Twijfel, twijfel, twijfel

Volgens mij moet je dit niet zo lezen. Er werd in dit topic geopperd dat je buiten de liefhebbers van dit forum om nauwelijks Speedys in het wild tegen komt. Deze post is dus om aan te geven dat dat blijkbaar wel meevalt aangezien in een enkele winkelstraat al 4 winkeliers met een Speedy rondlopen. Het zou natuurlijk kunnen dat dat allemaal bezoekers van dit forum zijn, maar volgens mij is het eerder een indicatie dat een Speedy toch een redelijk mainstream gedragen horloge is.

3 likes

Goed verwoord op zich. Het woord “mainstream” heb ik echter een negatief gevoel bij. Denk dat steeds meer mensen de speedmaster gaan waarderen naast bijv. een sub

OK fair enough, als dit zo bedoeld is heb ik niets gezegd.

Die Hanhart zal echter flink gaan afschrijven.

Ik vind hem alleen nog maar via de Webcache van Google, is klaarblijkelijk verkocht.

https://amsterdamvintagewatches.com/8800-large_default/hanhart-chronograaf-pilot-fly-back-.jpg

Wel een gaaf ding hoor!

Nog een reden om voor de Hanhart te gaan !

Hanhart is natuurlijk een geweldig merk met een rijke geschiedenis.

Ik heb zelf een Hanhart cal 41 van '42, een ding vol emotie!

Echter zou ik niet opteren om de nieuwe generatie Hanhart te kopen… Uiteraard een cool design, maar de emotie is er niet voor mij. Mocht ik jou zijn zou ik gaan voor de Speedy ofwel de zoektocht starten naar een vintage Hanhart. :wink:

Groet, Glenn

6 likes

Uit deze tekst van n_visser kun je absoluut niet halen of dit vanuit een neerbuigende visie is geschreven of niet:
"Bij mij in de stad in één en dezelfde winkelstraat 4 Speedy eigenaren, 2 kledingzaken de slijterij/wijnhandelaar en de manager van de Mc Donalds… En nog een Reduced bij de Brasserie…"
De interpretatie zit dan toch echt bij de lezer.
Zonder bijvoeglijke naamwoorden kun je maar héél moeilijk neerbuigendheid aantonen overigens.

Ik kom zelf geen speedy’s in het wild tegen. 4 in één winkelstraat is wel heel opvallend dan.

On topic: het meeste is wel gezegd, Hanhart is een klinkende naam, maar hebben veel minder horloges op aarde gezet, het is wat zeldzamer, voor wat dat waard is. Vintage zou ikzelf interessanter vinden. In de moderne incarnaties is het allemaal Sellita en Valjoux. Absoluut niet slecht maar een treetje lager dan de Omega kalibers. Ook dan geldt: voor wat dat waard is.
Ook de genoemde hogere afschrijving kun je als het goed is met vintage voorkomen. Of er gewoon mee leven.

Bottomline: Je kunt eigenlijk niet fout gaan met deze shortlist

De Speedy absoluut voor mij, zeer stijlvol en in alle omstandigheden te dragen. Staat nog op mijn wish-list :slight_smile:

Fair punt zoals ik al had toegegeven. Stukje context dat je weglaat is “klinkt enorm neerbuigend” ipv. “enorm neerbuigend”, ik zeg dus niet dat dit aangetoond is en geef zelf al aan dat er interpretatie bijkomt. Ik blijf erbij dat het nogal irrelevant is voor de discussie wie er precies deze klok dragen, en dat dit uberhaupt noemen riekt naar een link leggen tussen de persoon die het horloge draagt en de uitstraling van desbetreffend horloge.

Een leuk dilemma. Ik kies voor de Speedmaster, omdat ik dit horloge heel hoog op mijn wensenlijst heb staan. Dat is mede zo omdat het zo’n veelzijdige klok is, die je op meerdere banden en gelegenheden kunt dragen. De Hanhart is in mijn ogen net iets minder veelzijdig en meer vlieger dan all round.
Toch heb ik ook een groot zwak voor Hanhart en dan helemaal voor de oudere exemplaren. Mooi merk met veel historie en - naar ik heb gehoord - uitstekende kwaliteit. Zou er graag 1 willen!

Hoe denk je er inmiddes zelf over?

Hanhart is een leuk (underdog)merk met een fantastische geschiedenis, maar dit specifiek model vind ik eerlijk gezegd maar niets … die rode knop maakt 'm inderdaad wat goedkoop. Ook stel ik mij de vragen bij de herverkoopwaarde …

Tussen deze 2 kiezen is voor mij bijgevolg een no brainer.
Speedy is niet voor niets een icoon.

Die TH Carrera Cal. 17 vind ik dan wel een mooi ‘alternatief’ :thumbsup:

Maar er zijn nog verschillende andere ‘alternatieven’.
Denk ook eens aan een Zenith El Primero :

Of als het ‘space-related moet zijn’ aan de Fortis Cosmonauts Chrono :slight_smile:

2 likes

Abundant dulcibus vitiis. Nobody’s perfect.

Vertaald vanuit het Latijns naar het Engels…over hoogdravend gesproken

1 like

Zenith is iets boven het budget…:sunglasses: Met Fortis heb ik dan weer niets…

Twijfel…twijfel…twijfel wat ik wel begrijp is dat Hanhart qua bouwkwaliteit (kast etc.) vergelijkbaar is met de grotere merken (Omega en andere). De discussie die op dit moment plaats vindt gaat meer over het uurwerk, bij Omega (in-house, Lemania)) en bij Hanhart ingekocht (Valjoux 7750 door La Joux Perret aangepast). Bovendien is er de de discussie over de de, eventuele verkoopwaarde, die is niet van toepassing. Het wisselen van straps (leer, nato etc), ik denk dat voor allebei de horloges dat van toepassing is. Dus ik volg deze discussie met belangstelling en heb, op dit moment nog niet direct een keuze gemaakt…

Welke horloges heb je al in je bezit? Dat kan natuurlijk ook meespelen in je keuze. Enige afwisseling in je collectie kan fijn zijn.

Een Zenith El Primero is idd weer wat steviger geprijsd. Zou ik overigens ook dolgraag hebben, maar ik heb het geld er vooralsnog niet voor over.

Zeker vroeger niet opgelet je kan zo latijn niet vertalen en de vertaling is niet precies nobody’s perfect

Maar wat betekent het dan wel precies? Ik heb namelijk geen gymnasium gevolgd (maar weet wel dat betekent hier met een T moet)

B.v.d.

Marco

1 like

Abundat dulcibus vitiis is te vertalen als “hij is rijk aan vriendelijk tekortkomingen” maar zoals AnonNL duidelijk wil maken dat in het Engels “Abundant dulcibus vitiis” de vertaling “They abound in charming faults” betekent en niet “nobody’s perfect” en zie ik ben niet perfect, kijk maar naar mijn nickname!

1 like

Het wordt veelal (zeer) vrij vertaald naar nobody’s perfect. De precieze vertaling zou iets zijn van “de overlvloedige zoete zondes”. Het komt uit een stuk waarin iemand wordt besproken die verder min of meer perfect is, maar dus door zijn zondes niet perfect is. Iemand die nog goed in het Latijn (dus niet Latijns…) zit zal het vast beter vertalen.

1 like

Maaaarrrrr we zijn hier om over horloges te praten en niet ons Latijn op te poetsen…:smile: