Twee Seiko chronometers voor de knutselaar

Erg zeldzaam en nu heb ik er twee!
Deze uit 1969, nog steeds mee aan het pielen, fine tunen. Mooi nieuw glaasje van de bekende “Schillachi61”.
Zelfs een “superior chronometer”. Het schijnt dat deze Seiko’s strenger getest werden dan de bekende zwitserse chronometers.

Achterkant met helaas een ooit vervangen goudkleurig medaillon. (staat geen “chronometer” op)

En dan uit balorigheid wat aan het bieden geweest. (tv kijken en ebay kijken is erg slecht voor de portemonnee)
Kom ik op dit juweeltje uit, de 4502-8010 uit 1970. Misschien nog wel obscuurder, met een 36000Bph uurwerk. (plaatjes nog van de verkoper)

Mooi snel tikkend uurwerk, wel schoonmaak/olie beurt nodig.

De achterkant, met het speciale goudkleurige medaillon, meestal weg of ooit eens vervangen, hier nog het originele nóg specialere medaillon omdat er “chronometer” op staat :slight_smile:

En de reden dat ie zo goedkoop was, opwind as los in de kast, alleen maar opwinden mogelijk.

Wel de originele kroon volgens mij.

Andere kant kan ook poetsbeurtje gebruiken.

En nou het leuke, ik heb kort even gekeken, en ik zag het hendeltje zitten dat de as bedient als je hem uittrekt. (opwinden-datum verstellen-wijzers verstellen)

Hendeltje voorzichtig vanaf de zijkant even goed gezet, opwind as met wat gepiel er in en alle functies worden weer bediend! Dat hendeltje zit erg los, maar het uurwerk gaat toch nog uitelkaar dus daar kijk ik nog wel naar. Maar blijkbaar geen grote defecten :slight_smile: Heb ik toch weer twee bijzondere klokjes erbij :slight_smile:

Mijn beste,

Mooi om te mogen vernemen dat je zo enthousiast bent!!
En als ik deze twee gelouterde Seiko’s zo zie, dan kan ik jou enthousiastme alleen maar beamen.

Maar voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dat zijn twee mooie Seiko’s, Martijn !!!
Ja, je laatste aanwinst heb ik ook gevolgd, maar met de wetenschap dat het moeilijk zou worden aan onderdelen te komen is het bij volgen gebleven.
Gekukkig is hij in goede handen gekomen.

Mooi zeg Martijn. Ik zou ook nog wel een King Seiko willen ooit :slight_smile:

King Seiko, heel erg leuk.

Veel draagplezier!

Heel erg mooi, vooral die laatste.
Hoe zit dat eigenlijk met chronometers. Wanneer je die uitelkaar ‘knutseld’ (om bij jouw termen te blijven :wink: ), ze reinigd, smeert en opnieuw monteerd. Zijn dan de oorspronkelijke ‘positions’ nog wel van kracht? Met andere woorden, mag je dan nog wel van een chronometer spreken? (afgezien van de kwaliteit van het uurwerk)

Technisch gesproken zou ie weer voor certificatie naar Japan moeten?

Het is altijd een moment opname.feitelijk kan je niet meer van chronometer spreken als het horloge teveel afwijkt.Kan een minuut na afgifte van het certificaat zijn (stel dat horloge valt). Liet Seiko deze horloges in Zwitserland testen?

Ik zal eens gaan zoeken, maar volgens mij bij en instantie in Japan.

Mooi leesvoer !

http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=1967779&rid=10633#msg_6614880

Nog niet eerder een seiko chronometer gezien , COSC gecertificeerd neem ik aan?

@Sander: Leuk leesvoer, bedankt :slight_smile:

En Jeanot, ik denk het wel, maar Seiko ging ook naar een (strenger!) Japans instituut volgens mij.