Twijfel echtheid Oris

Ha allen! Na lang wikken en wegen heb ik besloten mijn eerste ‘echte’ horloge te kopen: een tweedehands oris bc3 chrono (7511). Deze heb ik aangeschaft via catawiki.

Ik twijfel nu alleen aan het uurwerk. Op de foto is namelijk de rotor niet rood en verder ook überhaupt niet gegrafeerd. Dit, terwijl op andere modellen online altijd “oris 674” staat of deze de nieuwe rode rotor hebben.

Iemand een idee welke conclusie ik daaruit kan/moet trekken? Alle input wordt gewaardeerd!

Conclusie is dat deze Oris geen Oris is maar een horloge uit China met de tekst Oris op de dial.

2 likes

Oris heeft een rode rotor.

1 like

Anders de Oris expert @ray1981 even vragen.

2 likes

En als dit model geen rode rotor heeft dan zou hij er zo uit moeten zien volgens het internet…

1 like

Rode rotor begonnen ze mee in 2002.

2 likes

Precies! Ik hoopte dat de conclusie nog kon zijn dat de rotor een keer is vervangen, maar lijkt me nou niet een onderdeel dat snel moet worden vervangen…

@royke74

1 like

Conclusie is dat u geen specifieke Oris kennis hebt en zomaar wat roept! Echter is dan de vraag waarom?

Een rotor is een onderdeel dat zeker aan slitjage onderhevig is. Zo’n Oris heeft een standaard Eta uurwerk dus er is een kans dat dit onderdeel door een generiek nieuw niet gegraveerd eta onderdeel vervangen is.

8 likes

Ik heb even mijne gefotografeerd voor je kun je vergelijken👍

4 likes

Zo te zien is dit een Oris BC3 Chronograph. Zie niets geks behalve de rotor, die zoals koekoek ook al zegt, vervangen kan zijn door een generiek exemplaar.

Oris heeft rotors in rood, metaal en goudkleurig.

1 like

Gewoon catawiki links laten liggen :grimacing: vaak geen goede berichten hierover :hushed: sterkte in de afhandeling hiermee :+1:t2:

1 like

Catawiki en horloges gaan niet samen. Ze hebben daar ‘zogenaamde experts’. Die hebben echt verstand van horloge, NOT! :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Conclusie na paar uur zoeken is helaas toch dat het een scam is… Rode wijzer en witte datum zijn ook onvindbaar online. Had gelukkig nog niet betaald, dus laat ze maar komen!

Mocht het nodig zijn: weet iemand een adres in/rond Amsterdam waar ze graag met enige autoriteit bevestgen dat het inderdaad fake is (mocht catawiki daarom gaan vragen)?

Weet je dat zeker? Ik denk dat het best weleens een echte Oris kan zijn. Misschien niet meer helemaal origineel dat wel.

1 like

De Oris boutique op het Rokin :slightly_smiling_face:

1 like

@PLP, denk je dat ook ondanks de rode wijzer en witte datum?

Daarvoor ben ik niet voldoende bekend met dit model om dat zeker te weten. Maar om zomaar fake Chinese replica te roepen zonder goede onderbouwing als @RLC doet vind ik wat kort door de bocht.
Waarom hebben die Chinezen dan niet de moeite genomen om Oris op de rotor te zetten, zo ingewikkeld is dat niet zou je denken.

3 likes

Het rotorlager is ook apart te vervangen. Maar dan wordt het wel horlogemaker-achtig, oftewel je hebt de juiste tools nodig.

Maar in het algemeen - Oris en fake zijn helaas twee woorden die nogal eens terecht in dezelfde zin belanden. Na uitvergroting zie ik geen Etachron-stelnoklje op het kompas van de vermoede fake hier, dat baart al wel zorgen. Helaas zit de rotor net voor hetzelfde kompas op de foto van @RLC.

2 likes