Twee neefjes, twee niet meer zulke jonge Hanzen

Twee neefjes, twee niet meer zulke jonge Hanzen.
En hoe vrijwel even oude neefjes toch zó kunnen verschillen.

Sinds vanmorgen heeft Hans een broertje: de pakjesman bracht een neefje-handopwind-Max Bill stijl-
Junghans. Naast enkele electronische Hanzen heb ik nu twee mechanische: twee neefjes.

Even terzijde: waarom koop je nou zoiets, zulke ouwe dingen? Er zijn nou juist in deze designlijn
splinternieuwe klokjes te koop! Welnu dat heeft er alles mee te maken dat ik juist deze oudere
exemplaren veel eerlijker en authentieker vind dan de moderne re-issues en lookalikes / hommages.
En je kan op deze manier voor betrekkelijk weinig geld leuke -en ook nogeens heel betrouwbare- dingen
scoren.

Ik heb er nu dus twee van, van die mechanische Hanzen en zet die hier eens naast elkaar.

Het exemplaar met de decentrale seconde heeft als kloppend hart het J93s kaliber (ook bekend onder
nummer 693.33). Het is een uurwerkje uit een bloedlijn waarvan de borelingen het levenslicht zagen
tussen 1954 en 1966, volgens de gegevens van Ranfft.
Deze is uit “I2”, wat in Junghanstaal betekent dat 'ie uit september 1962 stamt.
Deze Hans is een simpele tikker: de diameter is 25,55 mm, hij klopt er met een ritme van 18.000 vrolijk
op los en moet een gangreserve hebben van ca. 45 uur. Handopwinder uiteraard met -volgens Ranfft
alweer- 7 steentjes, al staat er op de wijzerplaat “15 jewels” aangegeven.
Er zouden ook in zijn 93-bloedlijn familieleden zijn geboren met 15, 16 en 17 steentjes.
De vraag is of dokter Ranfft bij de geboorte het aantal (s)tenen wel goed heeft geteld.
Deze Hans is er eentje van een tweeling, hier http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,312500 wordt verteld over dat broertje.

Het is een beetje een simpele ziel dus, deze septemberhans, die overigens wel braaf zijn werk doet en
die kennelijk goed heeft gekeken naar de legendarische ontwerper, kunstenaar en beeldhouwer Max
Bill: kijk maar naar indices / cijfers op de wijzerplaat.

Maar als je hem vergelijkt met zijn -een paar maanden oudere- neef Hans, dan wordt wel duidelijk dat 'ie
met recht van een ander kaliber is. Neeflief is van “E2”, wat vertaald “mei 1962” betekent.
Deze is ietsje groter gegroeid, is uiterlijk wat rustiger van aard maar ook hij heeft wel iets met de stijl
en de vormgeving van Max Bill.
“Grote” Hans heeft duidelijk een andere vader en heeft een andere school doorlopen: hij doet het met
een kaliber J85/10 (alias 685.70) uurwerk. En dat is een chronometeruurwerk, is ook -in tegenstelling tot
neeflief, die een anoniem massatikkertje in zich draagt- genummerd, ziet er vanbinnen en vanbuiten
duidelijk mooier en verzorgder uit. Loopt met hetzelfde tikgetal maar is dus nauwkeuriger en een tikje
betrouwbaarder dan "kleine"neef Hans.
Wel handig is dat ze dezelfde schoenmaat hebben: ze kunnen dus elkanders leder dragen.

Hier een paar fotoos van de twee hanzen:

Mijn beste,

“Van je familie moet je het hebben”!!
Proficiat met deze familiale hereniging.

Mijn complimenten ook voor de tekstuele en fotogenieke reportage, waarop je het horlogeforum trakteert.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Heel mooi! (tu)

Ik heb alleen 2 “jonge Hanzen” Max Bill, maar als je ooit eens van zo’n “oude Hans” af wil…

Een plezier om lezen dit , hartelijk dank Hanzmokum !

Naast de geweldige zwanenhals lijkt me ook de schokprotektie opmerkelijk .
Zo’n drietenige klauw op de deksteen heb ik nog nergens anders gezien dan bij de Hanzen .

Bovendien zit er bij de chronometer Hanz nóg een schokprotektie ; onder het woord jewels .
Die lijkt veel meer op de liereveer van een incabloc maar zit niet op een deksteen maar wel bovenop een tapgat ?!?

Dit gaat deze (…zelf in te vullen…) Belg z’n petje te boven .

