Nog niet zo heel lang actief op dit forum maar toch al twee (Tissot) horloges gekocht. Nu valt me op dat er tweedehands horloges worden aangeboden, veelal in nieuwstaat maar wel één a twee jaar oud voor prijzen die tussen de 10 en 50 €uro onder de nieuwprijs liggen. Sterker nog, er worden zelfs tweedehands/gedragen horloges aangeboden voor prijzen die (ruim) boven de nieuwprijs liggen. Gaat het om een zeldzaam exemplaar, gelimiteerde of speciale uitvoering die niet of moeizaam verkrijgbaar is, inclusief extra’s zoals bandjes etc, dan zou ik het nog begrijpen. De gevallen die ik bedoel betreffen horloges die gewoon nog nieuw verkrijgbaar zijn en, als je bij Bouman online koopt, inclusief 5 jaar garantie itt geen of slechts nog enkele maanden garantie.
Het is duidelijk niet mijn bedoeling om met het vingertje te wijzen, modder te gooien of kwaad te spreken maar wel om wat meer inzicht in het tweedehands horloge/liefhebbers wereldje te krijgen.
Vanuit mijn andere hobby, (klassieke) BMW motorfietsen, ben ik gewend dat goed verkrijgbare gebruikte onderdelen ongeveer 50 tot 60% van de nieuwprijs kosten. Zeldzame onderdelen of NOS kan zomaar 2tot 10 keer de toenmalige nieuwprijs betekenen.
Kortom, het principe van vraag en aanbod snap ik wel maar gaat dat principe bij horloges mank?
Nog niet zo heel lang actief op dit forum maar
toch al twee (Tissot) horloges gekocht. Nu valt me
op dat er tweedehands horloges worden aangeboden,
veelal in nieuwstaat maar wel één a twee jaar oud
voor prijzen die tussen de 10 en 50 €uro onder de
nieuwprijs liggen. Sterker nog, er worden zelfs
tweedehands/gedragen horloges aangeboden voor
prijzen die (ruim) boven de nieuwprijs liggen.
Gaat het om een zeldzaam exemplaar, gelimiteerde
of speciale uitvoering die niet of moeizaam
verkrijgbaar is, inclusief extra’s zoals bandjes
etc, dan zou ik het nog begrijpen. De gevallen die
ik bedoel betreffen horloges die gewoon nog nieuw
verkrijgbaar zijn en, als je bij Bouman online
koopt, inclusief 5 jaar garantie itt geen of
slechts nog enkele maanden garantie.
Het is duidelijk niet mijn bedoeling om met het
vingertje te wijzen, modder te gooien of kwaad te
spreken maar wel om wat meer inzicht in het
tweedehands horloge/liefhebbers wereldje te
krijgen.
Vanuit mijn andere hobby, (klassieke) BMW
motorfietsen, ben ik gewend dat goed verkrijgbare
gebruikte onderdelen ongeveer 50 tot 60% van de
nieuwprijs kosten. Zeldzame onderdelen of NOS kan
zomaar 2tot 10 keer de toenmalige nieuwprijs
betekenen.
Kortom, het principe van vraag en aanbod snap ik
wel maar gaat dat principe bij horloges mank?
heb je expliciete voorbeelden? de meeste gebruikte klokjes die ik op t forum of elders tegenkom zijn toch wel lager geprijsd dan een paar tientjes van de nieuwwaarde. tenzij de klokjes zelf een paar tientjes hebben gekost.
Volgens mij is jouw observatie (voor verreweg de meeste aangeboden horloges) niet correct. Ik stond op het punt een topic te starten over de moeizame tweedehands markt, die per maand lastiger lijkt te worden. En daarbij ben ik soms verbaasd dat mooie horloges, ondanks lage prijzen, niet verkocht worden. Voor veel horloges, zeker als ze een paar jaar oud zijn, is geen exacte prijs vast te stellen. Ga je uit van de nieuwprijs destijds, of van de huidige verkoopprijs, die vaak tientallen procenten hoger ligt? Zoals je zelf ook aangeeft spelen beschikbaarheid en uitvoering een rol. Verder is iedereen vrij een vraagprijs te bepalen en zie je vaak dat het horloge uiteindelijk ver onder die vraagprijs (zelfs als die is beschreven als vast) wordt verkocht. Een mooie referentie voor wat internationaal voor horloges wordt betaald is chrono24. Ik koop en verkoop geregeld horloges en ben ervan overtuigd dat de prijzen op horlogeforums (ook ons forum) meestal lager liggen dan in de vrije verkoop. Vragen staat vrij, bieden ook en als je niet bij elkaar komt, wordt het geen deal.
Groet Roelof
Ik vind de prijzen in het algemeen heel fair hier. En natuurlijk ga je wat hoger zitten met je vraagprijs. Mensen gaan nu eenmaal afdingen, daar hou je al rekening mee lijkt me.
Ik heb toch al een paar horloges aan mooie prijzen gekocht hier.
Daarbij zijn de horloges die hier worden aangeboden vaak nog in behoorlijke nieuwstaat ook al zijn ze een paar jaar oud.
De verschillen in nieuwprijs bij verschillende aanbieders kunnen vaak schokkend groot zijn voor eenzelfde horloge. Misschien dat als gevolg daarvan er soms ‘onrealistische’ vraagprijzen gehanteerd worden?
Het vergelijk is ook lastig.
Voorbeeld:
Iemand die bij een juwelier een horloge koopt van eur 1000,- zal dat horloge voor eur 700,- best kunnen vinden op internet maar dat niet altijd willen/durven.
Als hij het na een jaar op ons forum wil verkopen en hij vraagt eur 650,- dan zakt hij naar zijn idee fors in prijs maar zal iemand die wél op het internet wil/durft te kopen zich afvragen waarom er maar eur 50,- afgaat na een jaar dragen? Nu is dit een voorbeeld en kunnen de bedragen, termijn en zelfs de situatie verschillen maar feit is dat een goed of slechte prijs aldus subjectief is.
Vandaar de regel in het verkoopforum dat er niet gediscussieerd mag worden over de vraagprijs in een advertentie. De waarde van een horloge wordt nog altijd bepaald door de uiteindelijke koper.
Jur
“…En ik denk dat iedereen ook wel weet van wie ze veilig kunnen kopen hier.”
Precies, dat is de meerwaarde van dit forum. En (stel): als een prijs hier iets hoger ligt dan op Mp of eBay, dan heb ik dat er -om de reden die Marco noemt- van harte voor over.
Eens met Jur.
Je hoeft niet te kopen hier. En ik denk dat
iedereen ook wel weet van wie ze veilig kunnen
kopen hier.
Zo’n reactie vind ik danweer jammer.
Ik heb al gekocht via dit forum en zal dat ook blijven doen. Het merendeel wordt aangeboden voor leuke prijzen en verkeren vaak in perfecte staat. Ik ben niet bang om via het www artikelen aan te schaffen en bestel net zo makkelijk spullen uit China, Amerika etc. Je hebt tegenwoordig voldoende waarborgen en ik heb nog nooit ellende gehad vwb betaling, defecten enz. Ik maak ook geen vergelijk tussen aangeboden op dit forum en marktplaats maar gewoon minimale prijs hier obv afgewezen bod, nieuwprijs bij juwelier en eventueel chrono24.nl Concreet voorbeeld: Adviesprijs bij de juwelier € 443,- te vinden bij juweliers nieuw voor € 399,- Nederlandse juwelier nieuw en via hun webwinkel € 389,- met 5 jaar garantie. Hier aangeboden twee jaar oud, dagelijkse gebruikssporen voor € 375,- en na heeeel veel upjes voor € 330,- Hetzelfde horloge maar dan een jaar jonger op chrono24.nl (meerdere te vinden) voor prijzen tussen €215,- en € 290,-
Nieuw € 465,- ongedragen maar garantiekaart wel 7 maanden oud vaste prijs € 410,- Echt nieuw bij een Nederlandse juwelier en met 5 jaar garantie ipv 17 maanden € 465,- Online via chrono24.nl volledig nieuw en volledige garantie termijn vanaf € 340,- te vinden.
