Tweedehands Klassieke chronograaf

Ik zoek een tweedehands klassieke chronograaf. Met “klassiek” bedoel ik: Niet zo’n grote, dikke klont metaal om de pols - maar een witte of zwarte wijzerplaat, en een bescheiden ronde kast. Een chronograaf is al ingewikkeld genoeg.

Ik twijfel tussen een kwarts- en een automaat uurwerk. Ik weet oude techniek te waareren, ik heb echter slechte ervaringen met een remake van een bekend duits merk (junghans dacht ik). Er hoefde maar iets te gebeuren en het ding week een half uur per dag af. Kwarts lijkt me betrouwbaarder (en natuurlijk nauwkeuriger). Omdat ik een baan zoek wil ik de grens bij de 200,- tot 250,- euro leggen.

• Is dit (chronograaf & automaat) reeel?

• Welke “automaten” zijn betrouwbaar, welke merken & types raden jullie mij aan?

• Mocht het niet reeel zijn, dan was mijn eerste (op smaak gebaseerde) gedachte een SPC of SPS 200 kwarts model van Tissot. Zijn de Tissots van nu nog net zo degelijk als ie van 20 jaar terug?

Hartelijk dank!

Hallo en welkom,

om voor dergelijk geld een automatische chronograaf te vinden, zal moeilijk worden. Een handopwinder chrono kan, maar dan wordt het wel een Rus met een Poljot 3133 uurwerk. Als je voor een automaat wilt gaan, moet je de chrono functie misschien vergeten. Een Zwitserse quartz chronograaf van b.v. Tissot is haalbaar, voor het gestelde budget.

Succes.

ticothijs82 Schreef:

Hallo en welkom,

om voor dergelijk geld een automatische
chronograaf te vinden, zal moeilijk worden. Een
handopwinder chrono kan, maar dan wordt het wel
een Rus met een Poljot 3133 uurwerk.

Of een Chinees klokje met bijv een Seagull st19.

Maar als ik 't zo hoor zoek je een daily beater. Persoonlijk zou ik voor een degelijker mechanisch uurwerkje gaan als een eta 2824, seiko 7s26/36 ofzo. Maar met 2e hands 250 euro valt best wat leuks te vinden denk ik zo.

Misschien zondag op de beurs rondkijken? Voor dat geld zou je een goede vintage Seiko automatische chrono moeten kunnen kopen. Met het genoemde Poljot uurwerk heb ik zelf minder goede ervaringen…

Misschien dat het een optie is om door te sparen? Bij bijvoorbeeld Uhr ( www.Uhr.info ) heb je voor €500,- een nagelnieuw horloge met een Valjoux 7753 erin, 5 ATM waterdicht, garantie…

De Uhr chrono is inderdaad geen verkeerde klok.
Echter wel dik.
Hetzelfde geldt voor de Tissot PRC200.
Mechanische chrono, welke tweedehands voor plm. 350,- te vinden zou moeten zijn.

gr.
Han

Hm…

Dat wordt de ambities bijstellen. Nu zie ik bij BestTime de Seiko 5 serie. Hier vind ik overigens niets van terug op de Seiko site.

Het SNK607K moel is niet waterdicht, wel met een automatisch uurwerk met dag en datum. Te mooi om waar te zijn: 69,- en niet verkeerd qua uiterlijk.

1. Is dit een acceptabele kwaliteit? Ik had een keer een Kienzle remake gekocht en veel problemen mee ondervonden.

2. Moeten mechanische horloges nog steeds periodiek gereinigd worden itt kwarts uurwerken?

Een Seiko is prima, en het 7s26 uurwerk van Seiko is een betrouwbaar werkpaard. Veel forumleden kunnen dit bevestigen. Mechanische uurwerken moeten inderdaad periodiek onderhouden worden, mijn horlogemaker adviseert een onderhoudsinterval van circa 5 jaar. Daarna kan er slijtage gaan optreden aan de bewegende delen van het uurwerk, dit betekent overigens niet altijd dat het horloge slechter gaat lopen.

Ik ben eigenlijk benieuwd in welke mate, en bij welke werkzaamheden je je toekomstige (mechanische) horloge gaat dragen?

