Het is zeker nog geen uitgemaakte zaak! Het liefst zou ik ze allebei in de collectie willen…(en ik denk dat op een later tijdstip ook wel gaat gebeuren…
) voor nu is het de vraag welke past het beste bij me nu… even voor de duidelijk heid. Ik ga echt geen 50 meter duiken, en ik ga de chrono evt niet gebruiken om tijd op te meten! Wat wel is dat ik voor mij werk bijna dagelijks in trainings pak loop…(toch belangrijk welk horloge daar ook bij past) en in de weekende gewoon spijkerbroekje en shirtje…
Smp dus…
Saffier, keramiek en niet te zwaar/groot
Bestand tegen de meeste activiteiten in trainingspak
Groeten van de mijne
Ik weet nog een hele mooie Omega P.O te koop ergens , voor 4K… 
Bij een trainingspak denk ik al gauw aan activiteiten waarbij een horloge beschadigd kan raken. Dan is de keramische bezel insert van de SMPc wel wat minder kwetsbaar dan de (alu?) variant can de Speedy.
Daarbij vind ik die laatste minder mooi bij een trainingspak; dan lijkt de Blackbay of SMPc me geschikter.
Los van dat alles, zou ik blijven rondkijken en passen tot je echt verliefd wordt. Het gaat om een te groot uitgave om spijt van te krijgen .
En zoiets dan? dan heb je wel een gave klok, maar geen bling bling.
Heel misschien net iets te klein.
http://www.crownguard.com/collection/1796/rolex-oyster-perpetual-36mm.html
of je spaart heel eventjes door en dan koop je gewoon deze … http://www.crownguard.com/collection/1786/zenith-el-primero-1969-03-2040-4061-69-c496-42mm.html
Ik bedoel deze seamaster btw
Ik weet dat iets boven het budget gaat…
… misschien dat ie bij een grijze dealer mee valt qua prijs
Vooral kopen wat jezelf mooi vindt. Probeer je niet teveel te laten beïnvloeden door anderen. Vreemd genoeg worden mijn horloges mooier naarmate ik HF minder vaak bezoek…
De door jou getoonde Seamaster moet je eens in het echt bekijken, want dat ding is een enorme glimmer. Speedmaster is tijdloos en redelijk waardevast, voor mocht het weer gaan kriebelen…
Inderdaad. Precies de reden waarom ik hem toen heb laten vallen en voor de Speedy ben gegaan … Echt een glimmert.
Meer bling dan een tudor black bay? Die heb ik namelijk al wel eens om gehad.
Ik vind de BlackBay geen overdreven glimmer, hij is stoer. De Seamaster die hier eerder is getoond heeft wel een hoge glans, je moet er van houden. Ik heb hem toen op staal gezien en vond het allemaal iets te veel.
Yes en dan met name de bezel. Die van de Seamaster is keramisch en glimt daardoor nogal. Bij de Seamaster PO biedt een mooie middenweg: een gematteerde keramische bezel 
extra voordeel van de speedmaster is dat vrijwel elke band er bij past.
Is de speedmaster er ook met saffier glas? Of wordt hij dan weer een stuk duurder? Wat is jullie ervaring met plexi? Is het evt makkelijk te vervangen?
Ja, ja en ja.
Saffierglas is beschikbaar (sapphire sandwich) en heeft dan ook een zichtbodem, maar is wel duurder (scheelt een euro of 600/800 dacht ik). De Moonwatch is van origine met plexiglas, wat uiteraard te polijsten is en een stuk goedkoper om te vervangen.
Het nadeel van saffier is voor mij de witte waas rondom de dial.
zie onderstaande foto
links plexi, rechts saffier
Wat zijn de gangbare prijzen voor de tudor en de speedy? Bij de AD zie de tudor voor ongeveer 3400,- staan en se speedy voor 4200,- bij filipucci staat de tudor voor 2800,- en de speedy voor 3500,- wie weet er evt nog een grijze dealer waar je de horloges ook kunt passen en vergelijken? Zag ook deze site https://www.montredo.com/nl/omega-speedmaster-moonwatch-professional-42-black-hesalite-crystal-31130423001005-4724.html#article-main-slider-data-hash-1
Iemand ervaring mee?
Ben trouwens ook benieuwd wat jullie keus zou zijn tussen deze twee klokjes
Ik meen laatst ergens (WUS?) gelezen te hebben dat het vervangen van plexiglas helemaal niet zo veel goedkoper is bij een AD/Omega SC. Naast het glaasje gaat Omega ook andere zaken aanpakken (seals e.d.) en moet er op waterdichtheid getest worden. Schijnt ook een paar honderd piek te kosten. Iemand qua kosten ervaring met het vervangen van plexiglas op een Speedy?
Daarnaast ben ik nieuwsgierig of je safier zou zou kunnen laten vervangen voor Hesalite mocht je dat al willen. Iemand?
Ik heb met onderstaande adressen goede ervaringen, neem van te voren wel even contact met ze op betreffende aanwezige voorraad en welke modellen je kan bekijken;
Succes! 
Volgens mij is de prijs van saffier 3 keer zo hoog als die van hesalite (300 vs 100 euro als je omega branded neemt), maar dat weet niet niet zeker. Omega / AD zal altijd de hoofdprijs rekenen verwacht ik, maar bij andere horlogemakers zal dat bedrag denk ik wel lager liggen.
De prijzen die jij noemt vallen me eigenlijk reuze mee. Ik zal eens in het Speedmaster Only topic vragen of iemand ervaring heeft met het vervangen van plexi of saffier. Weten we het zeker. 
Daarnaast lees ik over het daadwerkelijke vervangen van glas op een Speedy weinig. Zoals eerder aangeven kan je krasjes op plexi makkelijk wegpoetsen en saffier krast vrijwel niet. Daarmee zou dit argument bij aanschaf dus vrijwel te verwaarlozen zijn…