U-Boat batterij contact

Goedendag,

Ik heb een vraag over een Quartz-uurwerk in mijn U-Boat horloge.
De batterij was leeg en heb toen het horloge aangeboden bij een juwelier.
Deze heeft buiten het zicht de batterij vervangen, maar zonder gewenst resultaat.
Het uurwerk loopt niet meer. Ik zou het horloge kunnen achterlaten voor onderzoek en/of reparatie, maar ik had er geen goed gevoel bij.

Ik heb de U-Boat zelf opengemaakt en ben zelf op onderzoek uitgegaan.
Ik heb er opnieuw voorzichtig een batterijtje ingestopt en merkte dat halverwege het plaatsen het uurwerk wel loopt. Op het moment dat de batterij op zijn plek zit, stopt het horloge weer.

Als de Min-pool van de batterij het contact op de bodem raakt en de zijkant van het batterijtje het andere contact, dan loopt 'ie. Wat ik dan niet snap is dat als het zelfde contactje de bovenkant van de batterij raakt er schijnbaar geen gesloten circuit is.

Ik heb zo het vermoeden dat het verwijderen van de lege batterij iets te hardhandig is gebeurd, waardoor de batterij nu geen goed contact meer maakt.
Klopt deze redenering? Zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik hoor graag van u.

Hallo
Je mist een kunststof isolatie plaatje, met het wisselen van batterij is deze er waarschijnlijk mee uit gevallen
Lex

2 likes

Dat plaatje zit aan een grotere kunststof opvulring welke ik niet op de foto heb staan.
Deze heb ik nog wel

1 like

Dat plastic heeft volgens mij geen effect als de kast nog open is. Ook zonder die ring/plaat moet hij gewoon lopen.
Misschien is één van de contactjes vies en maakt hij geen contact als de batterij is geplaatst. Met een sterke loep zou dat te zien kunnen zijn.
Heel voorzichtig de onderzijde van het contactje opruwen wellicht?

2 likes

Iedergeval weet je nu dat hij het wel doet👍

Het is me gelukt.
Het metalen ‘klepje’ op foto met de + omcirkeld lijkt niet het contact punt te zijn.
Ik had het eerst bekeken en geprobeerd licht op te ruwen, maar geen resultaat.

Het groen omrande gedeelte wordt ook niet goed geraakt bij het plaatsen van een batterij.
Met een klein drie-dubbel gevouwen stukje papier (~2x2 mm) ligt het batterijtje precies hoog genoeg om toch de plus en min contacten te raken. Nu loopt het uurwerk weer.
Heel blij mee.

1 like

Heb je dan wel de juiste batterij voor het uurwerk?
Klinkt alsof die te plat is zeg maar.

1 like

Als de batterij er iets te enthousiast uit wordt gehaald kan het zomaar omgebogen zijn.
Maar… der U-Boat lauft ! :sweat_smile:

Het blijft verwarrend hoor.
Als ik jouw avatar zie denk “ha, hommeles… snel kijken voor zondag.” Ben je gewoon gezellig aan het doen. :laughing:

image

5 likes

Ik heb weleens een tweede account genomen om dat soort verwarring te voorkomen.
Werd ik twee maanden geschorst :roll_eyes::joy:

5 likes

Door jezelf :joy:

1 like

@Rolopalooza gooi jouw spanking gifje er eens in.

1 like

Ik probeer consequent te blijven (maar we gaan vreselijk off topic en als ik niet uitkijk, ben ik weer een paar dagen weg).

1 like
2 likes

Geef Jur ook gewoon eens een biertje joh. Het mag weer🥳🥳

1 like

Je weet het nooit. :joy:

Ik heb ook zo’n vermoeden.
Het lijkt ook wel dat ik de reactie van de verkoper in de winkel (wil het geen juwelier noemen) nu ook kan plaatsen.
Het was een rare manier van “Sorry, nieuwe batterij geprobeerd, maar hij doet het niet”.