Kijk ook nog even op de site van uhr.info voor horloges met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Succes.

Heel erg bedankt! Ik ben dagelijks met een pneumatische drilb…
(Geintje)

Ik verricht kantoorwerk, het ruige aspect is dat ik motorrijd en af en toe verzopen als een kat arriveer op bestemming. Het tweee ruige aspect is dat ik aan astrofotografie doe. Dat betekent: vochtige atmosfeer en soms -9 qua temperatuur.

En werkpaardjes beschouw ik als een zeer positieve kwalificatie na de deceptie van e kienzle die ik 5 jaar geleden heb gehad

Wat was die Kienzle nu precies voor een horloge dan, ook mechanisch? Als je het horloge vaak in vochtige en natte omstandigheden draagt, adviseer ik minimaal 100m wr. Misschien is een duiker wel wat voor je, kijk b.v. eens op de site van monsterwatches.nl. Citizen heeft de zeer grote Ecodrive lijn, ook degelijke quartzhorloges welke d.m.v. licht hun energie verkrijgen, voor ieder wat wils. Er is gewoon best veel keus, misschien moet je de stijl die je mooi vindt nog even verder uitleggen.

Succes.

ebhoorn Schreef:

Heel erg bedankt! Ik ben dagelijks met een
pneumatische drilb…
(Geintje)

Ik verricht kantoorwerk, het ruige aspect is dat
ik motorrijd en af en toe verzopen als een kat
arriveer op bestemming. Het tweee ruige aspect is
dat ik aan astrofotografie doe. Dat betekent:
vochtige atmosfeer en soms -9 qua temperatuur.

En werkpaardjes beschouw ik als een zeer positieve
kwalificatie na de deceptie van e kienzle die ik 5
jaar geleden heb gehad

als ik de avonturen zo hoor, denk ik automatisch aan ren casio g-shock met low temperature display.
maar dat ben ik hoor. zijn er meer die een mechanisch klokje op de motor dragen. theoretisch niet zo goed voor t klokje, maar sommigen hebben er amper last van.
en als t mechanisch moet zijn, zou ivm de vochtige omstandigheden liever voor n klokje met geschroefde kroon kiezen.

De Kienzle betrof een nieuwe uitvoering. Ongeveer 8 jaar terug. Een enorme klont, zwarte wijzerplaat met een bol glas. Met als complicaties drie jaar, maand, en dag wijzers. Het betrof een automaat, met transparante achterzijde. Een echt kijk-speel en doe festijn! Het mechaniek kon ook opgewonden worden. Een beetje zwak vond ik de jaar- aanwijzer: die moest je elk jaar met een knopje handmatig verstellen

Ik had het horloge aangeschaft via juwelier Kaasschieter in Putten. Voortreffelijke service. In het begin liep het ding nauwkeurig, maar op een gegeven moment (binnen enkele maanden) afwijkingen tot een kwartier per dag of meer. Talloze reparaties gehad - ik had begrepen dat er in ieder geval een verschoven asje een van de problemen was. Wellicht speelt mee dat ik op een eencylinder diesel motorfiets rijd> Het ding geeft wel vibraties ondanks de ingebouwde balansas, maar…het voordeel is: het zijn geen hoogfrequente trillingen. Met hoogfrequente trillingen krijg je alles los zo is mijn ervaring.

Ik heb thuis nog een 30 jaar oude Tissot kwarts met uur en minuutwijzer. Mooi plat horloge, maar het is net als een Toyota: Defelijk en dodelijk saai betrouwbaar.

Zelf ben ik een liefhebber van techniek en engineering. Wat ik zie (of ik moet het mis hebben) is dat de kwarts uurwerken (ook de zwitserse) relatief goedkoop op de markt gezet worden en dat je eigenlijk vooral voor het omhulsel betaalt. Dat vind ik een beetje scheef, en dat is de reden waarom ik het vooral in de teachniek zoek. Zo heb ik ook een swatch met de zwitserse variant van het kinetic principe.
En nu zoek ik een missende component: een automaat!

