U vond verschillen - de eindfoto's ( ....zucht)

Gefeliciteerd! M’n broertje heeft die FC ook. Ik heb hem laatst eens van dichtbij bekeken en was zeer positief verrast door de afwerking van de kast. De gepolijste zijkante zijn echt perfecte spiegels zonder vervorming!

Achterkant vind ik de Tissot mooier.
Voorkant vind ik de fc mooier (door de brevet wijzers en getrapte bezel die ik beter vind passen bij de klassieke Romeinse cijfers.

Tja, welke kant kijk je meer naar? :wink:

1 like

Proficiat met de aanwinst!

Deze wijzers, de naam is al genoemd, zijn zgn “Breguet hands”. Het is één van een aantal archetypische wijzervormen (net als dauphine, sword of bv leaf hands) die al heel oud zijn. Deze wijzers komen uit omstreeks 1783, zegt Breguet zelf:
http://www.breguet.com/en/history/inventions/breguet-hands

Ik ben best gevoelig voor traditionele overwegingen maar ben (ik zou bijna zeggen helaas) zelf ook niet zo’n fan van dit type wijzers. Het leuke van fascinatie voor horloges is dat je mening wel eens verandert. In mijn geval gaat dat wel heel langzaam overigens.

Heel wat anders:
Het verbaast me dat de maat van de 2 kandidaten helemaal niet besproken is.
@Ogenblik
Zijn ze precies even groot? En hoe groot?
Hoe is de kwaliteit van de band? Gesp of vlindersluiting?

2 likes

De Le Locle Roman heb ik gehad…
Ik vond de plaat met dat zogenaamde guilloche erg plasticachtig aandoen…
Kon er niet aan wennen… ‘Goedkoop’ ja…, zoals eerder gezegd…

De index-versie veel mooier:

En die heb je ook zonder die rare ‘achterbrug’.

In de prijsklasse van de Tissot , had je nog naar deze ( in de nieuwe collectie ) van Seiko ( sorry!! , heb hem in handen gehad :slight_smile:️ ) kunnen kijken…:

Had je nog blauwe wijzertjes gehad… Eigenlijk een FC-kast met Seiko plaat en blauwe Tissot-wijzers…:stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar de FC ook fraai!:ok_hand:t2:

2 likes

Tissot wegens haar wijzers zonder bolletjes

Jammer dat bij beiden de kast te groot is voor het uurwerk waardoor het datumvenster te dicht op het midden zit.

1 like

goede keuze maar ik ben ook bevooroordeeld :grin:

Goede keuze.
Geniet ervan

De Tissot: 39 mm zonder kroon, 16 mm dik doornsluiting
Feederique C: 40 cm zonder kroon, 18 mm dik, doornsluiting

Dat kan niet kloppen. :slight_smile:

Heel alert! Merci! (Lekker plat he?)

Nou, niet door mij. Predictive toetsenbord gooien weer es roet in t eten. Brevet… :triumph:

2 likes

Vind je? Ik vind positie zeker bij de FC mooi op rand van de ‘golfbal’ vallen.
Maar stel ze willen het datumvenster verder naar buiten hebben, kunnen ze dan niet gewoon een grotere datumschijf gebruiken ipv een groter uurwerk?

Prima dat je je eigen taalnazi bent maar ik reageerde ook op

:grin:

1 like

Een deel van de horlogeliefhebbers ziet niet graag de afmetingen van het kaliber en de kast te ver uiteenlopen. Het kaliber hoort de kast te vullen, of beter gezegd, de kast “hoort” het kaliber te omsluiten. Er zijn geen andere redenen dan esthetische, het horloge werkt er niet slechter om.
Het heeft voor sommigen misschien ook een beetje te maken met afkeer van de grote (of soms enorme) -maten-trend. Kasten werden vergroot, de kalibers veelal niet. In de praktijk is dat dus zichtbaar bij een datumvenster wat ver naar binnen staat (en bij een zichtbodem ook natuurlijk).

Er is vast wel een manier om de datum met aanpassingen naar buiten te krijgen, maar ik ken daar geen voorbeelden van. De lege ruimte in de kast blijft natuurlijk wel, de locatie van de datum is dan ook vooral een symptoom.

Je hebt hier eigenlijk wel gelijk in, maar dat staat los van en valt in het niet bij sec de “datum uit de rand syndroom”. Qua perceptie.
Het is natuurlijk prima om hier helemaal niet mee te zitten verder.

Ikzelf vind dat datumvensters in hun algemeenheid door hun uitvoering erg vaak horloges minder mooi maken. Dat speelt minder bij heel drukke ontwerpen, maar bij rustige en serene ontwerpen stoort het me vaker. Ook al is het een handige complicatie, ik heb hem meestal liever niet.

Beetje leeg:

en, zelfs bij Tudor:

Lekker gevuld:

5 likes

Het was al in mijn tijd in de industrie - en dat is lang geleden - dat men het not done vond om een dameswerk in een herenhorloge te doen.
Je verlaagt weliswaar de inkoopprijs (dameswerkjes waren destijds iets goedkoper) maar het kan ook voor problemen zorgen. Je hebt bijv. een extra lange opwindstift nodig.

Zoiets als dit vind ik dus absoluut niet kunnen

1 like

Niet alleen de hands maar ook de wijzerplaat is in de stijl van Breguet.

Als starter van dit topic kom ik nog even terug op de verschillende opmerkingen rond de datumaanduiding. Enerzijds heeft het dus te maken met de grootte van het uurwerk ten opzichte van de kast, anderzijds is het de esthetische positie op de wijzerplaat.

Beide eerstgenoemde horloges zouden wellicht (een beetje) ‘mooier’ zijn zonder datum. Maar uit praktische overwegingen ruil ik dat graag in voor het kunnen aflezen van de juiste datum. (Ik werk wisselend thuis en ben veel op pad en mijn weken kennen weinig ritme, vandaar😀)

Vraag aan de dames en heren: welk van de twee genoemde horloges -Tissot of Frederique Constant- heeft de beste (minst storende) oplossing gevonden?

Dan voeg ik een model in: Christopher Ward C9 big Day Date. Heeft een ETA2836-2 waarvan datum is verbreed en dag toegevoegd (diameter is 43mm). Het kan dus wèl.

.

Voor wat het waard is, ik vind de FC in alle opzichten (veel) mooier dan de Tissot.