Twee vragen aan de Van der Klaauw experts

  1. Hoe zet je een Venus 2006 horloge gelijk? D.w.z. hoe krijg je de aarde met maan en venus in de goede stand t.o.v. de zon en t.o.v. elkaar? Het is niet aleen een kwestie van de tijd instellen, maar ook van de constellatie.

  2. Zou iemand die in Australie woont het huidige model van het Astrolabium in de praktijk kunnen gebruiken?

Tot nu toe is het opvallend stil van de kant van de Van der Klaauw experts. Gezeur van Lunesa natuurlijk.

Hoi Lunesa.
Ik heb geen flauw idee hoe dit moet.
Maar ik beloof je hier op terug te komen.
Groeten,
JohnSr :o

Ik moest jullie even uitdagen, sorry! Maar het gelijk zetten van een Venus 2006 lijkt mij een “nightmare”, tenzij CvdK daar (natuurlijk) iets op heeft gevonden.

Lunesa Schreef:

Ik moest jullie even uitdagen, sorry! Maar het
gelijk zetten van een Venus 2006 lijkt mij een
"nightmare", tenzij CvdK daar (natuurlijk) iets op
heeft gevonden.


Lunesa

“De wijzerplaat is de spiegel van de ziel van het
horloge”

aangezien hij aardig wat weet van die standen, zal hij het wel weten,…en anders zou ik het raar vinden,…je mmoet toch wel weten hoe je je eigen ontworpen horloge gelijk zet.

Je hebt een PB

Hallo Lunesa.
Het horloge wordt door Christiaan in zijn atelier op tijd gezet.
DWZ dat je wat de stand van Venus er zelf nooit meer iets aan hoeft te doen…
Mocht je het horloge bijv. langere tijd niet gebruikt hebben kun je dmv de snel corrector aan de zijkant alles weer op de juiste datum en dus de juiste stand zetten.
Wat het Astrolabium aangaat is de wijzerplaat voor iemand in Australie 180 graden gedraaid.

met vriendelijke groet,
JohnSr

Bedankt voor het navragen. Het gelijkzetten van de Venus blijf ik raadselachtig vinden, omdat ik nergens een datumaanduiding kan vinden op het horloge.

@anon81755228NA, Het model Venus heeft wel een globale datumaanduiding:

Een kleine rode wijzer “tegenover” de Aarde met de Maan, geeft ruwweg de datum aan. Gelijkzetten kun je het daarom het beste doen bij de eerste van de maand. Dan kun je hem het meest nauwkeurig instellen.
Als het horloge een paar jaar heeft stilgestaan wordt het wat lastiger, want het horloge geeft geen jaartalaanduiding. Dan zul je toch de boeken erop na moeten slaan om te kijken hoe de relatieve positie van Venus t.o.v. de Zon en Aarde is.

Het gelijk zetten van mechanische Astronomische uurwerken is altijd een heel werk. Is inherent aan de complexiteit van de complicatie. Mijn Eclips b.v, is ook een crime om gelijk te zetten.

Prachtig toch…

gr,
Hans Mennink

Nivelacuso Schreef:

@Lunesa, Het model Venus heeft wel een globale
datumaanduiding:

Een kleine rode wijzer “tegenover” de Aarde met de
Maan, geeft ruwweg de datum aan. Gelijkzetten kun
je het daarom het beste doen bij de eerste van de
maand. Dan kun je hem het meest nauwkeurig
instellen.

Aha! Juist. Bedankt. Het hield me toch even bezig.

Als het horloge een paar jaar heeft stilgestaan
wordt het wat lastiger, want het horloge geeft
geen jaartalaanduiding. Dan zul je toch de boeken
erop na moeten slaan om te kijken hoe de relatieve
positie van Venus t.o.v. de Zon en Aarde is.

Het gelijk zetten van mechanische Astronomische
uurwerken is altijd een heel werk. Is inherent aan
de complexiteit van de complicatie. Mijn Eclips
b.v, is ook een crime om gelijk te zetten.

Prachtig toch…

Inderdaad. Zo’n horloge is geen “allemansvriendje”.