Ik ga morgen eens bij de stand van monsterwatches kijken - zijn site is in ieder geval heel leuk, met zeer betaalbare horloges. Ik denk dat ik voor de seiko 5 ga. Volgens mij is de 5 vergelijkbaar met wat de honda bromfiets is voor Azie. Werkpaard en betrouwbaar

Veel succes dan! De Seiko uurwerken staan als betruwbaar te boek. Ik heb er zelf 3, nooit problemen mee gehad. Eén ervan gesp ik wel eens om de kroonplaat van mijn motor :slight_smile:

Dat belooft wat! Dat zal ik maar niet doen: mijn stationair draaiende diesel is een verdraaid goede automatische opwinder

Tijdens de Rikketik de stand van Monsterwatches bezocht. Kort en goed: ik heb het advies van jullie opgevolgd, en een mechanische Seiko Sports aangeschaft. Ik weet het, Seiko’s zijn wellicht de grijze muizen / de Toyota’s onder de horloges maar deze military voldoet aan de eisen
(niet teveel bling, betrouwbaar (denk ik), goed 's nachts afleesbaar). De Band is diepgrijs en zacht glanzend door middel van een TiCN coating

Afbeelding met dank aan monsterwatches.nl

ebhoorn Schreef:

Tijdens de Rikketik de stand van Monsterwatches
bezocht. Kort en goed: ik heb het advies van
jullie opgevolgd, en een mechanische Seiko Sports
aangeschaft. Ik weet het, Seiko’s zijn wellicht de
grijze muizen / de Toyota’s onder de horloges
maar deze military voldoet aan de eisen
(niet teveel bling, betrouwbaar (denk ik), goed 's
nachts afleesbaar). De Band is diepgrijs en zacht
glanzend door middel van een TiCN coating

http://lh5.ggpht.com/_LtV2rB_3riw/S2_twPANTuI/AAAA
AAAALIY/VVmn0gY3UZU/s800/SNZG17-2.JPG

proficiat!

bn benieuwd hoe ie t uithoudt.

ebhoorn Schreef:

jullie opgevolgd, en een mechanische Seiko Sports
aangeschaft. Ik weet het, Seiko’s zijn wellicht de
(niet teveel bling, betrouwbaar (denk ik), goed 's
nachts afleesbaar). De Band is diepgrijs en zacht

Goede keus(tu) Ik heb ook een jaar of vier een Seiko 5 voor het dagelijks gebruik.
Niet duur en een prima klokje!

Het leuke van die van jouw is dat je meteen arabisch leert:D

Prachtig ding toch?! (tu)

tjvreeken Schreef:

ebhoorn Schreef:

jullie opgevolgd, en een mechanische Seiko
Sports
aangeschaft. Ik weet het, Seiko’s zijn wellicht
de
(niet teveel bling, betrouwbaar (denk ik), goed
’s
nachts afleesbaar). De Band is diepgrijs en
zacht

Goede keus(tu) Ik heb ook een jaar of vier een
Seiko 5 voor het dagelijks gebruik.
Niet duur en een prima klokje!

Het leuke van die van jouw is dat je meteen
arabisch leert:D

Ja, maar wanneer weet je dat de week begint? :wink:

Er is sprake van een sublieme afwerking mag ik wel zeggen, en de doorzichtige achterzijde biedt zicht op een industrieel vormgegeven (dus: niet vormgegeven) mechanisme.

En na zoveel jaar “kwarts gestuurd” is de secondewijzer die zich met piepkleine stootjes over de wijzerplaat beweegt een genot…

Ik heb wel eens slechtere adviezen gehad, dank voor jullie reacties!

ebhoorn Schreef:

Er is sprake van een sublieme afwerking mag ik wel
zeggen, en de doorzichtige achterzijde biedt zicht
op een industrieel vormgegeven (dus: niet
vormgegeven) mechanisme.

En na zoveel jaar “kwarts gestuurd” is de
secondewijzer die zich met piepkleine stootjes
over de wijzerplaat beweegt een genot…

Ik heb wel eens slechtere adviezen gehad, dank
voor jullie reacties!

:)-D