Tweedehands markt ingestort?

Oke, ik zei al ik ben geen rolex kenner. dacht dat de nieuwe gewoon een opvolger is van de oude. maar moet me daar maar eens in verdiepen.

Tja, af de verkoopmarkt (m’n iPhone wilde hiervan “eekhoornnest” van maken, haha) goed of slecht is, is denk ik voor persoonlijk. Over het algemeen is de tweedehandsprijs ongeveer 2/3 van de nieuwprijs. Het zou natuurlijk beter kunnen, maar opzich heb je redelijk wel zekerheid dat je horloge genoeg waard blijft:) Al bij al vind ik het dus wel meevallen, maar begrijp ook dat een ander daar anders over denkt.

Heb vorige week een 1965 speedmaster bij een particulier gekocht
Het is toch zo dat bij speedmasters het is hoe ouder hoe duurder ( zeker die met een 321 uur werk)
Ik weet niet wat ze in 1965 koste maar ik kan me niet voorstellen dat dat 5000 gulden was
Heb hem net even opengepeuterd en ik ben niet op gelicht , zit het goeie uurwerk in ( hihi)
Had hem van marktplaats , verkoper heeft er nog een stuk of wat van verschillende bouwjaren ( woont in doorn)

Mijn gevoel is in elk geval dat het (ook) 2e hands niet echt lekker meer loopt. Dit kun je goed zien aan het aantal kijkers, en hoe weinig serieuze reacties.
Ik denk dat er 2 oorzaken voor zijn:

• mensen hebben of geen geld, of durven het niet uit te geven;
  • kopen via internet wordt gewoner, waarbij alles wat een muis vast kan houden denkt zijn slag te kunnen slaan.

Dat laatste merk ik vooral aan de meest onbeschofte reacties (Marktplaats e.d.). Maar ook de laatste tijd erg veel reacties van mensen die menen eenzelfde horloge voor 1/3 van de prijs nieuw te kunnen kopen (jawel, ook via dit forum). Voor de nette reageerders wil ik dan nog wel een berichtje terugsturen, dat een Tissot logo op een website ècht niet betekent dat het een officiele Tissot dealer betreft. Met daarbij een linkje naar Scamadvisor waaruit klip-en-klaar blijkt dat het om een Chinese replica site gaat.

Of men vergeet dat bij aankoop buiten de EU er nog even verzendkosten (€ 60 geen uitzondering), btw bij invoer a 21% en inklaringskosten bijkomen.

Ook de Horlogemarkt op HF loopt niet echt lekker meer. Ik laat mijn huidige advertenties nog een tijdje staan, maar plaats voorlopig niks meer, zonde van mijn tijd.

Ik schreef eerder een stukje over de hier gevraagde prijzen en dat ontaarde een beetje in appels met peren vergelijken. Natuurlijk zijn er horloges die erg waardevast zijn. Sterker nog, naar gelang de tijd verstrijkt, meer waard worden. In probeerde toen, zo ook nu, de discussie te beperken tot alledaagse en nog steeds verkrijgbare horloges in de prijsklasse tot pak 'm beet € 1000,- Als ik dan zie dat tweedehands horloges € 50,- tot € 100,- onder de nieuwprijs worden aangeboden?? Dan zijn de opmerkingen “weinig polstijd”, “slechts wat krasjes op de sluiting” of " geringe draagsporen" best leuk maar we hebben het dan wel gewoon over gebruikte goederen, die nog ruim verkrijgbaar zijn MET volledige garantie. Dan kun je uppen wat je wilt, maar verkopen doe je het echt niet. 50 tot 60 % vd nieuwprijs is dan gewoon goed betaald.

Dan over Chrono24: “Dat zijn voornamelijk handelaren” en “Vergeet niet dat je daar nog te maken krijgt met verzendkosten, invoerrechten en BTW”. Toch koop ik daar (EU/GB)nieuwe horloges met garantie voor dezelfde prijs of zelfs nog goedkoper dan op dit forum tweedehands gevraagd word. Nog nooit geconfronteerd met extra bijkomende kosten!

Het is echt niet mijn bedoeling om iedere aanbieder over één kam te scheren want ik heb naar volle tevredenheid meerdere aankopen via dit forum gedaan voor leuke prijzen.

Dus eigenlijk zeg je niets anders dan dat sommige vraagprijzen hier te hoog zijn. Daarnaast stel je vast dat die klokjes dan niet verkocht worden. So, whats new?

hcptdg Schreef:

Dus eigenlijk zeg je niets anders dan dat sommige
vraagprijzen hier te hoog zijn. Daarnaast stel je
vast dat die klokjes dan niet verkocht worden. So,
whats new?

