiley:

1 like

Thanks Joachim!

1 like

Broedet Bill heeft ook meegedaan aan een vinwat clinic en is reeds een serieuze sleutelaar. Leuk te lezen.

2 likes

Wat heb jij een vermakelijke manier van schrijven @Aqualand. Ik word er helemaal vrolijk van :wink:

1 like

Ik snap wel dat je het hele uurwerk in één keer reinigt maar dan blijf je wel zitten met de lage amplitude.

2 likes

Zeker een heel leuk verslag :+1:

1 like

Het was voor mij de eerste keer met de VK/1 en dit was het resultaat… Eerder uitzondering dan regel? :thinking:

Nou ja, als je succesvol hebt gereinigd dan moet je met een dergelijk uurwerk toch echt wel een amplitude van 300 aan kunnen tikken. Het reinigingsmiddel maakt ook nog een hoop uit maar het feit dat niet alles uit elkaar gaat maakt dat op sommige plekken er dus ook geen olie of vet aanwezig is, dus het slijt allemaal veel sneller dan nodig.

1 like

Leuk verslag en vooral leuk geschreven. Ik haak meestal af bij lange lappen text, maar dit werd niet saai. Chapeau! :+1:

1 like

Dank voor je feedback! Ik noemde het ook “een dingetje”. Helemaal uit elkaar is natuurlijk beter. Je vraagt je dan toch af waarom dergelijke units tot op de dag van vandaag te koop zijn…

Boeiend in beeld gebracht!

1 like

:joy::joy::joy:
Mooi verhaal @aqualand, en leuk concept, de kiffer (knutsel it forward) ipv de fiffer .

1 like

De Kiffer, die houden we er in!

1 like

Gewoon lekker doorgaan, de eerste uurwerken die ik heb geserviced liepen ook als een dweil…

1 like

Mooi dat je er nog iets mee kon. Wat betreft de samentrekking ’ Boris’… Het voelt alsof ik mijn lichaam aan de wetenschap heb gegeven :wink:

1 like

Heel leuk om te lezen. Door de foto’s erbij heel goed te volgen.

1 like

een fantastisch en mooi verslag :ok_hand::smiley:

1 like

Nogmaals bedankt Bob! :hugs:

1 like

Mooi spul heb je!
En knap werk. Leuk zo’n Mumbai special nog dus.

1 like