UDOD: Fossil JR-7868 "Big Tic"

Nog eentje “Uit Den Ouden Doosch”. Ditmaal de Fossil JR-7868 “Big Tic”. Deze heb ik in 2000, toen ik naast mijn studie in een electronicazaak werkte, “overgehouden” aan een actie van Dutchtone. Dat was een telefoonprovider. Die reclame maakte met Leslie Nielsen.

Anyway, daar kreeg je dus een heuse Fossil bij je abonnement. Zag er zo uit:
51097e2965d6c

En 18 jaar later heb ik 'm nog. Hij loopt ook nog steeds, het oranje bandje is alleen gesneuveld, Maar niet getreurd, er past een 16 mm NATO op:

Wat is er bijzonder aan een Big Tic? In plaats van een secondewijzer zit er een LCD-scherm in, dat de seconden weergeeft. Vreet alleen batterijen. Waar de klokbatterij een paar jaar meegaat, moet je die van de secondewijzer pakweg elk half jaar vervangen. Verder bestaat het horloge uit een plexiglazen kast, dus semi-transparant en een metalen achterplaat.

De ergste krasjes heb ik eruit gepolijst, maar plexiglas (als het die naam mag hebben) is uiteraard geen saffier.

Doelgroep: overjarige breezersletjes. Zelfs mijn kinderen lijken dit geen interessant horloge te vinden. Waarom heb ik 'm nog? Ik kwam 'm tegen in een doos met zooi en dacht dat het wel een handig goedkoop ding was om mee te nemen op motorvakantie. Maar ik vind de 16mm band te smal en ik heb geen zin om zo bizar vaak een batterij te vervangen.

Kwaliteit: ja, op zich wel. Even los van het batterijverbruik heeft 'ie nog niets verkeerd gedaan in 18 jaar.

Esthetiek: moet je ding zijn. De gimmick van de secondendisplay was even aardig, verder is het wel een rechttoe-rechtaan goed afleesbaar horloge. Ik zou 'm zelf niet kopen. Als ik dan toch een Fossil moet kopen, zijn er rond de €100,- tegenwoordig veel leukere.

7 likes

Down memory lane…
Blijft grappig. Oude horloges die je toen fantastisch vond, maar waarbij je nu denkt :scream:
Mooi ook dat hij nog steeds loopt.

1 like

Ja, die uurwerkjes hebben verder niets om het lijf en ook niets te lijden. Soms denk ik weleens dat ik gek ben dat ik voor duurder ga.

Maar goed, het zijn sieraden en die mogen mooi en duur zijn.

1 like