uboat Schreef:
Ik had een paar vragen met betrekking tot u-boat
replica’s die aangeboden worden op internet. Zelf
ben ik een groot liefhebben van u-boats. Echter
gezien mijn budget kan ik voorlopig geen echte
aanschaffen.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik wat websites tegen
die u-boat replica’s leveren voor zo’n 300 euro.
Even de specificaties doorgenomen, saffier glas,
pvd coating, lederen band, etc niet verkeerd
allemaal. Plaatjes zien er qua ontwerp ook haast
identiek uit (als ze tenminste echt zijn).
Maar goed dat allemaal ter zijde. Waar ik mijn
hoofd echt even voor ging krabben was dat er
namelijk ook beweerd wordt dat ze ook zijn
uitgerust met de Swiss Valjoux 7750 Automatic
movement. Daarnaast bevat het de volledige
kalender en chronograaf functie. Ik weet niet veel
van horloges, maar alleen de uurwerk mechanisme
met de volledige kalender en chronograaf kost toch
volgens mij al een stuk meer dan 300 euro? De
mechanisme bevat trouwens blauwe schroeven, ik
weet niet of iemand dat wat meer over zegt.
Ik ga er dus nu al gauw van uit dat deze haast wel
met een namaak asian movement zijn uitgerust
terwijl op de meerdere websites toch echt stevig
beweerd wordt dat het om een swiss movement gaat.
Dus ik vroeg me af of iemand hier wat meer over
kan vertellen en in geval van de asian movement,
wat voor kwaliteit ik mag verwachten voor zo’n
klein som geld.
groeten
Hoi uboat-fan,
voor je als newbie op het forum overspoeld wordt met boze reactie: in de regeltjes staat dat er niet over replicas gediscussieerd mag worden. Hommages wordt door de meesten (en de moderators) wel getolereerd.
Wat hommages zijn? Namaak of zwaar geïnspireerde modellen, zonder de originele merknaam erop. Als je de reden ervan wilt weten, vraag het gerust.
Ik doe even voor het gemak om je toch een beetje op weg te helpen, dat je u-boat hommages bedoelt. De specs kunnen best kloppen voor het geld. Saffierglas kost in China tegenwoordig ook geen kapitalen meer om 't te maken, of het goed/echt PVD is durf ik niet te zeggen, maar dat er geen echte Swiss uurwerkjes in zitten durf ik wel zo goed als zeker te kunnen bevestigen. Die worden in een klokje doorgaans niet voor 300 dollar verkocht. De goedkoopste 7750 die ik ben tegengekomen is van UHR.
Wat mogelijk is, is dat ze een 7750 uurwerk gekloond hebben in Azie, en dat hebben gebruikt. Zo heb je ook "Asian 6497, 2824, etc). Het kan ook zijn dat ze een ander (vaak) Chinees (chronograaf) of zelfs “nep-chronograaf” uurwerkje in hebben gestopt. Zo een nep-chronograaf is geen stopwatch, maar bijvoorbeeld een kalenderuurwerkje, waarbij de subdials de dag en maand ofzo weergeven. Je weet het maar nooit met repli… ik bedoel namaak.
Betreft het uurwerk, hij kan best blauwe schroeven hebben. Dat zie je de laatste tijd heel veel. Het verschil is echter dat bij de Zwitserse uurwerkjes de stalen schroeven via een verhittingsprocedure blauw gemaakt worden, terwijl bij de Chinese een blauwe coating/verfje krijgen. Op een goedkope en eenvoudigere manier wordt zo de looks benaderd.
Over de kwaliteit is het wat mij betreft net een fruitmachine. Soms heb je mazzel en soms heb je een rotte appel te pakken. De quality control is zeer laag bij dit soort klokjes, de afwerking is niet te vergelijken en ze zijn meestal niet (goed) geolied. Mijn ervaring is, dat als je ze af en toe een keertje draagt ze best lang mee kunnen. Maar velen die ze elke dag intensief gebruiken/dragen, hebben binnen de kortste keren problemen. Van afgevallen wijzers tot losgelaten rotors.
Als je puur voor de looks gaat en em ook vaak draagt, dan denk (=hoop…) ik dat je met een quartz minder problemen zult hebben. Met een Chinees namaak uurwerk, vermoed ik dat er eerder mankementen optreden.
Wist je trouwens dat je voor 300 dollar andere leuke klokken kunt vinden. Zo kost een mooie refurbished (?) Magrette Bronze (eigenlijk Brass, wat een mooie vintage patina/verkleuring geeft na verloop van tijd) slechts 239 euro. Heb je een degelijk klokje met een uitstekende service.
Als je meer ideeen over hommages wilt, kun je ook kijken naar merken als Parnis en Marina Militare. Wel in je achterhoofd houdende dat er Chinese “fruitmachine” uurwerkjes in zitten.
Veel succes met je zoektocht!