Tweedehands Seiko

Op de snuffelmarkt heb ik voor 15 Euro een Seiko automatic met 17 jewels aangeschaft, zonder documenten. Kan iemand mij vertellen hoe oud het horloge (ongeveer) is. Ik meen ooit gelezen te hebben dat dat kan worden afgeluit het nummer.
Op de achterzijde is het nummer 770167 gegraveerd.

groetjes.

Je kunt inderdaad uit het serienummer bouwjaar en bouwmaand afleiden, echter niet met 100 % zekerheid. Daarvoor het je ook nog het uurwerk en kasttype nodig.

Dat nummer is een 8 cijferig nummer met in het midden een streepje, staat ook de achterkant in de rand van de deksel en is met de rand mee geschreven, in een boog dus.

Voorwaarde hierbij is natuurlijk dat de achterkant bij het horloge hoort, dat kan nog wel eens afwijken.

Jouw voorbeeld is van July en dan kan ie van '67 of '77 of '87 of '97 zijn, daarvoor moet je effe het uurwerk en kasttype hebben.

Trouwens foto’s helpen ook wel…:D:D

Lucien,

Het 8-cijferig nummer is: 7009-8028.
Voorzover je er iets aan hebt, de diameter is 32 á 33 mm.

groet.

Voor zover ik kan nagaan is de 7009 in de jaren 70 op de markt gekomen.
Daarmee zou jouw 7009 dus van July 1977 moeten zijn.

Heb nog effe gezocht maar geen foto gevonden.

Probeer morgen een scherpe foto te maken.
groet,
Peebee

De foto, niet scherp maar beter krijg ik hem niet.

Hi Lucien,

Misschien kun je mij vertellen uit welk jaar deze Seiko is ?
Het is mij nog niet geheel duidelijk hoe dat werkt met die code/serie nummers
bij voorbaat dank,

groet André


Seiko 5 automatic ----afmeting 36mm x 39mm ---- dag in engels en spaans

220080 VP -------- 6309-848A [A2]

Gaat het niet om de code die op je wijzerplaat staat bij de 6?

volgens mij gaat het om de eerste cijfers van het fabrikagenummer; in dit geval “22”: februari 19?2; dat jaartal is dan weer afhankelijk van het kaliber (denk ik…) maar daarvoor moet je dus wat verstand van Seiko kalibers hebben…
Veel makkelijker is daarom de online Seiko calculator:
http://www.ittc.ku.edu/~jgauch/watch/seiko.html

Voor de Seiko van Andre dus: februari 1982

Op die website zijn trouwens zeer veel foto’s van ouwe Seiko’s te vinden.
Paul

bedankt Paul,bij deze Seiko werkte het helaas niet.
zit niet in hun bestand.nog te jong ?


Seiko SQ 33mmx37mm

570141 -------- 8123-527A [ao]

Bij mij werkte de calculator ook niet.
Misschien dat Lucien uitkomst kan bieden?

jullie hebben gelijk, de kaliberlijst in de calculator is blijkbaar niet kompleet; de calculator werkt alleen met de in het databestand beschikbare kalibers; ik vrees dat het toch weer neerkomt op de kennis van een deskundig Seikoloog…

De production Calculator kan in sommige gevallen niet werken, aangezien diverse uurwerken (zoals de 7009) nog niet in de bestanden zijn opgenomen.
Als je op “These Movements” klikt kun je zien of jouw uurwerk erin zit.
Zit ie er niet in, kun je de calculator niet gebruiken.

De opbouw van de serienummers is al heel lang hetzelfde. Het serienummer is 6 cijferig. De laatste 4 kun je effe vergeten. Het eerste cijfer geeft het laatste getal van een een productiejaar aan, dus een 7 kan 1957, 1967, 1977 enz. zijn.
Het tweede cijfer geeft de productiemaand aan 1 = Januari, 2 = februari enz tot en met 0 = oktober, N = November en D = December.

De meest uurwerken van Seiko zijn ong. 10 jaar in productie. De 7009 staat dus niet in de calculator, maar is uitgekomen begin 70’er jaren en is eigenlijk een iets gewijzigde 7005. Dus word ie van Peebee automatisch July 1977, van july 1987 kan ie niet zijn.

De 6309 is uitgekomen in 76 en is ongeveer 12 jaar gemaakt. Plaats 22 er bij. Februari 1972 kan dus niet, Februari 1992 ook niet, blijft februari 1982 over. Ok, deze zit wel in de calculator.

De 8123 weet ik eigenlijk niet zeker maar: kan dus July 1975, July 1985 of july 1995 zijn. Mijn vermoeden gaat uit naar july 1985.

Toevoeging: ik heb nog effe zitten snuffelen naar dat 8123 uurwerk en deze zijn van midden-laat 80’er jaren. Definitief July 1985 dus.

Lucien, bedankt voor het nogmaals uitleggen,
het is me nu duidelijk, komt naast het ontcijferen van de serie nummers
nogal wat kennis bijkijken over wanneer de uurwerken zelf in productie zijn geweest.
vanaf nu aan is in ieder geval duidelijk dat de Seiko man op het forum ““Lucien”” heet,

Groet André

Lucien,
Voor mij ben je de Seikoloog van dit forum.
Dank voor de duidelijke uitleg.

Oppassen , niet vergissen met sexuoloog, geen dikke nek krijgen hé Lucien :smiley: