Tweede hands Omega Seamaster, jullie advies

Binnenkort ga ik kijken naar een Omega Seamaster 300 uit 2015, in nieuwstaat, met alle documentatie bij een gerenommeerd leverancier.
Nu wil het geval dat ik vandaag bij mijn vaste juwelier was voor een batterijtje in een oude Pontiac en liet vallen dat ik daarmee bezig was.
Kreeg een hele “preek” van hem, wat hij advies noemde, in de trant van: weet waar je aan begint:
Net uit de garantie, je weet niet wat je koopt, je kan zomaar voor ellende komen te staan met het automatische uurwerk en meteen op kosten gejaagd worden. Iedere 5 jaar service, dit kost je al 500 euro.Alleen Omega zelf kan reparaties en service doen? Doe je dit niet en heb je Omega hierna dan toch een keer nodig dan wijzen ze iedere reparatie af omdat iemand anders aan t uurwerk heeft gezeten. Het kwam er op neer: doe het niet en spaar door voor een nieuwe.
Ik ben hierdoor toch wel aan t twijfelen gegaan moet ik zeggen.
Los hiervan heb ik dit horloge nog nooit in mijn handen gehad, laat staan om, en alleen in een etalage zien liggen. Via de vele mooie foto’s hier ben ik erg gecharmeerd geraakt van dit horloge en heb dan nu een afspraak om te gaan kijken.
Wat vinden jullie hiervan? Is dit automatische uurwerk erg vatbaar voor dure storingen cq reparaties?
Misschien kunnen jullie mij een beetje adviseren? Alvast bedankt!

1 like

Beetje vreemd verhaal.

Als de Omega onaangeroerd is en van een goede dealert komt , gewoon kopen.

Uurwerken van Omega zijn zeer degelijk , gewoon dragen en na 5 a 7 jaar vrolijk opsturen voor service.

2 likes

Ik zou me niet zoveel zorgen maken over wat een AD van de tweedehands of grijze markt vindt. Zij willen je immers gewoon een gloednieuwe klok aansmeren en hebben legio spookverhalen voor je paraat. Gewoon naar die klok gaan kijken en als hij bevalt lekker kopen. Calculeer wel extra geld in voor de onderhoudsbeurt die er over een kleine twee jaar aan komt.

2 likes

Je spaart normaal ook een hoop uit op de aankoopprijs, dat zou de eventuele kosten voor een nakende service ruim moeten vergoeden :blush: gewoon doen als de verkoper te betrouwen is.

2 likes

Maak van die 5 jaar maar 10 jaar.
Een Seamaster uit 2015 is toch bijna nieuw!
Als de condities goed zijn gewoon doen.

2 likes

Over 3 jaar staat je dus diezelfde ellende te wachten na aankoop van een nieuwe, als je de juwelier mag geloven.

4 likes

Denk bij elk advies dat je krijgt: wat is het belang van de persoon die het geeft? Hier is dat mogelijk een financieel belang, maar eigenlijk geldt altijd (in de woorden van Baz Luhrmann) hetvolgende:

Be careful whose advice you buy,
but, be patient with those who supply it.
Advice is a form of nostalgia,
dispensing it is a way of fishing the past from the disposal,
wiping it off, painting over the ugly parts
and recycling it for more than it’s worth.

3 likes

De informatie die ontbreekt is het prijsverschil tussen een nieuwe en die uit 2015. Het genoemde model is in het grijze circuit prima verkrijgbaar, dus in die zin kan het wel wijs zijn om eens te kijken wat een nieuwe dan kost.
Het lijkt me niet dat er aan een 3jr oud horloge veel is verprutst, maar hij zit wel dichter tegen de service aan dan een nieuwe.

2 likes

Ga uit van het slechtste geval. Onderzoek wat een eventuele onderhoudsbeurt zou kosten. Hou deze kosten in gedachten en bekijk dan hoe goed de prijs van het 2e hands horloge is. Wellicht is het echt nog wel de moeite waard. Maar houd een evt. tegenvaller in gedachten.

1 like

idd gewoon iedere maand 10 euro naar een spaarrekening overmaken
en dan als de tijd rijp is opsturen naar de betreffende fabrikant.

2 likes

Ik heb uiteindelijk gekozen voor nieuw, stond voor hetzelfde keuzemoment (hetzelfde horloge). Misschien scheelt het of je voldoende fondsen hebt om een nieuwe te kopen, dit voorrecht had ik. Mocht dat niet het geval zijn geweest, ik zeker tweedehands had gekocht.

Bovenal blijft staan; buy the seller!!

1 like

Het gaat toch duidelijk om het prijsverschil, als het verschil veel meer is dan € 500 dan mag je nog de kost van een service beurt erbij tellen ben je nog goedkoper met de tweedehands.

Echter zoals hier al een paar maal geschreven, je koopt de verkoper, als alles goed is gewoon doen!!!

1 like

Leuk nummer was dat inderdaad, :+1:wear sunscreen :+1:. Dat is lang geleden.

2 likes

En dan na 40 maanden nog een Omega erbij kopen.

:thinking: :sunglasses:

1 like

Een Seamaster automaat uit 2015 met alle papieren én van een goede leverancier (ik neem aan dat je hier een dealer/juwelier mee bedoelt) kan eigenlijk geen problemen opleveren, alleen heel veel plezier. Wel bij aankoop het horloge en de band goed onderzoeken op schade, krasjes, etc. Ik wens je er veel succes mee…

1 like