Tweedehandshorloge kopen - contract?

Ik heb enkele horloges te koop staan en voor eentje heb ik een potentiële koper.
Omwille van het veiligheidsaspect spreek ik steeds op een neutrale (drukke) plaats af - een cafetaria of zo…

Nu gaat de koper hiermee akkoord, sterker nog, hij blijkt voor zulke deals zelf een verkoopsovereenkomst op papier gezet te hebben, waar hij mijn identiteitskaart-gegevens op wil noteren. ( Ik ga natuurlijk eisen dat die van hem er dan ook opkomen ).

Op zich vind ik dat geen slecht idee, maar is dit wel gebruikelijk ?

Ergens vind ik het een beetje eng om je identiteitskaart zo maar te grabbel gooien.

Ik heb hem alvast een blanco documentje gevraagd.

Wat is jullie mening hierover en/of hebben jullie hier reeds ervaring mee ?

Ik vind het erg vreemd allemaal. Zelf zou ik zoiets nooit doen. Als er telefonisch en email contact is geweest. Kun je toch gewoon zoiets face to face afhandelen?

Je draagt hem toch ook wel eens als je alleen thuis zit? Als hij dan gewoon vertrouwd aanvoelt laat je hem gewoon thuis aankomen.

En geef hem gewoon je id gegeven exclusief je paspoortnummer, dan kun je ook niet voor gekke dingen aangemeld worden bijvoorbeeld.

Pffoeh, ik zou dat echt niet willen hoor. Dat iemand zomaar al mijn Persoonsgegevens heeft, niet dat ik achterdochtig ben, maar een stukje GEZOND WANTROUWEN is nooit weg.

Daarnaast ben je een particuliere verkoper dus wat moet hij met jou gegevens, je bent immers geen commerciële instantie waar hij na verkoop recht heeft op garantie oid.

Een horlogeverzamelaar heeft steeds meer dan 1 horloge… :wink:

Als ik iemand KEN, geen probleem, dan zal er zelfs koffie en een gebakje staan. Maar iemand wildvreemd thuis uitnodigen en dan nog je identiteitskaartnummer geven…ik weet het zo nog niet hoor…

Verkoopovereenkomst? Waarom dat dan? net zoals Jaap-Wim al zei verkoop je tweedehands spullen zonder garantie. Ik zou hier nooit aan beginnen.

Ik snap hem wellicht. Als hij ondernemer is in horloges en bij een particulier een klokje koopt kan hij de klok later doorverkopen zonder over het gehele verkoopbedrag BTW te hoeven betalen. De klok valt dan onder de zgn Margeregeling maar dat mag hij alleen doen als de verkoper middels een verklaring (factuurtje oid) aangeeft dat hij hem als particulier heeft verkocht (en dus de BTW niet in de vooraftrek heeft gegooid).

rekenvoorbeeld:
Ondernemer koopt klok voor eur 500 en verkoopt hem later weer voor 500 eur. Dan moet hij 95 eur BTW af dragen!!! Hij verliest dan 95 euro op die klok. Zomaar.
Stel dat hij de klok onder de margeregeling kan gooien (middels dat factuurtje) dan is zijn winst als ondernemer 0 euro en hoeft hij (omdat hij alleen over zijn marge BTW betaald) géén BTW (of winst) af te dragen.

E.e.a. geldt dus alleen voor een ondernemer in horloges die … horloges koopt. Het maakt dan niet uit of hij voor zichzelf koopt of voor zijn bedrijf (mits het een eenmanszaak is trouwens).
Nog duidelijk allemaal?
Jur

1 like

Bij de koop van auto’s wordt aanbevolen een kopie van de id van de verkoper te vragen. Maar dat is vooral om te kunnen controleren of de autopapieren kloppen.
bij een kleinere transactie kan een heel achterdochtig iemand erom vragen om, mocht later ooit blijken dat het horloge een vervalsing of gestolen was, de verkoper te kunnen traceren.

Ik weet niet om welk bedrag het gaat en ik zal wel paranoide zijn, maar ik krijg bij dit verhaal het gevoel, dat er hier de een of andere wisseltruc voorbereid wordt.
Of de koper is boekhouder.

Als het om een duur horloge gaat, kan ik me toch wel voorstellen dat de koper een schriftelijke overeenkomst wil. Maar of je paspoortnummer daarin hoort betwijfel ik.

Merkwaardig verhaal. Ondanks dat het partijen vrij staat een schriftelijke overeenkomst op te stellen zo zij wensen, zie ik niet in waarom je sofinummer er in zou moeten staan. Ik zou het in ieder geval nooit doen, je gooit je persoonsgegevens te grabbel.

Grt en succes met de verkoop!
Ger

Waarom niet aan de potentiele koper aangeven dat je het vreemd vind dat hij deze gegevens van je wil en hem vragen naar zijn beweegreden.
Is zijn uitleg die van Jur (of wellicht een andere gegronde reden) dan lijkt het me niet vreemd.
Blijf je er een vreemd gevoel bij houden dan lijkt het me beter om van verkoop aan deze persoon af te zien.

Marc, ik trek mijn ID alleen als het om officiële zaken gaat. Verder heeft niemand iets met mijn paspoortgegevens te maken. Al helemáál niet als het om een ‘gewone’ verkoop van een horloge gaat. Daarvoor geldt geen legitimatieplicht.
Niet doen dus.

Zonder de reacties van de andere te hebben gelezen, ik vind het allemaal grote nonsense. Als ik een horloge verkoop vraag ik de koper het geld per bank aan me over te maken. Na ontvangst van het geld stuur ik het horloge naar de koper toe. Wil de koper het komen halen kan dat ook, bij mij op kantoor. En andere regelingen accepteer ik niet, daar heb ik geen zin in. Misschien een beetje kort door de bocht maar wel zo makkelijk.

Bedankt jongens, jullie hebben me alleen maar in mijn mening gesterkt. (tu)
Eigenlijk is dit voor niets nodig. :wink:

Hou je ons op de hoogte van de reactie van de bewuste koper? Dat vind ik wel interessant om te horen.