Inderdaad. Het is een kopersmarkt. Verkopers die zich niet daarbij neerleggen hebben een probleem. Hún probleem, niet dat van de koper.

En toch is dat volgens mij niet helemaal waar. Kopen en verkopen betekent voor mij ook, zeker op een forum met liefhebbers, dat zowel koper als verkoper een goed gevoel bij de transactie moeten hebben. Anders wordt het wel erg kil en zakelijk, maar dat is helaas een maatschappelijk fenomeen.
De bewering dat een gebruikt horloge, buiten de garantieperiode, dat nog goed verkrijgbaar is niet meer moeten kosten dan 50-60% is een persoonlijke opvatting en geen algemeen geldende regel. Helaas zie ik ook dat men binnen de garantie en soms zelf voor nieuwe klokjes niet meer wil betalen dan ongeveer 2/3 van de prijs bij de dealer. Anders gezegd: men betaalt liever het (bijna) volle pond in de winkel dan 15-25% minder bij een collega liefhebber voor hetzelfde horloge met dezelfde garantie. Die collega heeft door slim inkopen dat horloge gekocht met een flinke korting, laten we zeggen 30%. Hij wil er zelf iets aan verdienen, maar de koper niet het volle pond laten betalen en ook meer korting geven dan de AD doet. Een winsituatie voor beide partijen zou ik zeggen. De verkoper/particulier dan vragen nog meer korting te geven maakt het als liefhebber verkopen wel erg onaantrekkelijk.
Wat dat betreft deel ik de visie van WilSeiko.
Groet Roelof

Roelof Schreef:

En toch is dat volgens mij niet helemaal waar.
Kopen en verkopen betekent voor mij ook, zeker op
een forum met liefhebbers, dat zowel koper als
verkoper een goed gevoel bij de transactie moeten
hebben. Anders wordt het wel erg kil en zakelijk,
maar dat is helaas een maatschappelijk fenomeen.
De bewering dat een gebruikt horloge, buiten de
garantieperiode, dat nog goed verkrijgbaar is niet
meer moeten kosten dan 50-60% is een persoonlijke
opvatting en geen algemeen geldende regel. Helaas
zie ik ook dat men binnen de garantie en soms zelf
voor nieuwe klokjes niet meer wil betalen dan
ongeveer 2/3 van de prijs bij de dealer. Anders
gezegd: men betaalt liever het (bijna) volle pond
in de winkel dan 15-25% minder bij een collega
liefhebber voor hetzelfde horloge met dezelfde
garantie. Die collega heeft door slim inkopen dat
horloge gekocht met een flinke korting, laten we
zeggen 30%. Hij wil er zelf iets aan verdienen,
maar de koper niet het volle pond laten betalen en
ook meer korting geven dan de AD doet. Een
winsituatie voor beide partijen zou ik zeggen. De
verkoper/particulier dan vragen nog meer korting
te geven maakt het als liefhebber verkopen wel erg
onaantrekkelijk.
Wat dat betreft deel ik de visie van WilSeiko.
Groet Roelof

Wat mij betreft is het verkooptopic er voor horlogeliefhebbers die hun gebruikte horloge willen verkopen. Niet om een soort handel te drijven, waarbij er iets aan verdiend moet worden. Als dat je doel is, mag je van mij naar marktplaats. Inkopen en doorverkopen op het verkooptopic. Zeer jammer.

In de regels van horlogemarkt heb ik niet gezien dat het om gebruikte horloges moet gaan. Mag NOS dan in jouw definitie ook niet meer? En betekent gebruikt: gedragen met zichtbare sporen of iets anders? Natuurlijk begrijp ik wel wat je waarschijnlijk bedoelt, maar dat is het probleem op forums en niet alleen dit forum: uitspraken zijn soms zo absoluut dat ze geen ruimte lijke te bieden voor een andere benadering. Het zou helpen om de nuances te zoeken. Het zou voor mij (en ook voor anderen als ik af en toe reacties lees) meelezen en af en toe reageren op dit forum een stuk prettiger maken.
Groet Roelof

Roelof Schreef:

In de regels van horlogemarkt heb ik niet gezien
dat het om gebruikte horloges moet gaan. Mag NOS
dan in jouw definitie ook niet meer? En betekent
gebruikt: gedragen met zichtbare sporen of iets
anders? Natuurlijk begrijp ik wel wat je
waarschijnlijk bedoelt, maar dat is het probleem
op forums en niet alleen dit forum: uitspraken
zijn soms zo absoluut dat ze geen ruimte lijke te
bieden voor een andere benadering. Het zou helpen
om de nuances te zoeken. Het zou voor mij (en ook
voor anderen als ik af en toe reacties lees)
meelezen en af en toe reageren op dit forum een
stuk prettiger maken.
Groet Roelof

Ik ben me er niet van bewust dat mijn reactie nodeloos kwetsend was. Het enige wat ik wilde zeggen is dat ons verkooptopic naar zoals ik het zie, voor ons hobbyisten is, en marktplaats voor de handelaren.

