Deze week, net voor SIHH, heb ik nog een artikel + cartoon gepubliceerd. Hierbij ga ik uitgebreid/uitsluitend in op de typografie, wijzerplaat en naam van de meest beroemde onderzeeër ter wereld: Rolex Submariner. Heb zelfs een klein foutje ontdekt, wat op bijna alle Submariners te zien is Veel lees- en kijkplezier:
De Specs hoeven er van mij niet op maar ik denk wel dat de wijzerplaat wat saai/leeg wordt.
Rolex zei eens in een interview dat de COSC certificering vooral voor marketingdoeleinden zijn. “Nobody has to tell us that we make excellent watches”. Ze (her)testen hem zelf IN de kast nadat hij terugkomt van het COSC.
Geen regels is te leeg, maar ik vind 4 te veel. Meer ruimte eromheen is rustiger en beter leesbaar.
2 of 3 is ideaal, maar dat is smaak hé. Ik begrijp de marketing, maar de kracht hiervan is wel wat afgenomen als je het mij vraagt. Immers, erg veel horloges lopen tegenwoordig binnen COSC-normen en er zijn zelfs horloges die nog nauwkeuriger lopen (METAS).
We zullen moeten afwachten hoe de wijzerplaat en spec lines zich komende jaren gaan ontwikkelen… Less or more?
@Ramone: Thanks voor het compliment! Dat is precies wat ik twee wekelijks probeer met mijn artikelen
Overigens hoor ik het graag als iemand nog ideeën heeft voor artikelen of cartoons. Met enige regelmaat pik ik er wat ideeën tussenuit die aansluiten bij de ‘Watches & Pencils’ feature op Fratellowatches.
Een foutje? Ik vraag het me af. Als ik de inleidende pagina’s van de handleiding lees is het een advies voor wetenschappelijke uitgaven.
Een advies hoef je natuurlijk niet op te volgen. Daarbij is, ondanks de hoeveelheid tekst, de wijzerplaat van een Submariner nog altijd geen wetenschappelijke publicatie.
@Vahalis : Het zijn algemene voorschriften die door de grote meerderheid nageleefd worden. Ik ben dit advies/‘foutje’ in meerdere documenten tegengekomen, ook niet wetenschappelijke pagina’s geven dit advies. Natuurlijk staat het vrij om andere typografische varianten aan te houden, maar daarmee loop je wel het risico dat dergelijke varianten anders geïnterpreteerd worden… Ongeacht of het een wetenschappelijke publicatie is of niet.