Twee Vostoks, maar verder kom ik niet

Dag allemaal,

Nét voor de invasie nam een vriend van me deze cool-ogende Vostoks voor me mee uit Georgië. Tja toen ging ik er even niks mee doen, maar ik ben wel benieuwd wat ik precies in handen heb.

Wie kan me er meer over vertellen? Eentje sowieso legerdingen, dat is me duidelijk en de andere misschien ook?

1 like

Dat het legerdingen zijn hoeft volgens mij helemaal niet.
De helft van de bejaarde vostoks staat vol wapentuig. Die komen volgens mij echt niet allemaal uit het leger.
Het enige wat ik je er nog meer over kan vertellen is dat ze een flinke dosis liefde nodig hebben.
Hier is met wat poetsen en geduld al een wereld te winnen.
Verder kan ik je alleen maar aanraden je licht eens op te steken in het russendraadje.
Daar zit ongelooflijk veel kennis over dit soort horloges.

1 like

De eerste is dacht ik een eerbetoon aan de marine. @rd11 , @Omega_73, @DirkT : heren jullie weten precies welke kasten en types dit zijn toch?

2 likes

De witte vlag met het blauwe Andreas-kruis is de vlag van de Russische marine.

1 like

Bijna alle Boctoks komen niet uit het leger. Het is marketing voor Boctok omdat men vroeger wel defensie opdrachten hebben gekregen. Hiervan uitsluitend konden ze niet bestaan en zijn dus ook geciviliseerde horloges gaan maken. Beide zijn kommandirskies.
De linker is ouder, waarschijnlijk kast 33, dan de rechter. De rechter kun je in deze vorm nog kopen. Door het ontbreken van de tekst onderaan de dail CCCP of Russia komt de linker komt waarschijnlijk uit de overgangsperiode vanaf 1991 totdat een aantal jaren later officieel Rusland werd opgericht.
Mooi setje, lekker dragen. Als ze goed lopen heb je er nog lang plezier van.

6 likes

Inderdaad, wat Dirk al zei, die leger decoraties zijn typisch voor Vostok. Ook bekend zijn sport evenementen, historische gebeurtenissen, vooral op gebied van oorlogen, ruimtevaart. Maar ook moskeeën, de paus, bekende Russische staatslieden. Maar ook Amerikaanse. Kortom massa’s “plaatjes” horloges.
Waarschijnlijk zitten in deze exemplaren het 2414 17 jewels kaliber.
Vostok betekent Oost. En er is een pool onderzoekstation op Antarctica genaamd Vostok. (Boctok)

Er zijn overigens Vostok modellen die zouden speciaal besteld zijn door het ministerie van defensie van de USSR. Werden dan verstrekt aan officieren of te koop alleen in leger winkels. Inmiddels ook regelmatig op ebay. Of af en toe bij bijvoorbeeld Poljot24 in München.
Er moet dan onder op de plaat het volgende staan.
“ЗАКАЗ МО СССР”

4 likes

Tip van Flip! (Voor Android) zoek ik altijd met de Google Lens, die vergelijkt andere afbeeldingen en ik kom zo bijna altijd achter model/serietype.

Zelfs van oudere Russen toevallig.

Leuk! Post 1991 Vostoks! Zal als ik tijd heb eens dr catalogi doorbladeren voor je!

2 likes

Altijd interessant! Ik heb in het standaard werk van Juri Levenberg gezocht. Daar kwam ik wel vergelijkbare tegen maar niet exact dezelfde. Maar blijft boeiend, die propaganda horloges.

1 like

een militair horloge heeft de tekst ЗАКАЗ МО СССР ( en dan nog ken ze om gekat zijn)

2 likes
2 likes

Dank heren voor de antwoorden! Ik weet gelijk een stuk meer :slight_smile:

Paar dingen die ik geleerd heb:
_Één (of allebei, want onderin de rechter staat ook niets?) overgangshorloge(s)
_De prints zijn gewoon leuk, niet omdat ze specifieke leger uitgaven zijn. Had ook een auto kunnen zijn
_Vostok betekent oosten
_Google lens is m’n vriend (ironisch genoeg eergisteren nog hetzelfde over iets anders tegen een vriend geroepen, maar er hier niet zelf aan gedacht)
_Ws 2* 2414 17 steentjes uurwerk
_Oudere kast 33

Hoe ze lopen ga ik eindelijk eens de komende dagen uittesten. Ik vrees grote vrezen maar we zullen zien.

1 like

Ben benieuwd. Kans is groot dat ze gewoon lopen. Zien er netjes uit. Wanneer de kroon wat vreemd flexibel aanvoelt bij opwinden is dat normaal. Dat is een specialiteit van Vostok waardoor het uurwerk beter beschermd is tegen klappen op de kroon. Maar misschien wist je dat al. Wanneer je ze blijft dragen is een onderhoudsbeurt aan te bevelen. :grin:

Ah dit is nieuwe nuttige info! Want ik vroeg me al af of m’n beide kronen los zaten:)

Dit dus

Hier heb je een spoedcursusje Vostok geschiedenis: klik
Gaat voornamelijk over de Amphibia maar hierin wordt wel uitgelegd hoe ze tot bijvoorbeeld de losse kroon en de separate schroefring rond de caseback zijn gekomen, die ook op jouw Komandirskies te vinden zijn. De uurwerken zijn een soort tractoren (of lada’s om in oostbloksferen te blijven); weinig verfijnd maar echte werkpaarden. Het 2416 uurwerk wat in veel huidige Amfibia’s loopt rustig 10 jaar zonder service. Met een afwijking van -20 tot +60 seconden per dag, dat dan weer wel. Hoogstwaarschijnlijk redden ze het dubbele ook nog wel, maar volgens Vostok is het na 10 jaar toch tijd voor een vers druppeltje olie.

1 like

Is deze gap tussen kast en kroon normaal? Ik krijg hem niet strakker gedraaid.

Dit specifieke model heb ik niet. Maar als ik in het naslagwerk kijk, zie vergelijkbare ruimtes bij de kroon. Wanneer het aandraaien soepel gaat en dan een duidelijk eindpunt heeft, dan met gevoel vast en het is ok.

Wat ik altijd doe met pakkingen van achterdeksel en in de kroon is een heel klein beetje kraanvet, is een soort vaseline, er op. Dan blijven ze soepel en dichten ook echt af.

1 like