De prijzen zijn voor mij soms ook “willekeurig”.
Weet/kent iemand een site of grafiek waarin je kan
zien hoe het met de tweedehands prijzen is
verlopen afgelopen jaar voor specifieke modellen?
Of is dit iets wat niet bestaat…?
Wie zou er voordeel bij hebben om dit allemaal bij te moeten houden… Voor Rolex is er zo iets op het Duitse forum, maar voor alle bekende merken denk ik niet.
Wat ik zo jammer vind als iemand te veel vraagt (naar mijn mening) voor een horloge, ik niet goed een (dus fors) lager bod durf te doen. Daar kan weer boos op gereageerd worden. Er bestaat dan zo’n verschil in perceptie, dat de ander het bod schandelijk vindt. Er staat op dit moment zo’n horloge te koop, waarop ik dan toch maar geen bod doe. Jammer.
Voor mij bestaat er overigens een groot verschil tussen de koop bij bepaalde handelaren (AWCO bv) met een winkel, garantie, service, en de koop bij een pariticulier. Ik betaal aan een particulier echt aanzienlijk minder vanwege het niet hebben van garantie en service.
De prijzen zijn voor mij soms ook
"willekeurig".
Weet/kent iemand een site of grafiek waarin je
kan
zien hoe het met de tweedehands prijzen is
verlopen afgelopen jaar voor specifieke
modellen?
Of is dit iets wat niet bestaat…?
Wie zou er voordeel bij hebben om dit allemaal bij
te moeten houden… Voor Rolex is er zo iets op
het Duitse forum, maar voor alle bekende merken
denk ik niet.
Wie er voordeel bij hebben weet ik niet, dacht meer dat alles wel te vinden zou moeten te zijn op het wijde web:)
Alle in deze discussie genoemde elementen (vraag/aanbod, extra’s, documentatie, staat van het horloge etc.etc.) zijn van invloed zijn op de prijs van een tweedehands horloge.
En dan kan het zelfs zijn dat de prijs van een tweedehands exemplaar hoger komt te liggen dan de oorspronkelijke nieuwwaarde.
Een speciaal geval daarin is nog als nieuwe modellen van de ‘grote jongens’ worden geïntroduceerd. Het is me een keer overkomen met een Patek Philippe Calatrava (heb hem niet gekocht overigens… ;-), waarvan de juwelier me in alle ernst aanraadde hem op dat moment te kopen, omdat er een een maand later een nieuw model zou worden geïntroduceerd. En dan zou vanaf dat moment het huidige model duurder gaan worden volgens hem.
Moest daar toen een beetje om lachen, maar zie inmiddels wel dat de (gemiddeld gevraagde) tweedehands prijs van m’n IWC Portofino aan het stijgen is. Heb het horloge nieuw gekocht in 2009. In 2011 is er een nieuwe lijn Portofino’s geïntroduceerd, maar dat heeft niet het door mij toen verwachte effect gehad dat de vraagprijs van het ‘oudere’ model zou dalen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat alle reguliere dealers vanaf dat moment de nieuwe versie zijn gaan verkopen, waardoor het aanbod van de oudere modellen over de gehele linie is gedaald (en dan komt dus het vraag-aanbod mechanisme in beeld). Maar wat ook meespeelt is dat het algehele prijspeil van horloges aan het stijgen lijkt. Het is in dit specifieke voorbeeld een technische non-discussie, omdat ik niet van plan ben dit horloge ooit te verkopen, maar ach een beetje de ontwikkelingen bijhouden, dat doen de meesten hier wel denk ik…
Kortom, een eenduidige verklaring voor het verschijnsel ‘tweedehands voor de prijs van nieuw’ is niet zomaar te geven. Maar de in deze discussie veelgehoorde tip om goed te letten op wat diverse aanbieders van een bepaald horloge vragen deel ik van harte. Ligt de vraagprijs bij een bepaalde aanbieder veel hoger? Informeer gewoon waarom dat is. En ligt die veel lager dan gemiddeld? Well, as they say: if it sounds to good to be true…