Iemand met technische uitleg plies ?

Bestaat er ook ergens een overzicht van het merk Junghans ??

Ik vind het leuke horloges, heb zelf die van mijn vader,
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,156609,156609#msg-156609
hoewel ik denk dat Max daar niks mee te doen heeft gehad…

Wat is dit leuk om te lezen, bedankt! En ondanks alle ‘technische bewijzen’ vind ik het ontwerp van die met de small second toch nog net iets leuker. :slight_smile: Wel een heel mooi uurwerkje in die andere trouwens. Veel draagplezier gewenst!

@manu: wat je bedoelt is, als ik Freddy in een ander draadje een beetje heb begrepen, het Kif Duofix protection system.
Hij zegt daarvan" Het kif duofixsysteem is het extra steentje met veertje op het ankerwiel".
En als je nog wat goegelt kom je dit http://www.christophlorenz.de/watch/movements/j/junghans/junghans_684_12.php?l=en bijvoorbeeld tegen bij Christoph Lorenz’s kabinet.
Maar ondanks dat alles ben ik net zo’n (zelf invullen) hollander als jij zuiderbuur, en is dit voor mij nog steeds volkomen chinees in een verder Duits uurwerk. :slight_smile:

Heel mooie klokje´s,en een heel mooi verslag.
Hartelijk dank voor het delen.
Maar na aanleiding van jou verslag heb ik dan toch een vraagje.
Ik heb ook een Junghans en als ik mij niet vergis heb ik deze toch,
gekocht in 1957 a 58 dat was mijn eerste eigen gekocht klokje.
Ik heb deze toen in Duitsland gekocht en op de wijzerplaat staat 17 juwels.
Maar als ik jou goed begrijp dan kan het geen 17 juwels zijn .
Nu heeft dit klokje nog nooit een service beurt gehad is nog zoals ik het gekocht heb.
Na aanleiding van je verslag heb ik gekeken of ik de bodem eraf kon krijgen.
Maar dit lukt niet,ik wilde graag weten welk caliber er in zit.
Waarschijnlijk moet het uurwerk er aan de voorkant uit.
Ik was van plan om aan dit klokje niets te laten doen,maar als het geen 17juwels kan zijn ga ik toch naar een uurwerkmaker.

Gr harb

Ik heb ook een oud Hansje welke ik eerst door wilde flipperen maar voorlopig blijft hij toch nog maar een tijdje. Door zijn eenvoud ga ik hem steeds mooier vinden. Hierbij voor de liefhebber een foto van mijn oude Hansje:

Mooi Hanzen(tu)

Deze post deed me denken aan een zeer oude Hanz die ik nog heb liggen. Even zoeken en voila, ipv een neefje lijkt me dit een oom of opa van deze twee jongens:) Het uurwerk is overigens een J59.

grootmokum Schreef:

@manu: wat je bedoelt is, als ik Freddy in een
ander draadje een beetje heb begrepen, het Kif
Duofix protection system.
Hij zegt daarvan" Het kif duofixsysteem is het
extra steentje met veertje op het ankerwiel".
En als je nog wat goegelt kom je dit
http://www.christophlorenz.de/watch/movements/j/ju
nghans/junghans_684_12.php?l=en bijvoorbeeld tegen
bij Christoph Lorenz’s kabinet.
Maar ondanks dat alles ben ik net zo’n (zelf
invullen) hollander als jij zuiderbuur, en is dit
voor mij nog steeds volkomen chinees in een verder
Duits uurwerk. :slight_smile:

Merci , ik ben weer helemaal mee .

Yo , Manu .

Wow dat is een erg goed geconserveerde opa!

… septemberHans (boven) samen met tweelingbroertje die bij forumlid “janl” woont (onder).
De Hanzen zijn echt even groot, de polsen van de beide gastheren verschillen wel wat.

Mooi hoor :slight_smile:

Jouw wijzerplaat ziet er eerder gebroken wit uit. Of lijkt dat maar zo op de foto?
Die van mij is zacht geel.

@janl: yep, is bij daglicht duidelijk gebroken wit.
Zou misschien ook aan het glaasje kunnen liggen, bij mij is dat zo te zien wel vervangen ooit want zó weinig kras in krap 50 jaar, daar geloof ik niks van. Misschien geeft jouw glaasje een iets gelige gloed? Kan je wellicht zien door van opzij door/naar het glaasje te kijken. Ach, is zo maar een idee.