Twee Perpetual Calendar horloges

Goedendag allemaal,

Inmiddels merk ik aan mezelf dat ik heel erg aan het aftasten ben wat mijn smaakt betreft en koop ik relatief goedkope horloges om te kijken wat mij nou wel bevalt en wat niet.

Zo heb ik in eerste instantie een Seiko 5 Big Military gekocht via Monsterwatches, ging ik aan het eind van 2010 eBay afstruinen naar bijzondere horloges op batterijen en zag ik vorige week een paar zeer interessante horloges op dit forum te koop staan met een perpetual calendar. Ik wist uiteraard inmiddels wel wat een perpetual calendar was, maar had deze nog nooit in actie gezien. Toen ik Youtube-filmpjes zag was ik verkocht, dat het horloge zelfstandig naar de juiste dag gaat vind ik helemaal geweldig.

Hoe dan ook, beide horloges zijn binnen en ik wil Rene nogmaals bedanken voor het uitstekende contact!

Allereerst het horloge dat mijn interesse het meest trok. Het is nét geen vintage (1991). Foto’s zijn op mijn mobiel gemaakt, niet van geweldige kwaliteit:

De Seiko 6M23-8000.

In de advertentie stond dat de datumschijf enigszins verschoven was (is ook op de foto te zien), waardoor de vraagprijs erg laag was gehouden. Ik ben op internet gaan rondzoeken en stuitte op een handleiding. Ik ben het horloge gaan resetten en hierbij kon ook de datumring naar eigen wens gereset worden! Dus nu staat hij zonder enige reparatie weer keurig in het midden.

Voor het weinige geld dat ik ervoor heb betaald vind ik het een ongelooflijk gaaf horloge, misschien zelfs mijn favoriet van alle horloges in mijn verzameling :smiley: Ik ben erg te spreken over de lugs, ik vind ze erg mooi, daarnaast vind ik de wijzerplaat prachtig, net als de wijzers zelf. Het horloge is niet het meest leesbare horloge dat ik heb, maar ik kijk er eigenlijk meer naar dan op haha :slight_smile: Met 38mm is het ook een fijn formaat horloge, ik ben normaal iets groter gewend, maar dit voldoet zeker.

Het tweede horloge was eigenlijk bijvangst (ik had het er over in een privebericht en mij werd een combinatieprijs aangeboden) maar ook over dit horloge ben ik nu ik hem in het echt zie erg te spreken:

Ik had eerst een wristshot bij daglicht, maar deze is spoorloos verdwenen. Wel had ik nog een andere foto die wel bij daglicht is gemaakt en de wristshot is dus in de avond gemaakt.

De Citizen Eco-Drive Perpetual Calendar met Big Date (3100 caliber)

Het horloge was in nieuwstaat met alleen een minuscuul krasje op de sluiting. Ik was erg huiverig voor de overvloed aan goudaccenten van het horloge. Ik moet zeggen dat het me wel meevalt, maar dat ik waarschijnlijk wel in de toekomst ga kijken naar een leren bandje met doublé gesp. In ieder geval vind ik de kleine seconde leuk, de grote datum is even wennen maar vind ik ook een leuke toevoeging. Daarnaast is dit horloge met 42 mm best fors, maar past hij nog normaal om mijn pols (moest wel even een schakel laten weghalen toen ik hem kreeg).

Tenslotte misschien nog leuk om te laten zien hoe mijn totaalverzameling er nu uit ziet. Op de eerste foto is de Casio mijn allereerste horloge, werkt nog steeds geweldig. Ik gebruik deze eigenlijk alleen nog bij het fitnessen, daar is hij lekker klein voor. Als ik zo kijk heb ik trouwens wel een heel erg diverse verzameling met maar 1 automaat ertussen haha :slight_smile:

Heeft iemand misschien ideeën voor een ander bandje bij die Citizen? De wijzerplaat heeft een soort wafelstructuur, dus ik zat zelf te denken aan een carbon-lookbandje, maar kon geen bandjes vinden met een doublé-gesp. Andere ideeën zijn ook welkom hoor! :slight_smile:

Tenslotte ben ik ook wel benieuwd naar andere leden hier met perpetual date- horloges. Dan heb ik het wel over analoog horloges (voordat ik ineens 200 G-Shocks te zien krijg :wink: )

Gefeliciteerd met je aanwinsten!

Ook mooi dat je de datum zo kon verzetten. (tu)

Leuke collectie !
Ik heb twee citizens met perpetual date en een citizen hide-away, maar dat is eigenlijk een ana-digi.

Bas

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten waarvan ik de Seiko echt
heel goed vind. De Citizen is ook top hoor.

Hier mijn Citizen perpetual calendar.
Heerlijk om de datum altijd goed te hebben staan.

Eerlijkgezegd vind ik de Citizen erg mooi!:slight_smile: In tegenstelling tot de Seiko.:frowning:
Citizen zou ik eerlijkgezeg op een niet te dunne leren band doen.
Gesp kun je overzetten.
Misschien kom je in de problemen met je bandanzet, maar de citizen-kenners hier kunnen je daar vast meer over kunnen vertellen.

Bedankt voor de reacties :slight_smile:

Ik twijfel nog steeds of ik het bandje van de Citizen ga vervangen voor een leren bandje. De doublé band die er nu op zit, draagt namelijk wel heel erg lekker.

Ik ben gisteren even bij een plaatelijke juwelier geweest om bandjes te bekijken en ik heb in ieder geval een idee wat ik wil hebben. Vanwege de zwarte dial zal het een zwart bandje met liefst zwart stiksel worden. Wat Han R al zei moet het bandje daarbij redelijk dik zijn gezien het horloge zelf ook fors is. Bij de meeste bandjes is een doublé gesp mogelijk. Wat voor type leer ik wil weet ik nog niet.

Het budget waar ik aan denk is maximaal 40-50 euro. Bij een duurder horloge had ik me meer veroorloofd, maar het bandje moet niet duurder worden dan het horloge (vind ik althans).

Ik ben in ieder geval van plan om a.s. donderdag naar Utrecht te gaan gezien daar een winkel zit die een enormde hoeveelheid horlogebandjes verkoopt en ik op een ander forum een erg goede ervaring hoorde over persoonlijke service.

prachtige aanwist, zeker de Seiko…zo kom je aan een interessante collectie, complimenten