Derdehands gebruikt horloge 7 jaar oud € 600,- Nieuw via een www juwelier, gratis verzending en volledige garantie € 815,-
Ik ben gewend dat op fora liefhebbers te vinden zijn die zaken aanbieden voor realistische prijzen (die hier volgens mij de meerderheid uitmaken) en de wat meer op handel gerichte liefhebbers. Die krijgen vaak een eigen commercieel hoekje. Op dit forum lijkt dat wat meer verweven te zijn.
Maakt het niet minder leuk en leerzaam maar vraagt wel wat meer marktonderzoek voordat er zaken gedaan word.
Kijk bij chrono24 wel goed uit waar het horloge vandaan moet komen. Heeeeel ver is vaak goedkoop. Maar dan heb jij het nog niet om je pols… Nog even los van invoerrechten en belasting.
Het probleem bij sommige merken horloges is dat de vraag hoger kan zijn dan het aanbod, dat drijft de prijs al op.
Verder zijn dat soort merken ook redelijk waardevast, je schrijft minder hard af dan bij een “modemerk”.
En zoek je een specifiek type horloge die niet of moeilijk te krijgen is, dan betaal je daar ook voor, bij het ene horloge had ik geluk en betaalde ik ruim onder de inkoopprijs, bij de andere moest ik even slikken en voor gebruikt bijna de nieuwprijs betalen.
Met motorfietsen gaat de vergelijking deels mank, je hebt het geluk dat onderdelen ruim voorradig zijn, bij horlogeonderdelen moet je echt gaan zoeken op bijvoorbeeld beurzen oid.
Ben je niet gewoon geïrriteerd omdat je bod is afgewezen?
Verder is dit volgens mij een zinloze discussie. Kopers mogen vragen wat ze willen. Vragen ze teveel dan verkopen ze niet. Zo simpel is het.
Als kopers zich slecht informeren over de prijzen heeft de verkoper geluk. Verkopers profiteren vaak van deze zogenaamde asymmetrie van informatie. Een verkoper kan iets of weet iets wat een koper niet weet/kan en haalt daar zijn marge uit.
Vraag, aanbod en marktonderzoek zijn m.i. de pijlers.
Maar als ik net op zoek ben naar een horloge uit mijn b.v. geboortejaar, geef ik er wellicht meer voor dan een ander.
Kom je toch weer terug op het, misschien geringe, aanbod:)
Kortom, koper en aanbieder bepalen de uieindelijke, al dan niet marktconforme, koop c.q verkoopprijs.
Ben je niet gewoon geïrriteerd omdat je bod is
afgewezen?
Verder is dit volgens mij een zinloze discussie.
Kopers mogen vragen wat ze willen. Vragen ze
teveel dan verkopen ze niet. Zo simpel is het.
Zo sneu ben ik gelukkig niet
Vwb de andere argumenten zoals, zeldzaam, gewild, vintage etc. Alle begrip en die logica snap ik wel. Het ging en gaat mij puur om recente alledaagse horloges die nog steeds nieuw verkocht worden.
De prijzen zijn voor mij soms ook “willekeurig”. Weet/kent iemand een site of grafiek waarin je kan zien hoe het met de tweedehands prijzen is verlopen afgelopen jaar voor specifieke modellen? Of is dit iets wat niet bestaat…?
“Kortom, het principe van vraag en aanbod snap ik wel maar gaat dat principe bij horloges mank?”
Nee natuurlijk niet. Wanneer je naar andere commodities kijkt (auto’s, motoren, modeltreintjes, verzekeringen, energie etc. etc.) zie je dat prijzen ook flink fluctueren bij verschillende aanbieders. Koper en verkoper dienen zich goed te informeren, dan is er niets aan de hand.