Handelaren zijn niet toegestaan. Lees de regels er maar op na http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,233333 Als je denkt dat iemand de facto een handelaar is moet je dat melden bij de mods. Iedere post heeft daar een knopje voor.

Verder gaat het om vraag en aanbod. Als verkopers een prijs vragen waartegen kopers niet willen kopen komt er geen transactie. Gebruikt, NOS of nieuw maakt daarbij niet uit. Dat is niet kil of zakelijk, maar gewoon hoe een economische markt werkt. Dat geldt ook bij hobbyisten onderling.

Hoge prijzen… ongewillige kopers… Ik vind het eigenlijk een beetje een non-discussie.

Is het te duur? Doe een fatsoenlijk bod als je richting de vraagprijs wil, of ga het anders lekker ergens anders halen.

Wil niemand het kopen? Tough luck, je verkoopwaar is niet populair genoeg of je vraagt er teveel voor. Hoe mooi, nieuw, speciaal of wat dan ook je spullen zijn.

Zolang iedereen met goed fatsoen communiceert mag iedereen bij mij bieden of aanbieden wat hij wil, ook als de prijs “naïef” is. Helaas is het meer de communicatie dan de prijzen dat me vaak nog het meeste stoort :slight_smile:

Ik heb altijd wel het idee dat er hier mensen zijn die gewoon onder de noemer flipperaar gewoon handel aan het drijven zijn, maar ik vind ook dat iedereen dat zelf lekker moet weten, en de markt op zijn kont lijkt me sterk, de grote merken blijven altijd in trek!

Ik vind het wel grappig, had ik maar 50 0f 60 % betaald voor mijn Panerai, zodra dat hier gaat gebeuren koop ik ze allemaal :slight_smile:

Ik snap het niet zo, je kan ook merken niet over 1 kam scheren, de normale horloges zakken dan misschien in prijs, maar voor een Rolex gaat dat niet op, de Subs stijgen alleen maar in prijs.

floris Schreef:

Ik vind het wel grappig, had ik maar 50 0f 60 %
betaald voor mijn Panerai, zodra dat hier gaat
gebeuren koop ik ze allemaal :slight_smile:

Ik snap het niet zo, je kan ook merken niet over 1
kam scheren, de normale horloges zakken dan
misschien in prijs, maar voor een Rolex gaat dat
niet op, de Subs stijgen alleen maar in prijs.

Als je ECHT had gelezen wat ik schreef, had je niet hoeven reageren ;-))

Deze discussie gaat ook voor een groot deel om het verkoopforum van deze site. Er heerst bij sommige forummers een romantisch idee dat we hier hobbyisten onder elkaar zijn.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,1381862

En dan deze

http://www.wwwatches.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2101&Itemid=20

supah Schreef:

Deze discussie gaat ook voor een groot deel om het
verkoopforum van deze site. Er heerst bij sommige
forummers een romantisch idee dat we hier
hobbyisten onder elkaar zijn.

En dan deze

http://www.wwwatches.nl/index.php?option=com_conte
nt&task=view&id=2101&Itemid=20

hhe is toch ook een horloge handelaar(correct me if I’m wrong), misschien dat ie deze als prive verkoopt, maar ja hij is goedkoper van hhe in vergelijking met wwwatches, en in de zelfde staat, dus ik snap het punt niet zo?

supah Schreef:

Deze discussie gaat ook voor een groot deel om het
verkoopforum van deze site. Er heerst bij sommige

En dan deze

Ja? Vergelijkbare gebruikte horloges. En hier dus 300 euro goedkoper dan bij de handel, inclusief de fabrieksgarantie. Dus welk punt wil je maken, buiten aantonen dat hier kopen zo gek nog niet is?

Bert1 Schreef:

supah Schreef:

Deze discussie gaat ook voor een groot deel om
het
verkoopforum van deze site. Er heerst bij
sommige

En dan deze

Ja? Vergelijkbare gebruikte horloges. En hier dus
300 euro goedkoper dan bij de handel, inclusief de
fabrieksgarantie. Dus welk punt wil je maken,
buiten aantonen dat hier kopen zo gek nog niet is?

+1 ik dacht dat het aan mij lag, dus reageerde maa niet:)