Twee Seiko 7546 Sports 100 duikers. Voor en Na reportage

Van een vriend kreeg ik vorig jaar zijn oude 7546-6030 Sports 100, een opknapper die al enige tijd in de lade lag te wachten op zn restauratie.

In maart dit jaar liep ik via ebay aan tegen een als-nieuw horloge van hetzelfde model. Omdat ik erg gecharmeerd was geraakt van dit model van Seiko, en een zwak heb voor de vintage Sports 100 modellen, besloot ik deze te kopen.

Binnengekomen bleek het horloge in een uitstekende staat, afgezien van een vage waas aan de binnenzijde van het glaasje. Zoals zo vaak (zo niet bijna altijd) is dit eenvoudig te verwijderen met een wattenstaafje en wat alcohol.
Tot mijn afgrijzen bleek de waas een verkleuring te zijn van de coating aan de binnenzijde, die er nu op die plek was afgeveegd…
Dan die hele coating er maar af was uiteraard mijn gedachte. Met een wattenstaafje aan de slag zonder het glas eruit te hebben geperst ging dit prima.
Wederom afgrijzen; een paar minutenmarkers van de interne bezelring bleken ineens verdwenen. Stom, dit had ik kunnen weten … Dubbel pech met een gloednieuwe vintage…
Besloten die bezelring dan maar geheel vrij te maken van de minutenmarkers (ik had immers nog een reserve in het horloge dat ik had gekregen)

Deze samenloop van omstandigheden heeft uiteindelijke geleid tot een geluk bij een ongeluk; Het horloge is prachtig eenvoudig geworden zonder zn minutenmarkers!

Hieronder het resultaat. De laatste foto is de gekregen Seiko (inclusief intacte bezelring)

Afgelopen week liep ik via Marktplaats tegen een broertje aan van bovenstaande Seiko; een 7456-703H Sports 100, ook uit 1978. Helaas zonder band, maar daarvan had ik nog een origineel exemplaar liggen van de gekregen Seiko!

Deze kon hem natuurlijk niet laten liggen en heb direct gereageerd. Bij binnenkomst bleek het horloge in goede staat.
De bezelring had zoveel draagsporen dat ik onder de microscoop moest vaststellen dat deze oorspronkelijk geborsteld is geweest. Ik heb de ring opnieuw afgedraaid en de zijkanten naar oorspronkelijke borstel teruggebracht met een korrel 600.
De kast aan de zijkanten gepolijst met korrel 2000 en 2500 en de bandaanzet weer strak geborsteld met korrel 600 (op een glasplaat, de enige manier om 100% strak horizontaal af te vlakken)
De donorband van de gekregen Seiko was zeer fors ‘gedragen’, ook deze kreeg een beurt met korrel 600 op de glasplaat.

Hieronder het resultaat, de eerste foto kreeg ik later nog van de verkoper om dit topic compleet te maken. Het is de ‘voor’ foto zoals het horloge op marktplaats stond;

Samen twee leuke echte vintage Seiko Sports 100 broertjes, met geschroefde kroon, uit 1978.

Persoonlijk vind ik dat beide horloges er gezien hun leeftijd nog erg bij-de-tijd uitzien!

Bedankt voor het kijken!

1 like

Mijn beste,

Wederom een mooie verworvenheid!!
Geluk gewenst dan ook, met deze herboren Seiko’s.

Mijn complimenten ook voor je heldere foto’s.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Mooi klokjes! Ik heb dezelfde:

En nog een paar andere 7546’s…

leuk model is dit en het resultaat mag er zijn!

Prima verzameling (enneh, als ik verder kijk in je vitrine zie ik volgens mij een uitstekende Seiko Collectie!) (tu)