Twijfel

Goedemorgen allemaal,

Ben al een tijdje op zoek naar een nieuw horloge. Diverse merken en types zijn de revue gepasseerd en ben nu uiteindelijk bij Panerai terecht gekomen. Reden dat ik bij Panerai terecht kom is dat ik momenteel een vd Klaauw Ariadne, een IWC Aquatimer Darwin en een Breitling Endurance Pro, zeer uiteenlopend gebeuren en een Panerai leek mij daar een mooie aanvulling op (overigens denk ik dat de Breitling eruit gaat, maar dat even terzijde).

Na heel veel Panerai’s bekeken te hebben ben ik gekomen tot in ieder geval een Luminor en deze dan weer gedownsized naar 2 types, de 1950 10 days PAM 0533 en de 3 days power reserve PAM 01090. Vind het allebei hele mooie klokken denk alleen dat de 10 days wat bijzonderder en aparter is. Nu lees ik ook hier her en der op het forum teksten als “zit niet lekker om de pols”, “een echte Italiaan dus”, “veel en duur onderhoud”. Anderzijds zijn er ook zeer veel leden met een fraaie Panerai die er vol lof over zijn.

Mijn vraag aan jullie is, kun je beter beginnen met een wat “goedkopere” om te kijken of het wat voor je is / kloppen de teksten hierboven absoluut en ga voor een ander merk. Of je kunt beter gelijk voor de duurdere gaan. Heb ook het idee voor zover dat van toepassing is dat de 1950 wat waardevaster is dan de 3 days.

Hier nog wat foto’s.
34574370-5edjq09m13w9aaldxfj2mvj4-Square420

13 likes

Ik heb er een aantal gehad, en vond ze prettig dragen … maar goed dat is super persoonlijk.
De band op een horloge speelt daar natuurlijk ook een grote rol in.

Kwa onderhoud en prijzen vind ik het lastig, want noem mij maar een groot merk wat wel goedkoop is in onderhoud :thinking:

Als je nieuw koopt zit je niet met onderhoudsprijzen ivm garantie, koop je jong gebruikt heb je mooi voordeel van de eerste afschrijving die er al is geweest en met de lange garanties tegenwoordig misschien ook nog garantie op de klok.

1 like

Nou, alles Japans dus zeg maar.

2 likes

Denk hoe minimalistischer de panerai hoe meer liefhebbers omdat het dichter bij de originele horloges ligt.

De datum, power reserve ervaar ik iig als druk.

Duurdere (grand) seikos ook niet hoor.

ik heb er ook een paar gehad en dragen prima, wat onderhoud betreft sluit ik me bij @Jooost aan, koop er 1 van een paar jaar oud dat je idd niet met revisie kosten zit binnenkort.

zelf ben ik nu ook opzoek naar een nieuw horloge en ik zit ook te kijken vanaf 2022 bouwjaar voor de zelfde rede als vermeld

1 like

Heb denk ik al zo’n 20 verschillende modellen gehad (en heb nu nog een 44 mm Luminor en een 45 Radiomir). Geweldige horloges. Onderhoud valt echt reuze mee. En ze vragen fijn, zelfs een 47 Radiomir. Enkel de 47 mm Luminor vond ik fors dragen op mn 18,5 cm pols maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Gewoon doen wat je mooi vindt dus!

2 likes

Vind je dezelfde maat radiomir fijner dragen dan de Luminor? Helpen die wire lugs daarbij?

2 likes

Alles is al gezegd. Laat daarna je eigen gevoel spreken. De 10 days zou mijn voorkeur hebben :thinking:

1 like

Eens, meer als Luminor Marina Panerai moet er niet op staan. Enkel de bekende kleine seconde wijzer. Maar dat is mijn mening.

2 likes

Dat is een panerai zeker. Groot als een klok.

Goed om te weten ik vind het geen klok maar een horloge.

Ga voor de 10days! Mooier dan de 3 days.
Niet twijfelen. Als je nu de 3 days koopt heb je spijt dat je niet voor de 10days bent gegaan.

Rolex.

En kom niet aan met dat een beurt duur is, want dat hoeft namelijk niet duur te zijn, gewoon bij de horlogemaker om de hoek en nou komt die:
Een Rolex gaat jaren mee zonder beurt. Daarom is die vriendelijk en goedkoop in onderhoud.

2 likes

Panerai is gewoon heel mooi.
En even wat anders dan alle andere.

1 like

Ja denk het idd wel. De kast van de Radiomir is platter dan een 1950 of een Bettarini case van de Luminor. En de Radiomir heeft de kroonbescherming niet. Die factoren maken ‘m al comfortabeler. Maar de wired lugs helpen daar zeker nog bij. Zou zelf bij een Radiomir altijd wired boven vaste lugs kiezen

1 like

Is niet helemaal waar. Als het een inhouse uurwerk is kunnen niet alle horlogemakers aan de originele onderdelen komen (Richemond verstrekt dat niet altijd), waardoor je m moet laten opsturen. En dat wordt het beduidend duurder. Daarom wordt er vaak ook voor Panerai’s zonder inhouse gekozen. Overigens weet ik dat er wel horlogemakers zijn die de onderdelen wel kunnen krijgen. Maar daar moet je dus wel goed op letten en goed navragen

Eens! Als je comfort kiest boven estethiek is de wired radiomir zeker een goede keuze. Ligt wat vlakker op de pols en draagt wat comfortabeler. Alternatief kan zijn een iets kleinere luminor. Heg je beste van beide werelden.

1 like

Als we het bij grote merken houden in een vergelijkbaar prijspeil, ken ik ook geen goedkope service bij de merken zelf. Grand Seiko bijv is ook niet de goedkoopste. Of je moet het horloge buiten de garantie bij een onafhankelijke reparateur aanbieden.

Het ligt er volgens mij ook aan hoe laag je je horloge op je pols draagt.
Als dat erg laag is, krijg je last van de beugel op de kast.
Wat ik er zelf altijd mooi aan vind is dat er maar een klein stukje horloge onder je mouw vandaan hoeft te komen om meteen de herkenbare kast te zien.
En als je twijfelt over het comfort, in het blauw staat volgens mij iets goedkoops om het draagcomfort te kunnen proberen.

2 likes

Precies dit! :point_up:t2:
Vanaf de andere kant van kantoor of café krijg je een Panerai-alert.

2 likes

Ik spelde rolex anders hè. :sweat_smile:

Ik vind ze mooi, maar ervaar ze ook niet als comfortabel. De Radiomir heert mijn hart wel gestolen.

In mijn zoektocht naar Panerai vorig jaar heb ik zowel Luminor als Luminor 1950 kast overwogen, maar ben snel achter gekomen dat 1950 stuk moderner en eleganter is, zowel de kast als het gras zelf. Zelf heb ik vrij kleine pols en ik zocht toen 40 of 42mm uitvoering. Uiteindelijk heb ik op de tweede kerstdag zo goed als nieuwe Quaranta van de forumlid overgenomen. Nu is het het meest gedragen horloge uit mijn collectie. Mijn ervaring met Luminor 1950 in 40mm met lederen band dat die heel lekker zit.