Twee zakhorloges

Elke keer waneer een rommelmarkt bezocht wordt,is het zoeken naar oude horloges.
Hier twee zakhorloges die ik enkele jaren geleden na een vluchtige blik kocht, en pas thuis goed werden bekeken.
Hier een naamloos zakhorloge, de kast is van nikkel.
diameter is 52mm dikte 15mm en gewicht 100 gr
Opwinden gebeurd via de kroon en om de wijzers te verstellen de kroon naar boven klikken en draaien

Er is geen klap, druk of schroef deksel aan de achterkant te vinden.
Om bij het uurwerkje te komen moet de glasring losgeschroeft worden, nu zien we aan de bovenkant een scharnier.

Nu wordt de kroon naar boven geklikt in de stand om de wijzers te verstellen.
Nu kan het uurwerkje via het scharnier naar buiten gedraaid worden.
Deze konstructie heb ik nog niet eerder gezien.

De kroon blijft hierbij netjes in het huisje zitten.
Het uurwerkje ziet er mooi uit, maar heeft zo te zien maar 5 of 7 jewels en is naamloos, wie het weet mag het zeggen.
Het tweede zakhorloge is wel van een bekend merk op dit forum.
Veel beginners gebruiken dit merk om het sleutelen te leren, dus het merk zal over een poosje van zelf zeldzaam worden.
Diameter is 48,3mm dikte 11,3mm en het gewicht is 65 gr.
Het huisje is van verchroomd messing.


Opwinden via de kroon, wijzers verstellen door de kroon naar boven te klikken en verdraaien.
Aan de achterkant zit een scharnierend klapdeksel en wanner we die openen zien we dit uurwerkje.

Op het uurwerkje staat swiss made 170, dit is waarschijnlijk de Pontiac code.
Het uurwerkje heeft zelfts schokdemping voor de balans, waarschijnlijk heeft de aandiuding support-choc op de wijzerplaat daarmee te maken.
Dit betekend dat dit horloge niet zo oud kan zijn.
Ook appart is dat op het uurwerkje 170 staat, en op het deksel 1701.
Het zal toch niet nummer 1 zijn ???
Met vriendelijke groet.
Chris

Leuk om te zien dat ook goedkope zakhorloges interessant kunnen zijn, goede fotos ook!

veel plezier ervan !

D’r zijn op dit forum helaas slechts weinig liefhebbers van zakhorloges Chris; kan je wel vertellen dat de bovenste voor de Amerikaanse markt gemaakt is, deze hebben die typische schroefdeksels/lunettes.
Jouw kast is een “swing-out” kast (18 size?), geen idee waarom ze ooit zo’n ingewikkelde konstruktie gemaakt hebben, het enigste voordeel lijkt me dat je slechts 1 “naad” hebt, en wellicht een stabielere kast??

Die Pontiac is erg leuk, nooit geweten dat dit merk ook zakhorloges liet maken, die schokbeveiliging noemen ze “shock-resist” en het klokje zal wel uit de 50-er jaren stammen.
Ik ben eens in de boeken aan het snuffelen geweest, maar kan helaas beide uurwerkjes zo niet terug vinden, misschien staat er onder de wijzerplaat een merk ingeslagen??

Hoe dan ook: leuke aanwinsten, hele fraaie foto’s trouwens (tu)

Groet,
Paul

Chris,
Ik moet je teleurstellen. 170 en 1701 hebben niets met elkaar te maken.
Bij Pontiac stond het modelnummer altijd op de bodem van de kast, bij de zakhorloges op de binnenkant.
1701 is een voor mij atypisch nummer. de nummers die ik ken(de) bestonden uit 5 cijfers, die een code waren voor o.a. het metaal, de kalibergrootte en waterdichtheid.

Wat me opvalt,is dat er slechts één ster onder het merk Pontiac staat. Ook ontbreekt het “Swiss Made” onder de zes.
Dat zou eventueel kunnen betekenen, dat je te maken hebt met een model met een niet Zwitsers uurwerk. In dat geval hoogstwaarschijnlijk een uurwerk van de Duitse dochter van de toenmalige ETA uit Pforzheim. (EUW)

Bedankt voor de informatie Maurits.
Leuk dat je veel van dit merk afweet.
Groet. Chris

Korrektie
Ik zie net, dat er op t werk Swiss made staat. Dus mn opmerking over EUW kan niet kloppen.
Hier moet ik eens diep over nadenken. Na oud en nieuw zal ik een oude horlogemaker die ik ken eens vragen of hij zich hieraan herinnert.
Je hoort nog van me.